Tuesday, 14 05 2024
Քննարկվել է մետրոյի զարգացման ու առկա շարժակազմերի արդիականացման խնդիրը
ԱՄՆ-ն հավատում է Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև խաղաղությանը
Ոստիկանության պարեկային ծառայության աշխատակիցը Հնդկաստանի քաղաքացուց կաշառք է ստացել
Նախկին դիվանագետները բացահայտել են շարժման իրական նպատակը
Ճնշումը մեծացնում ենք հարավից հյուսիս. Գալստանյանը ներկայացրեց վաղվա անելիքները
Մեզ հետ խորհուրդներով մի խոսեք, շարժումը մարի էլ, ժողովուրդն արթնացել է. Գալստանյան
Ռուսաստանը մտադիր է մուտք գործել հարավի աճող շուկաներ
«ՀՀ կառավարությունը պետք է հասկանա, թե իրեն ինչի՞ մեջ են մեղադրում»․ Փաշինյան
Հաշտության քարոզը տապալում է քարոզիչը. նոսրացող շարժում, աճող ագրեսիա
Մահաբեր կրակոցը վեճի ժամանակ արձակել է նույն զորամասի զինծառայողը․ Նրան կալանավորել են
Համատարած անպատասխանատվության հետևանքները
Հայկական դիվանագիտության դասալիքները
«Փորձառու դիվանագետների» ուտելու և քնելու ժամը ռուսն է որոշել. ստորաքարշ աշխարհայացքի կրող են
Մեքենան գլխիվայր հայտնվել է ճանապարհի աջակողմյան հատվածում. կան տուժածներ
Պարեկները մայիսի 6-13-ը Երևանում հայտնաբերել են 3 641, մարզերում՝ 12 683 խախտում
23:00
Կանադայի հարավ-արևմուտքում անտառային հրդեհներ են մոլեգնում
«Դուք փակեցիք դուռը հայրենիք ու պատիվ ունենալու հույսի ու հավատի առջև». Վահե Սարգսյան
Սրբազանը՝ հանրային անհանդուրժողական քարոզի՞չ
Գալստանյանի հայտարարած նպատակների հետ ո՛չ նա կապ ունի, ո՛չ մյուսները. ուզում են իրենց իշխանությունը
Կարող են բեղ դնել, հագուստ ու անուն փոխել, պաթոսով խոսել, բայց դրանից էությունը չի փոխվում
21:50
Գուտերեշը կոչ է արել հետաքննել Ռաֆահում ՄԱԿ-ի աշխատակցի մահվան հանգամանքները
Սևանա լճի մակարդակը հավասարվել է նախորդ տարվա նույն օրվա նիշին
Վարդենիս համայնքում կիրականացվեն սոցիալ-տնտեսական զարգացման մեծածավալ ծրագրեր
Գեղարքունիքում «Բնակարանային մատչելիության պետական աջակցության ծրագրից» օգտվելու համար դիմել է 35 ընտանիք
Վրաստանում օտարերկրյա գործակալների մասին օրենքի ներդրմանն ընդդիմացողները շարունակում են բողոքի ակցիան
Միջուկային Իրանի «միջազգային» ադապտացիան
ՌԴ կառավարությունը կխթանի արտերկրում ռուսաց լեզվի տարածումը
«Իրականացվել է ավելի քան 25 այց». ՄԻՊ-ը՝ բողոքի ցույցի ձերբակալված մասնակիցների մասին
ՀՀ և Լիտվայի անձնական տվյալների պաշտպանության լիազոր մարմինները համագործակցության հուշագիր կկնքեն
Իսրայելի պաշտպանության նախարարը վճռականություն է հայտնել՝ Գազայում հասնելու պատերազմի բոլոր նպատակներին

Լավ ծրագրերից լավ արդյունք կլինի բացառապես իշխանափոխության դեպքում

Երեկ ԱԺ-ում հաստատված կառավարության ծրագիրը, բացի մի շարք բացասական կողմերից (որոնց մի մասին արդեն անդրադարձել ենք), ուներ նաև հետաքրքիր առանձնահատկություններ: Անդրադառնանք դրանցից հիմնականներին:

1. Ամենադրական նախաձեռնություններից մեկն այն է, որ Ավելացված արժեքի հարկի (ԱԱՀ) գանձումը սահմանի վրա նախատեսվում է փուլ առ փուլ հետաձգել և ի վերջո` հանել: Խոսքն այն մասին է, որ, օրինակ, ներմուծվող սարքավորումների ԱԱՀ-ն վճարվի ոչ թե սահմանի վրա (երբ դեռ այդ սարքավորումը չի էլ օգտագործվել), այլ` այն տարիների ընթացքում, երբ օգտագործվում է երկրի ներսում: Սա ավելի բարդ է հարկային մարմինների համար, որովհետև ինչպես ժամանակին ասել էր ՊԵԿ նախագահի տեղակալ (այժմ` ֆինանսների փոխնախարար) Արմեն Ալավերդյանը` նման ներմուծումների դեպքում հետքը կորում է և ԱԱՀ գանձումը դժվարանում: Այսինքն` այն պատճառով, որ հարկայինը չէր կարող «հետքը գտնել», տուժում էր գործարարն ու ամբողջ տնտեսությունը:

Այս խնդիրը մասամբ լուծելու համար Տիգրան Սարգսյանի կառավարությունը 300 մլն դրամը գերազանցող ներդրումային ծրագրերի համար մինչև 3 տարի ժամկետով հետաձգում էր ԱԱՀ-ն: Սակայն այստեղ էլ մի ուրիշ խնդիր առաջացավ, քանի որ ստացվում էր` խոշորները շատ ավելի լավ պայմաններում էին հայտնվում, քան նույն ոլորտի փոքր ու միջին ընկերությունները:

ԱԱՀ-ն սահմանին գանձելուց հրաժարվելու մասին բազմիցս խոսել է նաև նախկին վարչապետ Արմեն Դարբինյանը, ում վարչապետության շրջանում էլ հենց, որպես ժամանակավոր լուծում, մտցվել էր այս պրակտիկան:

2. Կառավարության ծրագրում խոսվում է այն մասին, որ պետք է հեշտացվի շինարարության ոլորտում թույլտվությունների տրամադրման գործընթացը: Սա այն կետերից մեկն է, որի պատճառով գործարար միջավայրը Հայաստանում միջազգային կազմակերպությունների կողմից ևս գնահատվում է ոչ այնքան բարվոք:

3. Համահայկական ներդրումային հիմնադրամը, որի նախաձեռնությամբ հանդես եկավ այս կառավարությունը, շատ ավելի իրատեսական ու հետաքրքիր նախաձեռնություն է` ի տարբերություն համահայկական բանկի:

4. Կարևոր է նաև գյուղատնտեսության ոլորտում կոոպերացիաների ստեղծման մասին դրույթը: Նախատեսվում է, որ պետությունը նշանակալի ավելացնելու է գյուղատնտեսության ոլորտի սուբսիդավորումը, և դրա համար հետաքրքիր մեխանիզմ է մշակված. ավելի շատ գումարներ կստանան այն գյուղացիական տնտեսությունները, որոնք կմիավորվեն կոոպերատիվների մեջ: Խնդիրը այստեղ առավել կոնկրետ ու արդյունավետ լուծումներ գտնելու մեջ է, բայց ուղղությունը ճիշտ է վերցված: Այս հարցին բազմիցս անդրադարձել է նաև նախկին վարչապետ Հրանտ Բագրատյանը` շեշտելով, որ բոլոր նորմալ երկրներում սուբսիդավորվում է գյուղմթերքը (ոչ թե, ասենք, դիզվառելիքը, այն էլ` կառավարության կողմից կատարված գնմամբ), և այդ սուբսիդիաները կազմում եմ ամբողջ գյուղատնտեսական արտադրանքի արժեքի 20-50%-ը:

5. Կարևոր գործիք է տարբեր երկրներում հայկական առևտրային տների ստեղծումը: Սա հայկական բրենդի ստեղծման համար անհրաժեշտ քայլ է, որի էությունը Հայաստանում արտադրված մրցունակ ու որակյալ արտադրանքը բոլոր երկրներում կոորդինացված ձևով ներկայացնելն է: Եթե կան, օրինակ, գինիներ, որոնք հաջող շուկաներ են ձեռք բերել, ասենք, Իտալիայում, ապա այն պետք է ներկայացնել նաև այլ երկրներում, ինչի համար առևտրային տների գործունեությունն անհնար է գերագնահատել:

6. Գործող կառավարությունը չի հրաժարվում նախորդ կառավարության` միակ նշանակալի դրական քայլից` «Բաց երկնքի» քաղաքականությունից: ԱԺ-ում քննարկումների ժամանակ ևս այս մասին հիշատակեց էկոնոմիկայի նախարարը` շեշտելով, որ այն էական դրական ազդեցություն է թողնելու զբոսաշրջության զարգացման վրա:

7. Այս ծրագիրն ունի ևս մեկ շատ կարևոր առանձնահատկություն` այն նախկինի նման վերամբարձ, ոչինչ չասող ու անիմաստ ձևակերպումներ քիչ է պարունակում: Հատկապես, երբ հաշվի ենք առնում, որ դրա կազմման ժամանակը բավականին քիչ էր, այն հստակությունն ու կոնկրետությունը, որ կա ծրագրում, իսկապես գնահատելի է:

Ինչ վերաբերում է ծրագրի բացասական կողմերին, ապա դրանցից երկուսին արդեն անդրադարձել ենք: Ծրագիրը  ավելի քիչ հավակնոտ է ու նախատեսում է բավականին ցածր տնտեսական աճ, որի պարագայում հստակ չէ նաև, թե ինչպես է աղքատությունը նվազեցվելու 10 տոկոսային կետով:

Բայց ամենաառանցքայինն այն է, որ հայտնի չէ` ինչպես է լուծվելու իրապես մրցակցային միջավայր ստեղծելու և բիզնեսը քաղաքականությունից տարանջատելու հարցը: Շուկայական տնտեսության թիվ մեկ խոչընդոտն այն է, երբ որոշ մարդիկ հարստանում են` շնորհիվ իրենց (կամ իրենց հարազատների, ընկերների) քաղաքական կարգավիճակի ու կառավարության որոշումների վրա ազդեցության կարողության: Տվյալ գործարարը պետք է բացառապես նորարարությունների ու որակի բարձրացման շնորհիվ բարգավաճի, ոչ թե պետական գնումների կամ կառավարության որոշումների: Մինչդեռ կառավարության կազմում` սկսած հենց Հովիկ Աբրահամյանից, բազմաթիվ բիզնեսներ ունեցող մարդիկ են, որոնք, բնականաբար, չեն կարող չմտածել իրենց դիրքը հօգուտ իրենց բիզնեսի ծառայեցնելու մասին: Սրա արդյունքում, մեծ հաշվով, մրցակցային շուկայական տնտեսություն կառուցելու առումով կառավարությունից նշանակալի դրական փոփոխություններ սպասելը անիրատեսական է, եթե անգամ կոնկրետ փոքր խնդիրների արդյունավետ լուծումներ տրվեն:

Երկրորդ կարևորագույն հարցը գույքի ու եկամուտների համատարած պարտադիր հայտարարագրման ինստիտուտն է, որն այդպես էլ մեր կառավարությունները համառորեն չեն ցանկանում ներդնել: Այժմ ներդրված է միայն բարձրաստիճան պաշտոնյաների հայտարարագրման համակարգը, սակայն դա բավարար չէ նրանց բոլոր եկամուտներն ու դրանց օրինականությունը ստուգելու համար, ինչպես նաև ստվերային տնտեսության կրճատման համար: Մինչդեռ գույքի, եկամուտների ու կատարած ծախսերի վերաբերյալ պարզեցված հայտարարագրեր պետք է լրացնեն երկրի բոլոր քաղաքացիները: Այսինքն` ամեն մարդ կոնկրետ ժամանակահատվածում իր ստացած եկամուտներն ու ծախսերը ցույց է տալիս, և եթե ծախսերը եկամուտներից նշանակալի շատ են լինում, նրանով զբաղվում են հարկային մարմիններն ու ոստիկանությունը:

Համակարգը ճիշտ նախագծելու և ներմուծելու դեպքում ստվերային եկամուտները և ծախսերը գրեթե ամբողջությամբ բերվում են հարկային դաշտ, քանի որ հայտարարագրերին կցվում են եկամուտներն ու ծախսերը հաստատող փաստաթղթերը: Այս ինստիտուտը ներդրված է ոչ միայն ԱՄՆ-ում և Արևմտյան Եվրոպայի երկրներում, այլև Արևելյան Եվրոպայի երկրների մեծ մասում և գրեթե իդեալական է աշխատում:

Այսպիսով, թեև կառավարության ծրագիրը նախորդ կառավարությունների ծրագրից տարբերվում է իր մասնակի հստակությամբ և որոշ կոնկրետ խնդիրների ճիշտ լուծումներ տալու ուղղության որդեգրմամբ, սակայն, մեծ հաշվով, նշանակալի դրական փոփոխություններ չի ենթադրում, քանի դեռ չի լուծվել պարտադիր հայտարարագրման և բիզնեսը քաղաքականությունից տարանջատելու հարցը: Իսկ դրա լուծումը առանց իշխանափոխության անհնար է:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում