Tuesday, 21 05 2024
11:00
Գերմանիայի ԱԳ նախարարը ժամանել է Կիև
10:45
Ռուսաստանը 70 ամյա ՀՄՄ է օգտագործում Ուկրաինայի դեմ
Գազայում սպառման եզրին են վառելիքն ու սնունդը
Ուղիղ. Ազգային ժողովի հերթական նիստը
Լուրերի առավոտյան թողարկում 10։00
23-ամյա երիտասարդի մոտ լիցքավորված ատրճանակ և թմրանյութ է հայտնաբերվել
Ռուսաստանի հետ Հրվ. Կովկաս է վերադառնում Խորհրդային Միությունը. այսօրվա ՌԴ-ն ԽՍՀՄ-ից էլ վատն է
09:45
Ֆասթ Բանկի աջակցությամբ վերանորոգվել են «Բոհեմ» թատրոնի ենթակառուցվածքները
Իրանական աղետին մեր «ապոկալիպտիկ» արձագանքները թույլ իմունիտետի նշան են
Սպասվում է կարճատև անձրև
Տավարիշ Գալստանյան, թրջվելուց մի վախեցեք. անլրջացնում են իրենց իսկ շարժումը
Ի՞նչ են քննարկել ՔՊ փակ նիստում. «Հրապարակ»
Կին դատավորների մեծ մասը ԲԴԽ գնալու ցանկություն չունի. «Ժողովուրդ»
ՀԱԿ-ը սպասում է իր հարցերի պատասխանին. «Հրապարակ»
30 մլն դրամ՝ մոդուլային-շարժական շենքեր ձեռք բերելու համար. «Հրապարակ»
Սամվել Վարդանյանի նկատմամբ երկու մեղադրանք է առաջադրված. գործը շուտով դատարան կմտնի. «Ժողովուրդ»
Իշխանականների սիրելի ռեստորաններն ու փաբերը մեծ վնասներ են կրել. «Հրապարակ»
08:30
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
Կտրվի առավել ակտիվ գործողությունների մեկնարկ. «Հրապարակ»
Վարչապետի տիկնոջ հիմնադրամի «նվիրատուների» 30 տոկոսը անանուն են. «Ժողովուրդ»
ԱԺ նիստերին ընդդիմադիրները սահմանազատման մասին հարցեր կուղղեն ՍԴ դատավորի թեկնածու Դավիթ Խաչատուրյանին. «Ժողովուրդ»
Իրանը որոշեց. որքան կշարունակվի տուրբուլենտությունը
Ռազմավարական հրամանատարաշտաբային զորավարժություններն ավարտվել են
Դիմումատուի կինը գողացել է տան ոսկյա զարդերը, 1 մլն 200 հազար դրամ, 3.200 դոլար, 20.000 ռուբլի
Մայիսյան-Հացիկ ավտոճանապարհին բեռնատարը բախվել է գնացքին
Բարևելու հարցի շուրջ կռիվը շարունակվել է զենքերով․ 27-ամյա երիտասարդը մահացու վիրավորվել է
Ադրբեջանը միջամտում է Ֆրանսիայի ներքին գործերին. կլինի՞ «վճռական պատասխան»
Աշակերտները չեն միացել ակցիային,հնչել են հայհոյանքներ, սկսվել է ծեծկռտուք
Իրանի նախագահի մահվան հնարավոր շահառուները
Իրանը կմնա անսասան՝ ապակայունացում չի սպասվում

Ինձ համար մեծ ոճիր է, երբ 15 տարվա մեջ 1,5 միլիոն մարդ հեռացավ Հայաստանից (տեսագրություն)

«Առաջին լրատվական»-ի «Սիրանկյուն» հաղորդաշարի հյուրն է շվեդաբնակ ռեժիսոր Սյուզան Խարդալյանը:

-Սյուզան, այս տարի «Ոսկե ծիրան» միջազգային կինոփառատոնին ներկայացվեց Ձեր` «Տատիկիս դաջվածքները», ինչո՞ւ նորից Ցեղասպանության մասին, երբ կարծես ամեն ինչ ասված է: Ո՞րն էր նպատակը:

Ցեղասպանության մասին ամեն ինչ ասված չէ: Ցեղասպանության մասին մենք շատ քիչ բան ենք ասել` կապսուլայի նման մնացել ենք 1915-ի  ժամանակահատվածի մեջ և անդադար կրկնում ենք նույն բաները: Ինձ համար Ցեղասպանությունն ունի այնպիսի ծալքեր, որոնք դեռ չենք բացահայտել, այդ պատճառով  Ցեղասպանությունն իբրև թեմա միշտ իմ խաղացանկում է, ես անդադար վերադառնում եմ այդ նյութին, ասելիքները շատ են, մանավանդ` Ցեղասպանության հետ կապված կանանց ճակատագրին մենք ընդհանրապես չենք անդրադարձել:

– Գիտենք, որ հիմնականում ամուսնացել են թուրքերի հետ, հարճ դարձել, ոմանք էլ՝ բռնաբարվել: Գուցե անդրադարձաք թեմային, որովհետև Ձեր արյան միջո՞վ էր անցնում, Ձեր տատիկի հե՞տ էր կապված:

– Կարծում եմ՝ երկուսն էլ: Նախ ասեմ, որ Ցեղասպանությունն իմ ինքնության մի մասն է, իմ ինքնությունը կերտված է այդ ողբերգության վրա` ինչպես բոլոր հայերի ճակատագրերը: Երկար ժամանակ փորձում էի փախչել Ցեղասպանության բեռը կրելուց, փորձել եմ միջազգային հանրության առջև բացվել այլ թեմաներով՝ խուսափելով դրանից, բայց իրականում Ցեղասպանությունը մեր արյան մեջ է, մեր ինքնության մասն է, և եթե նույնիսկ ցանկանանք ձերբազատվել, չենք կարող: Ինձ համար Ցեղասպանության թեմային պարբերաբար վերադառնալը շատ բնական է, և եթե ֆինանսական աջակցություն ունենայի, հաճախ կանդրադառնայի այդ թեմային: Ես հաշտվել եմ այն մտքի հետ, որ Ցեղասպանությունն իմ ինքնության առանցքն է կազմում:

– Սյուզան, ի՞նչ եք կարծում` ե՞րբ  մենք կազատվենք Ցեղասպանության բարդույթից, ե՞րբ կարող ենք հարցը համարել վերջնականապես փակված:

– Ես համաձայն չեմ, որ Ցեղասպանությունը պետք է որպես բարդույթ դիտարկենք: Շատ է խոսվում, որ բոլորս կոմպլեքսավորված ենք: Ոչ, Ցեղասպանությունն ինձ համար արդեն դարձել է ստեղծագործելու կապիտալ` դրական իմաստով, և դա բոլորիս համար այդպես պետք է լինի: Մենք չպետք է կռվի մեջ լինենք այդ իրողության հետ. դա մի բան է, որ չենք կարող վերացնել մեր կյանքից, ամեն օր, ուզենք, թե չուզենք,  այդ իրականության հետ պետք է ապրենք: Բայց միաժամանակ, կարծում եմ` ժամանակն է այն վերածել  կապիտալի և դրանով ներշնչվելով՝ ստեղծագործել:

– Այսինքն՝ Ցեղասպանությունը Ձեզ համար ստեղծագործելու խթա՞ն է:

– Այո, այդպես է, այդ մեկնակետը նկատի ունենալով՝ ես փորձում եմ իմ աշխատանքում այդ անարդարությունները հաղթահարել, իմ բոլոր նյութերը վերաբերում են անարդարությանը: Երբ խոսում եմ Հնդկաստանում գյուղացիների իրավունքների կամ Թաիլանդի ժողովուրդների իրավունքների ոտնահարման մասին, մեկնակետը ինձ համար նույնն է: Պարզապես այս ամենը կամք է պահանջում` հաղթահարելու, քո նեղ աշխարհայացքից դուրս գալու համար: Սա ժամանակի հարց է. դրսում ապրողների համար այս խնդիրը չկա, միայն Հայաստանում է, որ հիմա նոր ենք իրավունք ունեցել խոսելու այս բոլորի մասին, և, իհարկե, մեծ ճիգ է պահանջվում՝ անդադար փաստել արխիվները, վկայություններ բերել, որ Ցեղասպանությունը տեղի է ունեցել:

– Ի՞նչ տեղի կունենա ճանաչման պահին:

– Ճանաչման պահին Թուրքիայի հետ մեր հարաբերություններում լրիվ նոր էջ կբացվի, մեր առջև կբացվեն այն բոլոր հնարավորությունները, որ մինչ այդ փակ էին: Ես շատ եմ հավատում ֆինանսական փոխհատուցմանը, աշխարհագրական իմաստով` հողերի վերադարձին. եթե ոչ այսօր, ապա հարյուր տարի հետո այս բանը չի կարող վերանալ: Եվ եթե ճանաչում տեղի ունենա, կլինի բում: Եթե համեմատենք հրեական Հոլոքոստի հետ, նրանց բոլոր անհատների ճակատագրերը հրապարակելը և բոլորի իրավունքների կորուստները վերահաստատելը գերմանական կապիտալի միջոցով են տեղի ունենում: Նրանք միլիարդներով հատուցում են ստանում մինչև այսօր, հատուցում ոչ թե  նրանց, ովքեր վերացան, այլ ովքեր պետք է գային և պետք է ստեղծագործեին,  նրանց կորսված հնարավորությունների համար է վճարվում: Հարցը շարունակվում է  հայության համար բաց մնալ, որովհետև հայության համար այդ հարցը թուրքահայկական մերձեցմամբ հնարավոր չէ լուծել:

– Սյուզան, շատ  սփյուռքահայեր և արևմտահայեր չեն դիտարկում Արևելյան Հայաստանը որպես հայրենիք, քանի որ կապված են Արևմտյան Հայաստանի հետ: Դուք որքանո՞վ եք կապված Արևելյան Հայաստանի հետ:

– Ես շատ կապված եմ, իմ ամբողջ կյանքը սփյուռքի տարբեր աշխարհամասերի մեջ անցնում է անապահովության զգացումով, և դա ինձ չի ձգում: Ես չեմ խոսում այն մասին, որ այստեղ պետությունը բռնարարքներ է անում, ինչն անհանդուրժելի է: Բայց այստեղ ինձ ոչ ոք իրավունք չունի դուրս  նետելու, ես այս զգացումը ուրիշ ոչ մի տեղ չեմ զգում: Մենք պետք է յուրաքանչյուր սփյուռքահայի կարողանանք  փոխանցել այն զգացումը, որ այստեղ դու ապահով ես:  Օրինակ՝ Սիրիայի  հանգիստ կյանքը, հայկական գաղութի լավ ֆինանսական կյանքը, բայց այսօր ո՞ւր ենք… կորսվելու վրա է: Սա մենք պետք է կարողանանք բացատրել սփյուռքահայերին, բայց, դժբախտաբար, մեր հայրենիքը այդ աշխատանքը լուրջ չի կատարում: Նրանց այստեղ տեղափոխելու լուրջ խնդիր ունենք, և ես, դժբախտաբար, ցավ եմ ապրում, քանի որ չեմ  տեսնում այդ նախաձեռնողականությունը. այնպիսի տպավորություն է, որ ով ուզում է գա` թող գա, թող տեղավորվի, բայց հոգատարություն չկա: Գաղտնիք չէ, որ երբ սփյուռքահայը գալիս է այստեղ, երազային հայրենիք վերադառնալու  խանդավառությունը մարում է, հուսախաբության պահին պետք է հաջորդի ռեալ հայրենիքի հետ կապվելու պրոցեսը. այդ պրոցեսը, ցավոք, տեղի չի ունենում: «Արի տուն» պրոյեկտներով չէ, որ հարցը կլուծվի,  ձևական են այդ բոլորը, շոուի է վերածվել` գալ, դհոլ-զուռնա պարել, բայց դա չէ հայրենիքի  հետ կապվելը:

– Հնարավո՞ր է, որ  Արևմտյան Հայաստանի՝ մեծ հայրենիքի զգացումը չի թողնում այս տարածքում ապրել, ստեղծագործել, Արևմտյան Հայաստանի  երազով ապրելով՝ չեն կարողանում այս փոքր երկիրը շենացնել:

– Ցանկացած երկիր` ներառյալ Հայաստանը, եթե հրապուրիչ չէ մարդու համար, դադարում է հետաքրքրական լինել:  Հայաստանը պետք է հրապուրիչ դառնա բոլորիս համար, իսկ հրապուրիչ լինել չի նշանակում` միայն կերուխումով  զբաղեցնել, հրապուրիչ է, երբ մարդիկ իրենք իրենց ռեալիզացնելու հնարավորություն  են տեսնում: Իմ օրինակով ասեմ՝ ես շատ կուզեմ այսօր իսկ հաստատվել այստեղ, բայց ի՞նչ հնարավորություններ կան ստեղծագործելու, այստեղի ստեղծագործողները հնարավորություն չունեն առաջ տանելու իրենց աշխատանքը:

– Սյուզան, Շառլ Ազնավուրը վերջերս իր հարցազրույցներից մեկում նշել է, որ այսօր Հայաստանի իշխանությունները իրականացնում են ցեղասպանություն, քանի որ օրեցօր մեծանում է արտագաղթը: Համաձա՞յն եք:

– «Ցեղասպանություն» բառը այդպես թեթև չէի ուզի օգտագործել, ցեղասպանությունը հստակ պրոցես է, և պետք է կարողանալ այդ հստակությունը պահել: Ազերիներն էլ  ասում են, որ Խոջալուում տեղի ունեցածն է ցեղասպանություն, բայց ես այդպես չեմ կարծում: Եթե հաշվենք` վերջին10-15 տարիներին մեկուկես միլիոն մարդ դուրս եկավ Հայաստանից,  միայն թվերը զուգահեռելով` կարող եմ ասել, որ թուրքերի ճիգերով մեկուկես միլիոն մարդ հեռացավ այս աշխարհագրական տարածքից: Դե, հիմա մենք նույն բանն ենք անում, ինձ համար մեծ ոճիր է, երբ 15 տարվա մեջ 1,5 միլիոն մարդ հեռացավ Հայաստանից: Ինչպե՞ս եղավ, որ այս վիճակին մենք հասանք:

– Ո՞ր դեպքում Հայաստանը կարող է հրապուրիչ դառնալ, և ըստ Ձեզ՝ ինչպե՞ս կարելի է հասնել հրապուրիչ Հայաստանի:

– Հայաստանն ինձ համար հրապուրիչ կլինի, երբ ամեն մարդ իր կարծիքները, տեսակետներն ազատ արտահայտելու հնարավորություն ունենա:  Սա ամենակարևորն է. որպեսզի երբ մարդը այստեղ գա, չվախենա արտահայտվելուց, մարդը պետք է  կարողանա ազատ միջավայրում աշխատել: Ինձ համար Հայաստանը ցեղախմբային օրենքներով է գործում, ուր կա մեծ ընտանիք՝ շուրջը բարեկամները, որոնք պետք է լավ դիրք ունենան մնացածի հաշվին: Ցավում եմ, քանի որ ես չէի ուզի Հայաստանը Բաշար Ասադի Սիրիան լիներ:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում