Tuesday, 14 05 2024
ՀՀ վարչապետը և Դանիայի խորհրդարանի խոսնակը քննարկել են խորհրդարանական և տարբեր ոլորտների փոխգործակցության հարցեր
19:10
Բլինքենը Կիևում Զելենսկիին հավաստիացրել է, որ Ուկրաինա հասնող զենքերը մեծ ազդեցություն կունենան մարտի դաշտում
19:00
Ռուսական ուժերը վերահսկողության տակ են վերցրել Խարկովի մարզի Բուգրովատկա գյուղը
18:50
ԱՄՆ պատժամիջոցները կարող են սպառնալ Չաբահար նավահանգստի շահագործման շուրջ Հնդկաստանի և Իրանի համաձայնագրին
18:40
ԵՄ-ն ընդլայնել է Իրանի դեմ պատժամիջոցները՝ Ռուսաստանին զենքի ենթադրյալ մատակարարումների համար
Կայացել է «Նեմեց Ռուբոյի» և ընտանիքի՝ ապօրինի ծագում ունեցող գույքի բռնագանձման պահանջի քննությունը
18:30
ԵՄ-ում հայտնել են, որ Վրաստանում «Օտարերկրյա ազդեցության թափանցիկության մասին» օրենքը լուրջ խոչընդոտ կդառնա ԵՄ-ին անդամակցելու ճանապարհին
Կցանկանայի, որ Հայաստանը ԵՄ անդամ դառնար հենց այս տարի․ Նիկոլ Փաշինյան
Հայաստանի համար ժողովրդավարությունը ռազմավարություն է. Փաշինյանի ելույթը Կոպենհագենի գագաթնաժողովին
Հուսով ենք, որ Հայաստանը կներառվի Խաղաղության եվրոպական հիմնադրամում․ Փաշինյանը՝ Կոպենհագենում
Մենք Ադրբեջանի հետ նոր սահման ստեղծելու կարիք չունենք, պետք է վերարտադրենք գոյություն ունեցողը
Ադրբեջանն ու Վրաստանը կտարանցեն թուրքմենական գազը Թուրքիա
Լրատվական-վերլուծական երեկոյան թողարկում
Ծայրահեղ լարված իրավիճակ Թբիլիսիում. Վրաստանի ապահարզանն Արևմուտքից
18:14
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
«Երևանը դիմել է ՌԴ սահմանապահների ժամանակավոր խմբերը դուրս բերելու խնդրանքով». Բորտնիկով
Շուրջ 450 000 պաղեստինցի լքել է Ռաֆահը Իսրայելի ռազմական գործողությունների պատճառով
«Հավատում ենք, որ Հայաստանը կաջակցի նախագծին». Թուրքիայի տրանսպորտի նախարար
18:08
ԱՄՆ սենատոր Մենենդեսի կոռուպցիոն գործը կշարունակվի
Հայ-ադրբեջանական նոր «գծի» անփոփոխ «ժամադրավայրը»՝ Ժնեւ
Կոբախիձե-Օ՛Բրայեն հանդիպումը տևել է 2 ժամ
Վրաստանի ԱԺ նախագահն ու կառավարությունը հրաժարվել են հանդիպել ԵՄ պատվիրակությանը
Իսրայելական տանկերը մտել են Ռաֆահի արևելյան թաղամասեր
17:20
Շոլցը հայտարարել է Գերմանիայի կանցլերի պաշտոնում մնալու իր ցանկության մասին
17:10
ԵՄ-ն ռուսական նրբատախտակի նկատմամբ գործող մաքսատուրքերը տարածել է Ղազախստանի և Թուրքիայի արտադրանքի վրա
ԿԲ նախագահը հանդիպել է ՎԶԵԲ և ԱԶԲ ներկայացուցիչների հետ հանդիպումներ է ունեցել
16:50
Ֆրանսիայում մեկնարկում է Կաննի 77-րդ միջազգային կինոփառատոնը
Բայրամովը հայտարարել է, որ ԵԱՀԿ Մինսկի խումբը պահպանելու իմաստ չկա
Ռուսաստանը «կազմակերպում է» ԱՊՀ-ն
«Անկասկած, հաշվի ենք առնում նաև հակառակ կողմի կարծիքը». Բայրամովը բանակցությունների մասին

ԵՄ-ի հետ համաձայնագրով Հայաստանը վերասահմանում է իր քաղաքական ինքնությունը, անկախությունը

Հայաստանի և Եվրոպական միության միջև բանակցված նոր՝ Համապարփակ և ընդլայնված գործընկերության Համաձայնագիրը կենսական նշանակություն ունի Հայաստանի արտաքին և անվտանգության քաղաքականության դիվերսիֆիկացման առումով: Այս քայլով Հայաստանը որոշակի հնարավորություն ունի վերասահմանելու իր քաղաքական ինքնությունը, անկախությունը, իր արտաքին քաղաքականության ուղեգծին հավատարիմ մնալու ունակությունը: Համաձայնագրի բացակայության դեպքում ամբողջությամբ զրկված կլինենք գոնե հայեցակարգային զարգացման որևէ տեսլականից: «Առաջին լրատվական»-ի հետ հարցազրույցում այսպես գնահատեց Մալմյոյի համալսարանի Գլոբալ քաղաքական հետազոտությունների բաժնի հրավիրյալ գիտաշխատող, քաղաքական գիտությունների թեկնածու Արամ Թերզյանը Հայաստան-Եվրամիություն նոր շրջանակային Համաձայնագիրը, որը նախատեսվում է ստորագրել նոյեմբերի 24-ին` Բրյուսելում:

– Հայաստանի և Եվրամիության միջև բանակցված Համապարփակ և ընդլայնված գործընկերության մասին համաձայնագիրը (CEPA), Ձեր կարծիքով, ի՞նչ նշանակություն ունի Հայաստանի արտաքին քաղաքականության հավասարակշռման և ավնտանգության ամրապնդման տեսանկյունից:

Անկասկած, hամաձայնագիրը կենսական նշանակություն ունի թե՛ Հայաստանի արտաքին քաղաքականության դիվերսիֆիկացման և թե՛ Եվրամիության հետ համագործակցությունը զարգացնելու, անավարտ էջը թերթելու և նոր փուլ սկսելու առումով: ԵՄ-ի հետ երեք տարվա բանակցություններից հետո Եվրասիական տնտեսական միությանը (ԵԱՏՄ) միանալու Հայաստանի որոշումը շատ անսպասելի էր և անհասկանալի, և դրանից հետո առաջ չէր քաշվել որևէ նոր փաստաթուղթ, որը գոնե տեսականորեն կկարողանար լրացնել Ասոցացման համաձայնագրի չստորագրման պատճառով առաջացած բացը: Եվ այս իմաստով խիստ ողջունելի է երկկողմ պատրաստակամությունը, քաղաքական կամքը՝ փորձել լրացնել բացերը, զարգացնել փոխգործակցությունը նույնիսկ ԵԱՏՄ-ին Հայաստանի անդամակցման պատճառով առաջացած սահմանափակումների պայմաններում:

Կարծում եմ՝ փաստաթուղթը շատ կարևոր է Հայաստանի համար նախ և առաջ այս համատեքստում, քանի որ Հայաստանը, միանալով ԵԱՏՄ-ին, փաստացի շեղվում է իր արտաքին քաղաքականության սկզբունքներից մեկից՝ ունենալ կոմպլեմենտար, հավասարակշռված արտաքին քաղաքականություն, և հայտնվում է մի ակումբում, որի անդամների հետ շատ քիչ քաղաքակրթական ընդհանրություններ ունի: Մինչդեռ Հայաստանի արտաքին քաղաքական դիսկուրսը, որպես կանոն, միշտ եղել է ավելի պրոեվրոպական՝ մատնանշելով Եվրոպան, Եվրամիությունը՝ որպես քաղաքակրթական ընտրություն: Իսկ անդամակցումը ԵԱՏՄ-ին հիմնավորվեց տնտեսական և անվտանգության որոշակի նկատառումներով: Անշուշտ, խիստ վիճարկելի է այն պնդումը, թե ԵԱՏՄ-ն ինչ-որ նշանակություն ունեցավ Հայաստանի համար անվտանգության առումով: Անվտանգությունն այստեղ սահմանափակվում է միայն ռուսական զենքի ձեռքբերման մատչելի գներով: Փորձը ցույց է տալիս, որ այդ միությանն անդամակցելուց հետո Հայաստանը ոչ միայն երաշխիքներ չի ստացել ղարաբաղյան սահմանագծում, այլև ավելի է մեծացել նրա խոցելիությունը, այսինքն՝ Ադրբեջանի ագրեսիվությունն ավելի է սաստկացել Արցախի և Հայաստանի նկատմամբ, ինչը, ըստ երևույթին, նաև որոշակի կապ ունի ռուս-ադրբեջանական հարաբերությունների նոր փուլի, Ադրբեջանին ԵԱՏՄ-ի կազմի մեջ ընդգրկելու կամ նրա նկատմամբ ազդեցությունը մեծացնելու Ռուսաստանի հնարավոր ձգտումների և ջանքերի հետ: Այսպիսով, միանշանակ կարող ենք փաստել, որ մնացել է մեծ վակում Հայաստանի արտաքին և անվտանգության քաղաքականության օրակարգում, և հակառակ այն կանխատեսումներին, որ ԵԱՏՄ-ն կլուծի մեր անվտանգության բոլոր հարցերը, դա փաստացի իրականություն չի դառնում: Այս իմաստով կա խնդիր՝ հնարավորինս դիվերսիֆիկացնելու Հայաստանի արտաքին քաղաքականությունը եվրոպական և եվրատլանտյան ուղղությամբ: Այս առումով ավելորդ է նշել, որ հենց Եվրոպական միությունը, որպես տարածաշրջանի ազդեցիկ դերակատար, կարող է զգալիորեն նպաստել Հայաստանում քաղաքական բարեփոխումների իրականացմանը և երկրի անկախության ամրապնդմանը:

– Կարծում եք՝ փաստաթուղթն իսկապես ունի՞ ռազմավարական նշանակություն նշված ոլորտների համար, թե՞ ավելի շատ հռչակագրային բնույթ է կրում:

– Բնականաբար, այս փաստաթուղթը չունի այն նշանակությունը, ինչ ունի Ասոցացման համաձայնագիրը Ուկրաինայի, Մոլդովայի և Վրաստանի համար, բայց եթե մյուս կողմից նայենք, Հայաստանը փաստորեն ԵԱՏՄ-ի միակ երկիրն է, որը ստանում է Եվրամիության հետ քաղաքական նմանօրինակ գործակցություն զարգացնելու հնարավորություն, ինչը ևս շատ կարևոր քայլ է: Դրանով ուղենշվում է Հայաստանի արտաքին քաղաքականության՝ եվրոպական ուղղությանը հավատարիմ մնալու վճռականությունը, և դրանով ինչ-որ տեղ հնարավորություն է ստեղծվում Հայաստանի համար՝ վերականգնելու իր հեղինակությունը Ասոցացման համաձայնագրի տապալումից հետո: Այդ քայլն իրոք մեծ իրարանցում առաջացրեց, և ԵՄ շատ պաշտոնյաներ նույնիսկ Հայաստանը որակեցին որպես անվստահելի, անհուսալի գործընկերոջ՝ անշուշտ, նաև ակնարկելով, որ այս որոշումը նաև ռուսական ճնշումների հետևանքն էր: Հայաստանը հաճախ ներկայացվում էր որպես շատ թույլ, տկար և անկանխատեսելի գործընկեր, որը ցանկացած պահի կարող է փոխել իր արտաքին քաղաքական ուղեգիծը: Եվ այս քայլով Հայաստանը որոշակի հնարավորություն ունի վերասահմանելու իր քաղաքական ինքնությունը, անկախությունը, իր արտաքին քաղաքականության ուղեգծին հավատարիմ մնալու ունակությունը:

Եթե խոսենք վարկանիշի մասին, սա նվազ կարևոր չէ միջազգային հարաբերություններում, բայց մյուս կողմից՝ շատ կարևոր է այն հանգամանքը, որ Հայաստանը կարողանում է քաղաքական համաձայնության հասնել Եվրամիության հետ, որպեսզի Եվրամիությունը հետագայում ևս խթանի ժողովրդավարական բարեփոխումները Հայաստանում, իրավական պետության կայացման գործընթացը, նպաստի տնտեսական զարգացման համար որոշակի միջավայրի ստեղծմանը, սոցիալական, կրթական, գիտական և մի շարք այլ ոլորտների խնդիրների լուծմանը: Բոլոր այս ոլորտները, որոնք ներառված են Համաձայնագրում, ունեն խիստ կարևոր նշանակություն: Անհնար է պատկերացնել, որ այդ բացը կարող էր լրացնել ԵԱՏՄ-ն, կամ ԵԱՏՄ-ն կզբաղվեր Հայաստանում ժողովրդավարության ամրապնդմամբ և մարդու իրավունքների հարցերով: Եթե հղում անենք Վրաստանի նախկին նախագահ Միխայիլ Սաակաշվիլուն, երբ խոսք էր գնում Եվրասիական միությանը Վրաստանի հնարավոր անդամակցման մասին, նա ասում էր՝ «Վրաստանը կանգնած է երկընտրանքի առջև՝ ընտրել վախի իշխանությունը՝ ի դեմս Եվրասիական միության, թե՞ օրենքի իշխանությունը՝ ի դեմս Եվրոպական միության»: Այսինքն՝ մնալով ԵԱՏՄ-ում՝ Հայաստանը ժողովրդավարական զարգացման որևէ հեռանկար չի ստանում: Ներքաղաքական էլիտան պնդում է, որ դա մեզ տալիս է գոյատևման որոշակի երաշխիքներ, որոնք իրենք քողարկում են «անվտանգություն» եզրույթով՝ պնդելով, որ այլընտրանք չունենք: Իսկ Եվրամիության հետ թեկուզ ինչ-որ փաստաթղթից սկսելը և հետագայում գործակցությունը խորացնելու հեռանկարը տալիս է զարգացման հնարավորություն, ինչն անհնար է ԵԱՏՄ-ի շրջանակներում, եթե խոսում ենք քաղաքական, տնտեսական զարգացման, սոցիալական բարեկեցության, ժողովրդավարության և մարդու իրավունքների մասին: Չչափազանցնելով այս փաստաթղթի նշանակությունը՝ պետք է փաստենք, որ դրա բացակայության դեպքում ամբողջությամբ զրկված կլինենք գոնե հայեցակարգային զարգացման որևէ տեսլականից:
– Հայաստանի ղեկավարությունն այս համատեքստում շատ հստակ ուղերձ է հղում Հայաստանի միջազգային գործընկերներին, որ Հայաստանն այս Համաձայնագրի շնորհիվ կարող է կապող օղակ դառնալ Եվրամիության և ԵԱՏՄ-ի միջև՝ հարթակ տրամադրելով այս երկու ինտեգրացիոն կառույցների անդամներին համագործակցելու համար: Սա իրագործելի՞ գաղափար է, թե՞ ավելի շատ բարի ցանկություն:

Իհարկե, այստեղ կան նաև բարի ցանկության, ցանկալին իրականության տեղ տեսնելու որոշակի միտումներ, բայց մյուս կողմից շատ լավ է, որ սահմանվում են բարձր նպատակներ, նշաձողեր, և Հայաստանը նաև որոշակի հաղորդագրություն է ուղարկում Ռուսաստանին, որ այս քայլով Հայաստանը չի շեղվում եվրասիական ուղուց և ԵԱՏՄ-ի առջև ստանձնած պարտավորություններից: Հակառակը, սա կարող է սիմվոլիկ քայլ լինել՝ նպաստելով Եվրոպական և Եվրասիական միությունների միջև գործակցության հաստատմանը: Այս առումով համակարծիք եմ Հայաստանի ղեկավարության հետ, որ փորձում են խնդիրը համագործակցության մեջ ներկայացնել՝ խուսափելով որոշակի շահարկումներից և Ռուսաստանի հետագա ճնշումներից: Բայց իրականության մեջ, կարծում եմ, խնդիրները Եվրասիական և Եվրոպական միությունների միջև այնքան լուրջ են, որ պահանջում են ավելի խորքային լուծումներ, և քաղաքական խնդիրների ամբողջ այդ համակարգի մեջ դժվար է պատկերացնել, թե Հայաստանը ի՞նչ դեր կարող է ունենալ: Սա կարող է ունենալ զուտ սիմվոլիկ նշանակություն, որ տեսեք՝ ԵԱՏՄ անդամ երկիրը կարող է նաև համաձայնագիր հաստատել Եվրամիության հետ և քայլ ձեռնարկել միությունների մերձեցման ինչ-որ հարթակ ստեղծելու ուղղությամբ:

– Իսկ ի՞նչ կասեք Համաձայնագրի ստորագրման հարցի մասին: Փաստաթուղթը կստորագրվի՞ նոյեմբերի 24-ին՝ Եվրամիության Արևելյան գործընկերության գագաթաժողովի ժամանակ, թե՞ ոչ: Ի՞նչ կանխատեսում կարող եք անել:

Կարծում եմ՝ տվյալ դեպքում ճիշտ չի լինի կանխատեսում անել, քանի որ կան որոշ տեխնիկական խնդիրներ Եվրամիությունում՝ կապված փաստաթղթի թարգմանության, իրավական վերանայումների հետ, և այս առումով դժվար է կանխատեսել՝ մինչև այդ օրը տեխնիկական խնդիրները լուծված կլինե՞ն, թե՞ ոչ: Պարզապես փոքր-ինչ տարակուսելի է Հայաստանի քաղաքական վերնախավի մոտեցումը այս հարցին, քանի որ Հայաստանի դիվանագետները, պաշտոնյաները փորձում են ներկայացնել, որ փաստաթղթի ստորագրման համար պետք է հենց եվրոպական կողմի քաղաքական կամքը: Ըստ երևույթին, փորձում են գնդակը տեղափոխել Եվրամիության կիսադաշտ՝ ցույց տալով, որ մեր կողմից խոչընդոտ չկա, մեզ մոտ ամեն ինչ կարգին է, և Եվրամիության կողմից պետք է պատրաստակամություն լինի: Կարծում եմ՝ Եվրամիության կողմից պատրաստակամությունը միանշանակ կա, և եթե խնդիրները զուտ տեխնիկական բնույթ ունեն, ապա Համաձայնագիրը կստորագրվի, հակառակ դեպքում հնարավոր է՝ գործընթացը հետաձգվի:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում