Saturday, 04 05 2024
Կապիտալի արտահոսքը աճել է 55 տոկոսով, արտահանումը դեպի ԵԱՏՄ՝ 10 անգամ
Ոստիկանը պետք է լավ վարձատրվի եւ լավ հագնվի. «Հրապարակ»
Նիկոլ Փաշինյանը սեփական անվտանգությանը վերաբերվում է հիվանդագին լրջությամբ. «Հրապարակ»
Ինչու են ընդդիմադիր պատգամավորները հրաժարվել գործուղումներից. «Հրապարակ»
Եվրահանձնակատար Բորելի հայտարարությունը: Հայաստանն էլ մտածելու բան ունի
Հանձնաժողովի անդամները կասկածելիորեն անհայտ դատավորներ են եղել․ Ինչպես է ԲԴԽ անդամ դարձել Արմեն Դանիելյանը. «Ժողովուրդ»
Համայնքային ոստիկանություն կստեղծեն. «Հրապարակ»
«Ժողովուրդ». Գեղարքունիքի մարզպետ, թե՞ Մոսկվայի ուսանող
Կայացել է ՔՊ նախաձեռնող խմբի հերթական նիստը․ ի՞նչ է քննարկվել. «Ժողովուրդ»
01:00
ԱՄՆ Պետդեպի զեկույցում անդրադարձ է կատարվել ՄԻՊ գործունեությանը
Իսակովի պողոտայում բախվել են ավտոմեքենաներ․ կան տուժածներ և զոհ
Մարտի 1-ի գործը վերադառնում է. նոր ապացույցներ են ի հայտ եկել
Մեքենան լիցքավորել է գազալցակայանում, պայթյունը տեղի է ունեցել ճանապարհին
00:00
«Առանց զենքի մատակարարումների Ուկրաինան կապիտուլյացիայի կենթարկվի»․ Բորել
Երևանն ու Կիևը քաղաքական երկխոսություն են սկսում
Կիրանցի «հատուկ ռեժիմը». ինչու և ինչ հիմքով են սահմանափակումներ կիրառվում
Երեվանում տան հյուրասենյակում հայտնաբերվել է 17-ամյա աշակերտի դին
Մեր ձգտումների ճանապարհը անցնում է Վրաստանով. վտանգվի այն, կվտանգվի ամեն բան
Հուսով եմ՝ ուժը կբավականացնի պատասխանելու ՌԴ պառլամենտականներին. Զախարովան՝ Ալեն Սիմոնյանին
Հայաստանը կարո՞ղ է դուրս գալ ՀԱՊԿ-ից. հարց՝ Զախարովային
Լիտվան Երևանին և Բաքվին առաջարկում է կիրառել իր Կալինինգրադի տարանցման սխեման
Մեքենան բախվել է հողաթմբին. կա վիրավոր
Գանձակի և Կարմիրգյուղի դպրոցներում ստեղծվել են կանաչ գոտիներ
Ծաղկահովիտ-Ալագյազ ավտոճանապարհին երկու ավտոմեքենաների բախման հետևանքով տուժել է չորս մարդ
Հայկական «Իրան-նամեն» գործնական քննություն չի բռնում
Ալիևը Տավուշում կարող է նույնիսկ հողեր վերադարձնել՝ նպատակը Սյունիքում առավելության հասնելն է
Գումարային հարցի շուրջ կռիվ, վեճ, դանակահարություն է տեղի ունեցել
Սահմանազատման ինչ-որ փուլում միջնորդի կարիք կլինի
Դուք առաջարկում եք աղետի տանող ճանապարհ, մենք առաջարկում ենք այլընտրանք. Ռուբեն Ռուբինյան
Սրա մասին երբեք չեմ խոսել, Դուք ստիպեցիք. Արշակյանը՝ ռուսական արգելքների մասին

Նախարարը նախկին նախարարին

Տիգրան Դավթյանը ներկայացնում է ապրիլի 6-ին Վարդան Օսկանյանի կողմից տարածած հաղորդագրության վերաբերյալ մեկնաբանությունը:

«Այս չորս տարիներին մենք ոչ միայն դոփել ենք տեղում, այլև մի շարք ուղղություններով նահանջ ենք ապրել: Այսօր համախառն ներքին արդյունքն ավելի փոքր է, քան 2008թ., աղքատությունը ավելացել է շուրջ կես միլիոն մարդով, արտաքին պետական պարտքը գրեթե եռապատկվել է և տարեվերջին կհատի 4 միլիարդ դոլարի շեմը, էապես իջել է ժողովրդի կենսամակարդակը, քանզի գնաճը ոչ միշտ է հաջողվել պահել թիրախային միջակայքում, և բնակչության եկամուտների աճը համահունչ չի եղել գնաճին»,- նշում է Վ.Օսկանյանն ու թվարկում.

Այսօր համախառն ներքին արդյունքը ոչ միայն ավելի փոքր չէ քան 2008 թվականին, ինչպես նշված է հաղորդագրության մեջ, այլ ճիշտ հակառակը: 2011 թվականին ՀՆԱ-ն կազմել է 3817.3 մլրդ դրամ` 2008 թվականի 3568.2 մլրդ դրամի դիմաց:

Ընդհանրապես, քաղաքական էթիկայի տեսակետից և տնտեսագիտական գնահատականների առումով անընդունելի է աճող տնտեսության համեմատությունը հետճգնաժամային տնտեսության հետ: Ընդ որում, պետք չէ անտեսել այն հանգամանքը, որ Հայաստանի տնտեսությունը տպավորիչ աճ էր արձանագրում այն ժամանակահատվածում, երբ համաշխարհային տնտեսության զարգացման միտումներն առավել քան նպաստավոր էին: Եվ հակառակը` Հայաստանը չէր կարող պահպանել աճի տեմպերը այն ժամանակ, երբ գլոբալ տնտեսությունը ռեցեսիայի մեջ էր:

Անդրադառնալով աղքատության մակարդակին` հարկ է նշել, որ աղքատների ավելացման նշված թիվը հեռու է իրականությունից: Ընդ որում, աղքատությունն աճել է աշխարհի գրեթե բոլոր, այդ թվում` զարգացող երկրներում, և այդ միտումը ակնհայտորեն պայմանավորված է համաշխարհային տնտեսական ճգնաժամի ազդեցությամբ:
Պետական պարտքի առնչությամբ պետք է նկատի ունենալ, որ նաև դրա ավելացմամբ հնարավոր եղավ ճգնաժամային փուլում կանխել սոցիալական աղետն ու շարունակել բարեփոխումները: Պետք է նաև հաշվի առնել, որ պետական պարտքի հիմնախնդիրը կարևորվում է ոչ այնքան նրա մեծության, որքան դրա միջոցով իրականացված ծրագրերի ու ձեռքբերված արդյունքների տեսակետից: Պետական պարտքի միջազգային գնահատումների համաձայն` Հայաստանը գտնվում է միջին կառավարելի մակարդակում: Պետք է նկատի ունենալ, որ պարտքի մարման բեռը ամբողջությամբ կառավարության վրա չէ, այն կիսում են կենտրոնական բանկը և մասնավոր հատվածը:
Ինչ վերաբերում է բնակչության կենսամակարդակի խնդիրներին, ապա վերջին 5 տարիների ընթացքում միջին ամսական անվանական աշխատավարձը աճել է 1.8 անգամ, իսկ իրական արտահայտությամբ` 40.4 տոկոսով` 63.9 հազար դրամից հասնելով 115.3 հազար դրամի: ՀՀ դրամով 2011 թվականին անվանական արժեքով 2008 թվականի համեմատությամբ 1 շնչին ընկնող ՀՆԱ-ն աճել է 5,3 տոկոսով:

«Առաջին. կառավարության կանխատեսելու ունակությունը եղել է շատ թույլ: Նման ունակությունը կարևորագույն հատկանիշ է արտաքին ճգնաժամերի ազդեցությունը նվազագույնի հասցնելու և սեփական տնտեսության զարգացումը ճիշտ ծրագրելու համար:

Կառավարության կանխատեսումները տնտեսական վիճակի վերաբերյալ հիմնականում համընկել են միջազգային կառույցների կողմից կատարված գնահատականների հետ: Ընդ որում, արված կանխատեսումները չնչին շեղում են ունեցել փաստացի արձանագրված արդյունքներից: Էական շեղում դրսևորվեց միայն ճգնաժամի տարում, սակայն սա այն դեպքն էր, երբ նույնիսկ աշխարհի զարգացած երկրները ի վիճակի չեղան իրատեսական գնահատական տալու ոչ միայն սպասվելիք անկման խորության, այլև` մասշտաբների վերաբերյալ: Ինչ վերաբերում է ճգնաժամի ֆինանսական փուլին, ապա այն ավելի կանխատեսելի էր, և դրան հնարավոր եղավ դիմակայել Հայաստանում ֆինանսական հատվածի կայունության շնորհիվ: Ճգնաժամի երկրորդ ալիքն արդեն հնարավոր էր կանխատեսել, սակայն դրա ազդեցությունն անխուսափելի էր: Այնուամենայնիվ, իրավիճակի իրատեսական գնահատման շնորհիվ հնարավոր եղավ ադեկվատ և օպերատիվ արձագանքել նոր մարտահրավերներին և նոր թափ հաղորդել տնտեսության իրական հատվածի զարգացմանը:

Երկրորդ. այս չորս տարիների ընթացքում համապետական կամ տարածաշրջանային բնույթի որևէ մեծ ծրագիր չի իրականացվել. դրանց մասին միայն խոսվել է` Հայաստան-Իրան երկաթգիծ, նոր ատոմակայան, Հյուսիս-Հարավ ավտոմայրուղի, Համահայկական բանկ, Գյումրիի տեխնոպարկ, ֆինանսական կենտրոն և այլն: Այս ծրագրերից ոչ մեկը կյանքի չի կոչվել: Մեծ ծրագրերի իրականացումը կարևորագույն խթան է ու շարժիչ ուժ տնտեսական աճի համար:

Առանձնահատուկ տնտեսագիտական գիտելիքներ չի պահանջվում պատկերացնելու, որ ցանկացած խոշոր ծրագրի իրականացում բաղկացած է մի քանի փուլից, պահանջում է կազմակերպչական ռեսուրսներ, հետևողական ջանքեր, համապատասխան բանակցային ընթացակարգեր և, ամենակարևորը, ժամանակ: Հետևաբար, գնահատման համար պետք է դիտարկել ողջամիտ ժամանակահատված:
Իսկ թվարկված բոլոր ծրագրերն էլ երկարաժամկետ են և ներկայումս ավարտված են կամ գտնվում են իրականացման փուլում:

Համահայկական բանկը հիմնադրվել է դեռևս 2011 թվականին: Գյումրու տեխնոպարկի ծրագրի շրջանակներում հիմնվել են հետազոտական կենտրոններ և մոդելավորման լաբորատորիա, բարեհաջող կյանքի են կոչվել մի շարք գործարար նախաձեռնություններ, իսկ ս.թ. մայիսից արդեն կմեկնարկեն տեխնոպարկի շենքային համալիրի շինարարական աշխատանքները: Հյուսիս-հարավ ճանապարհային միջանցքի նախագծի իրականացման համար հսկայական աշխատանքներ են իրականացվել նախագծման, տարաբնակեցման խնդիրների կարգավորման, ինչպես նաև իրականացնող կազմակերպությունների մրցույթների անցկացման ուղղությամբ: Կազմակերպվել են նաև ենթակառուցվածքների տեղափոխման գործընթացները, և այս տարվանից մեկնարկելու են բուն ճանապարհաշինական աշխատանքները: Իսկ Դիլիջանի ֆինանսական կենտրոնի ստեղծման ծրագրի շրջանակներում ակտիվ շինարարական աշխատանքներ են ընթանում: Աղետի գոտու վերականգնման ծրագրի շրջանակներում իրականացվել են շուրջ 80 մլրդ դրամի շինարարական աշխատանքներ` արդյունքում բնակարանով ապահովելով անօթևան մնացած շուրջ 5600 ընտանիքների: Բացի դրանից, ինչպես և նախատեսված էր, ընթացքի մեջ են ոչ միայն նշված ծրագրերի իրականացումը, այլ նաև մի շարք այլ խոշոր ծրագրեր, որոնք մեկնարկել էին դեռևս ճգնաժամից առաջ և էական ազդեցություն ունեն հանրապետության սոցիալ-տնտեսական իրավիճակի վրա: Մասնավորապես` իրականացված լրջագույն ինստիտուցիոնալ բարեփոխումների արդյունքում ամբողջովին կատարվել են ԵՀ կողմից ամրագրված գլխավոր առաջնայնությունները: Արդյունքում 2012 թվա¬կանի փետրվարին Եվրոպական Միության Առևտրային Քաղաքականության հանձնաժողովի խորհրդի կողմից դրական որոշում կայացվեց Հայաստանի հետ ԽՀԱԱԳ ստեղծման շուրջ բանակցություն-ների մեկնարկի վերաբերյալ: Ստորագրվել է ԱՊՀ երկրների համար «Ազատ առևտրի գոտու մասին» պայ-մանագիրը, որով հայ գործարարների համար կապահովվեն ԱՊՀ երկրների շուկաներում գործունեության առավել բարենպաստ պայմաններ: Ազգային մրցունակության հիմնադրամի և Global Medical Solutions ընկերության համագործակցությամբ Երևանում կհիմնվի ուռուցքաբանական հիվանդությունների բուժման գերժամանակակից կենտրոն:

Իսկ թե ինչպես են ծրագրերը նպաստում տնտեսական աճին, հարկ է նշել, որ չափազանց կարևոր է իրականացվող ծրագրերի բնույթը: Ներկայումս իրականացվող ծրագրերը միտված են այնպիսի տնտեսական աճի, որը հիմնված չէ միայն մեկ ոլորտի, օրինակ` շինարարության վրա: Իսկ մինչճգնաժամային տնտեսության մեջ շինարարության ուռճացված գերակշռությունն ակնհայտ էր: Հենց վերջինիս չափազանց մեծ կշիռն էր, որ հանգեցրեց ճգնաժամային տարում նման խորը անկման, քանի որ տնտեսական աճը հիմնականում ապահովվում էր հենց այդ ոլորտով: Ի հակադրություն դրա, այսօր շեշտադրվում է արդյունաբերական ուղղվածությամբ ու տեխնոլոգիական հենքով տնտեսական աճը:

Երրորդ. իշխանությունները լուրջ խնդիր են ունեցել նաև կառավարման հարցերում` առաջադրված խնդիրները լուծելու գործում հետևողականություն չի եղել, մի ձեռքը չի իմացել, թե մյուսն ինչ է անում, իշխանությունների և բիզնեսի սերտաճումը ավելի է խորացել, նկատվել են տնտեսության կենտրոնացման միտումներ, ինչպես նաև սեփականության վերաբաշխման վտանգավոր գործընթացներ:

Շուկայական տնտեսավարման պայմաններում տնտեսական ագենտների միջև փոխհարաբերություններն ընթանում են շուկայական ուժերի ազդեցությամբ, և պետության դերը հանգում է կարգավորիչ գործառույթի իրականացմանը: Սա ենթադրում է, որ տնտեսավարող սուբյեկտների թիվը, գործունեության բնույթն ու զարգացման ուղղվածությունը թելադրվում են հենց շուկայական մրցակցության կանոններով: Տնտեսությունը կենդանի օրգանիզմ է, և այդ գործընթացները պետք չէ միշտ պայմանավորել ոչ տնտեսական շարժառիթներով:

Հաջողվել է վերականգնել ճգնաժամի հետևանքով կորցրած աշխատատեղերի քանակն ու առաջ գնալ: Կորցրածը վերականգնելուց բացի այս ժամանակահատվածում հնարավոր է եղել զբաղվածների թիվն ավելացնել շուրջ 18 հազարով:

Չորրորդ. ելնելով զուտ քաղաքական նպատակահարմարությունից, ինչպես նաև նեղ անձնական, հատվածական և կուսակցական շահերից, իշխանությունները չեն համարձակվել իրականացնել տնտեսության զարգացման համար խիստ կարևոր երկրորդ և երրորդ սերնդի բարեփոխումները:

Տնտեսության զարգացմանը միտված բարեփոխումները մշտապես և հետևողականորեն իրականացվել են: Ընդ որում դրանք չեն կասեցվել նույնիսկ ճգնաժամային տարիներին, ինչը տեղի ունեցավ աշխարհի շատ երկրներում: Կառավարության հակաճգնաժամային փաթեթը բաղկացած էր այնպիսի նախագծերից, որոնք ոչ միայն ճգնաժամի դիմակայման խնդիր էին լուծում, այլ նաև իրական նախադրյալներ էին ստեղծում երկարաժամկետ զարգացման համար: Անկախ ճգնաժամային և հետճգնաժամային սահմանափակումներից` պետությունը մեծ կամք դրսևորեց նաև կենսաթոշակային բարեփոխումների իրականացման հարցում: Իրականացված բարեփոխումների արդյունքների թվարկումը կարելի է շարունակել, սակայն դրա կարիքն արդեն չկա, քանի որ դրանք վաղուց հանրության սեփականությունն են:
Հինգերորդ. կառավարության տնտեսական քաղաքականությունը սխալ թիրախներ է նախանշել: Անցած չորս տարում նշակետ է վերցվել սղաճի զսպումը և մեծացող բյուջեի կատարումը: Երկու դեպքում էլ իշխանությունները դիմել են այնպիսի միջոցների, որոնք միայն խոչընդոտել են տնտեսական աճին: Առաջինի դեպքում վարել են զսպողական դրամավարկային և հարկաբյուջետային քաղաքականություն, պարբերաբար և հետևողական բարձրացրել վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքը և ազգային ռեզերվների հաշվին պայքարել դրամի արժեզրկման դեմ: Այս բոլորը տնտեսական աճի անտիդոտներ են: Ինչ վերաբերում է բյուջեին, ապա այն իրականացվել է ոչ այնքան ստվերի, որքան փոքր ու միջին բիզնեսի հաշվին, որը մեր տնտեսության ողնաշարն է և որի՝ հարկային պարտավորություններով ծանրաբեռնումը միմիայն խոչընդոտում է տնտեսական աճին»:

Կառավարության հակաճգնաժամային փաթեթն իր ողջ բովանդակությամբ ընդլայնողական քաղաքականության դրսևորում էր: Հանրապետության ողջ ռեսուրսները` այդ թվում արտաքին աղբյուրներից ներգրավված, ուղղվեցին պետության սոցիալական պարտավորությունների պատշաճ իրականացմանը, իրական հատվածին (հատկապես` ՓՄՁ սուբյեկտներին) անմիջական աջակցության տրամադրմանը, զբաղվածության և աշխատատեղերի պահպանմանը: Իրականացվածի շնորհիվ, ինչպես նաև համաշխարհային տնտեսությունում արձանագրված որոշակի կայունության պայմաններում հնարավոր դարձավ արդեն 2010 թվականին արձանագրել տնտեսական աճ: Ողջ ժամանակահատվածում պահպանվեց բյուջեի սոցիալական ուղղվածությունը: Ավելին, անցնող հնգամյա ժամանակահատվածում սոցիալական ծախսերն ավելացել են 1.9 անգամ, ընդ որում կենսաթոշակների գծով` 2.2 անգամ: Արդյունքում 2.5 անգամ ավելացել են կենսաթոշակի միջին և բազային մակարդակները, 79 տոկոսով` ընտանեկան նպաստի միջին չափը, 7 անգամ` երեխայի խնամքի համար նպաստը, ավելի քան 12 անգամ` 3-րդ և հաջորդ երեխայի ծննդյան նպաստը:

2011 թվականի արդյունքներով հարկային մուտքեր-ՀՆԱ հարաբերակցությունը հասցվեց ՀՆԱ-ի 20.1 տոկոսի: Միևնույն ժամանակ բիզնեսի` հատկապես փոքր ու միջին բիզնեսի զարգացման համար դա ուղեկցվեց հարկային լուրջ արտոնություններով, ինչը միայն 2011 թվականին պահանջեց շուրջ 60 միլիարդ դրամ բյուջետային ռեսուրսներ: Ակնհայտորեն խոսքը հարյուրավոր միլիարդ դրամի շրջանառության տնտեսավարում ստվերից դուրս բերելու մասին է:
Վարվող դրամավարկային քաղաքականությունը ևս հակացիկլիկ տրամաբանության շրջանակներում էր: Բանկային համակարգը չթուլացնելու (ակնհայտ ռիսկերի պարագայում) և միևնույն ժամանակ տնտեսության վարկավորման մակարդակը բարձրացնելու նպատակով հարկ եղավ իրականացնել առավել ճկուն մոնետար քաղաքականություն, ինչը հետագայում արդարացրեց բոլոր սպասումները:

Վ.Օսկանյանի գնահատմամբ` այդ թերությունները կարելի է շուտափույթ շտկել և երկիրը դնել կայուն զարգացման ուղու վրա: Դրա համար անհրաժեշտ է ազատ և արդար ընտրությունների արդյունքում ստեղծել նոր կառավարություն, որտեղ ներգրավված կլինեն պրոֆեսիոնալներ՝ ունակ ճիշտ կանխատեսումներ անելու, ստեղծագործական միտք բանեցնելու, մեծ ծրագրեր իրականացնելու և երկիրն արտաքին աշխարհի համար բացելու, ինչպես նաև ժողովրդական աջակցության այնպիսի պաշար ունենալու, որը նրան համարձակություն կտա կյանքի կոչել նույնիսկ ամենախորքային բարեփոխումները.
«Եվ վերջապես, այս կառավարությունը իր գործունեության հիմնական թիրախ պետք է ընտրի տնտեսական աճը, աշխատատեղերի ստեղծումը և յուրաքանչյուր քաղաքացու կենսամակարդակի շարունակական բարձրացումը: Մյուս բոլոր տնտեսական խնդիրներին պետք է նայել միայն ու միայն վերը նշված թիրախների համատեքստում»,- հավելում է Վ.Օսկանյանը:

Տնտեսական աճի և տնտեսության արդյունավետ կառուցվածքի, նոր աշխատատեղերի ստեղծման և կայուն զարգացման համար ձևավորված ներուժի լիարժեք իրացման միջոցով բնակչության կենսամակարդակի շարունակական բարձրացման թիրախավորումը ամբողջապես համահունչ է որդեգրված և իրականացվող քաղաքականությանը: Կառավարության կողմից մեկնարկած նոր արդյունաբերական ռազմավարությունը դրանց հասնելու իրատեսական ճանապարհն է: Այն արդեն իր արդյունքներն է տալիս արդյունաբերական հատվածի աճի բարձր ցուցանիշների և ստեղծված ՀՆԱ-ում աճող տեսակարար կշռի տեսքով: Զուգահեռաբար իրականացվող քաղաքականությունները տեղեկատվական տեխնոլոգիաների, ինովացիոն համակարգի կայացման, արտահանման ենթակառուցվածքների զարգացման և տնտեսության տեխնոլոգիական բազայի արդիականացման ուղղությամբ, անկասկած, առաջընթաց են ապահովելու տնտեսության մրցունակության բարձրացման և արտաքին գործոններից խոցելիության նվազման գործում:
Պատրաստ ենք շարունակել երկխոսությունը մեր կոալիցիայի շարքերը վերջերս համալրած նախկին նախարար Վարդան Օսկանյանի հետ:

Հարգանքով՝
ՀՀ էկոնոմիկայի նախարար Տիգրան Դավթյան

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում