Friday, 03 05 2024
Մեքենան լիցքավորել է գազալցակայանում, պայթյունը տեղի է ունեցել ճանապարհին
Երևանն ու Կիևը քաղաքական երկխոսություն են սկսում
Կիրանցի «հատուկ ռեժիմը». ինչու և ինչ հիմքով են սահմանափակումներ կիրառվում
Երեվանում տան հյուրասենյակում հայտնաբերվել է 17-ամյա աշակերտի դին
Մեր ձգտումների ճանապարհը անցնում է Վրաստանով. վտանգվի այն, կվտանգվի ամեն բան
Հուսով եմ՝ ուժը կբավականացնի պատասխանելու ՌԴ պառլամենտականներին. Զախարովան՝ Ալեն Սիմոնյանին
Հայաստանը կարո՞ղ է դուրս գալ ՀԱՊԿ-ից. հարց՝ Զախարովային
Լիտվան Երևանին և Բաքվին առաջարկում է կիրառել իր Կալինինգրադի տարանցման սխեման
Մեքենան բախվել է հողաթմբին. կա վիրավոր
Գանձակի և Կարմիրգյուղի դպրոցներում ստեղծվել են կանաչ գոտիներ
Ծաղկահովիտ-Ալագյազ ավտոճանապարհին երկու ավտոմեքենաների բախման հետևանքով տուժել է չորս մարդ
Հայկական «Իրան-նամեն» գործնական քննություն չի բռնում
Ալիևը Տավուշում կարող է նույնիսկ հողեր վերադարձնել՝ նպատակը Սյունիքում առավելության հասնելն է
Գումարային հարցի շուրջ կռիվ, վեճ, դանակահարություն է տեղի ունեցել
Սահմանազատման ինչ-որ փուլում միջնորդի կարիք կլինի
Դուք առաջարկում եք աղետի տանող ճանապարհ, մենք առաջարկում ենք այլընտրանք. Ռուբեն Ռուբինյան
Սրա մասին երբեք չեմ խոսել, Դուք ստիպեցիք. Արշակյանը՝ ռուսական արգելքների մասին
Խոշտանգումների հանցակազմով հաղորդումներից գրեթե բոլորով 2023-ին քրվարույթներ ենք նախաձեռնվել
Ժողովուրդը՝ լափամանից օգտվողների ապատեղեկատվության թիրախ
Զինված ավազակային հարձակում՝ Երևանում․ թալանել են բնակչուհուն և դիմել փախուստի
Ոչ թե հայ լինել, այլ Հայաստան ունենալ
Իսրայելը ՀԱՄԱՍ-ին մեկ շաբաթ է տվել հրադադարի առաջարկն ընդունելու համար
Սոթքում թշնամու հրետակոծությունից քանդված բնակարանների կառուցման նպատակով հատկացվել է 79 միլիոն 983, 7 հազար դրամ
Էրդողանը հաստատել է, որ Թուրքիան ամբողջությամբ դադարեցնելու է Իսրայելի հետ առևտուրը
Թուրք-ադրբեջանական համակցվածծ բանակի հրամանատարն Իրանում. ի՞նչ է շոշափվում Նախիջեւանից
Մամուլի ազատության օրվա մրցանակը հանձնվել է «Ազատություն» ռադիոկայանի հայկական ծառայության ղեկավար Հեղինե Բունիաթյանին
20:40
Պենտագոնի ղեկավարը կարծում է, որ Ռաֆահում Իսրայելի գործողության ժամանակը դեռ չի եկել
ԱԺ պատգամավորները «Freedom House»-ի հետ քննարկել են ժողովրդավարության նկատմամբ հիբրիդային գրոհներին դիմակայելու գործիքակազմը
ՀՀ և Մալթայի ԱԳ նախարարները քննարկել են ԵԱՀԿ գործունեության և տարածաշրջանային հարցեր
20:10
Բեռլինում այրվում է մետալուրգիական ռազմական գործարանը, թունավոր ծխի տարածման վտանգ կա

2018-ի վարչապետն ու ղարաբաղյան խնդիրը

2018 թվականի վարչապետի և կառավարության հարցը շատերը կապում են ղարաբաղյան խնդրում զարգացումների հետ, ըստ այդմ ենթադրելով, որ եթե այդ խնդրում լինեն սրացումներ, ապա վարչապետի պաշտոնին կառաջադրվի Սերժ Սարգսյանը, իսկ հակառակ դեպքում՝ Կարեն Կարապետյանը: Այն, որ ղարաբաղյան խնդիրը Հայաստանի ներքաղաքական, ներիշխանական զարգացումներում ունեցել է, ունի և անկասկած ունենալու է վճռորոշ նշանակություն և դերակատարում, կասկածից վեր է, իսկ առնվազն անցնող երկու տասնամյակների առումով՝ մի շարք առանցքային հանգուցալուծումներով արտացոլված պատմական փաստ: Բայց 2018-ի կառավարության հարցը պայմանավորել գերազանցապես ղարաբաղյան խնդրով, կամ այնտեղ սրացումներով, թերևս կլինի խնդիրը և իրադարձությունների այսպես ասած գինը նեղացնելու դրսևորում: Ղարաբաղյան խնդիրն իհարկե ունենալու է մեծ նշանակություն, սակայն արդյո՞ք միայն սրացման դեպքում: Անկասկած՝ ոչ:

Ղարաբաղյան խնդիրը մեծ նշանակություն ունենալու է անկախ ամեն ինչից, անգամ, եթե այդ օրերին կամ ամիսներին սահմանին չկրակվի անգամ մեկ փամփուշտ՝ թեև, դժբախտաբար, դա այդքան էլ իրական հեռանկար չէ: Այդուհանդերձ, ղարաբաղյան խնդիր ասվածը չափազանց լայն հասկացություն է, այն միայն սրացման տարբերակով Հայաստանի ներքաղաքական և ներիշխանական հանգուցալուծումներում որպես գործոն դիտարկելու համար: Բանն այն է, որ այստեղ շոշափվում են աշխարհաքաղաքական շահեր, առնվազն Մինսկի խմբի համանախագահ երեք միջուկային տերության և մի քանի տարածաշրջանային դերակատարների տեսքով: Այստեղ հանգուցալուծում է ոչ թե հայ-ադրբեջանական թնջուկ, այլ աշխարհակարգային նշանակության մի տարր, կամ պարզապես ոչ թե հանգուցալուծվում է, այլ փնտրվում է ստատուս-քվոյի պահպանման նոր և ավելի կենսունակ, ավելի հեռանկարային կամ միջնաժամկետ մի մոդուլ, որը թույլ կտա ապահովել բանակցային իմիտացիա, որը կծառայի իրավիճակը կայուն և կանխատեսելի, կառավարելի պահելուն: Դա ամենևին չի նշանակում, որ սրացման դեպքում խնդրի դերակատարումը ներիշխանական հարաբերություններում ավելին կլինի, իսկ հակառակ դեպքում՝ պակաս:

Ղարաբաղյան խնդիրը Հայաստանի ներքաղաքական, ներիշխանական անցուդարձում ունեցել է և ունենալու է ահռելի նշանակություն, սակայն ոչ միայն զուտ հայաստանյան ընկալումների տեսանկյունից: Այստեղ չափազանց էական է լինելու համաշխարհային և տարածաշրջանային ուժային կենտրոնների դիրքորոշումը, նրանց հաշվարկներն ու դիտարկումները, որովհետև, ինչպես նշեցինք, խնդիրն ամենևին հայ-ադրբեջանական չէ իր խորությամբ և ընդգրկումով: Հետևաբար, ստատուս-քվոն, որ Հայաստանի իշխանության մեջ է ձևավորվում կամ ձևավորվելու ղարաբաղյան գործոնի ազդեցությամբ, ենթակա է լինելու լայն աշխարհաքաղաքական ազդեցության: Հետևաբար, իշխանության մեջ շանսերը կարող են պայմանավորվել ոչ թե սրացման հեռանկարով կամ սրացման այսպես ասած գոնե քարոզչական գեներացիայով, այլ հակառակը՝ խաղաղության և  կայունության հակվածության, իհարկե ոչ «պատերազմ, թե խաղաղություն» ծամծմված և վաղուց իր անկենսունակությունը «դրսևորած» մոդուլով: Ի վերջո հենց այդ մոտեցումն էր, որ երկու տասնամյակի ընթացքում գնաց սպառման և ռազմական բաղադրիչի գեներացման, այլապես, գուցե բոլորովին այլ գաղափարական և ուղենիշային հենքի պայմաններում խնդրի կայուն ռեժիմը հաջողվեր պահել անհամեմատ ավելի երկար, խուսափելով երկկողմ աղետալի և ողբերգական հետևանքներից:

Այդպիսով, կարող է թյուրըմբռնում լինել 2018-ի հանգուցալուծման հարցում միարժեք եզրակացությունն առ այն, որ սրացման կամ արտաքին ճնշումների ուժգնացման պարագայում վարչապետ դառնալու շանսը մեծ է մի գործչի մոտ, իսկ մյուս տարբերակի դեպքում՝ այլ գործչի մոտ: Ավելին, խոշոր հաշվով այստեղ կա թերևս մի առանցքային հանգամանք, կամ թերևս երկուսը, որոնք ունեն ընդհանրություններ և կարծես թե հանգում են մի որոշակի կետում: Բանն այն է, որ դիտարկելով ղարաբաղյան խնդրի ազդեցությունը կոնկրետ 2018-ի խնդրի վրա, անհրաժեշտ է արձանագրել, որ անորոշություն է երկու հարցում՝ ղարաբաղյան խնդրի այսպես կոչված կարգավորման գործընթացի հետագա ձևաչափ և տրամաբանություն, հետագա կառուցվածք, որի շնորհիվ փորձ է արվելու պահել ստատուս-քվոն՝ իսկ այլ խնդիր, քան ստատուս-քվոն կառավարելի և կայուն պահելու նոր մեխանիզմը, փաստացի գոյություն չունի և չի կարող ունենալ, և, որ անորոշություն է Հայաստանի արտաքին քաղաքականության մշակման և իրականացման հարցում:

Բանն այն է, որ Հայաստանում ըստ էության ձևավորվում է բազմաբևեռ իշխանություն, որտեղ ամենևին փաստ չէ, որ ունենք գերլիազորված վարչապետ: Կա որոշումներ կայացնելու իրավասություն ունեցող անվտանգության խորհուրդ, չկա գերագույն գլխավոր հրամանատար և կա բանակ կառավարող պաշտպանության նախարար, կա խորհրդարանական մեծամասնություն և խորհրդարանի արտաքին հարաբերությունների հանձնաժողովի նախագահ, որը ձևավորում է փորձագիտական խորհուրդ, ինչն ակնհայտորեն միտված է արտաքին քաղաքականության մեջ խորհրդարանական բաղադրիչի մեծացմանը: Այլ կերպ ասած, ամենևին փաստ չէ, որ Հայաստանի արտաքին քաղաքականության ձևավորման հարցում վճռորոշ նշանակություն ունենալու է վարչապետը: Եվ միևնույն ժամանակ պարզ չէ, որ բանակցային նոր ձևաչափը լինելու է հայ-ադրբեջանական այսպես ասած առաջին դեմքերի մակարդակով և չի կիրառվելու այլ ձևաչափ: Ըստ այդմ, բաց է երկու հարց՝ ինչպիսին է լինելու բանակցային ապագա ձևաչափը, և ինչպիսի կառուցվածքով է մշակվելու և իրականացվելու Հայաստանի արտաքին քաղաքականությունը: Այդ երկու հարցերում շոշափելի անորոշության պայմաններում խիստ վաղաժամ է ասել, թե ինչպիսի իրավիճակի դեպքում ինչպիսի ազդեցություն կունենա ղարաբաղյան խնդիրը 2018-ի վրա:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում