Tuesday, 30 04 2024
16:22
«Ուկրաինային ՆԱՏՕ կընդունեն միայն հաղթանակից հետո». Զելենսկի
Ուղիղ. Ազգային ժողովում հայտարարությունների ժամ է
Սողանք՝ Լծեն-Տաթև ավտոճանապարհին
Չեկիստական «սյուները» ակտիվացել են. նույն ակտորներն են ու նույն ծրագիրը Վրաստանում և Հայաստանում
Համաշխարհային առևտրի կենտրոն կառուցելու պայմանագիրը ստորագրվել է
Լևոն Քոչարյանի թիկնապահը պետք է պատժվի օրենքի ողջ խստությամբ
15:50
Պենտագոնը ժամանակավոր նավահանգիստ է կառուցում Գազայում
Վրաստանի բնակչությունը նվազել է 1,1 տոկոսով
Եվրհանձնաժողովը պատրաստ է նպաստել ՀՀ կառավարության առաջնահերթությունների իրականացմանը
Հունգարիան արգելափակում է ԵՄ Խաղաղության հիմնադրամից ՀՀ-ին աջակցության տրամադրումը. «Ազատություն»
Անդրադարձել են Հայաստան-Ֆրանսիա բազմաոլորտ համագործակցությանը
Հունվար-մարտին Հայաստանում տնտեսական ակտիվությունն աճել է 14,3%-ով
«Ադրբեջանը կողմ է Հայաստանի հետ երկկողմ և խաղաղության բանակցություններին». Բայրամով
Էրդողանի որոշումն ու Բլինքենի զանգերը Երեւան ու Բաքու
14:50
Տեխասի համալսարանում ցուցարարների և ոստիկանների միջև բախումներ են տեղի ունեցել, կան ձերբակալվածներ
Ուղիղ․ «Ոստիկանական բռնություններ. նոր ալիք, թե՞ հին ավանդույթներ». հանրային քննարկում
«Մանրամասներ»․ Դավիթ Ստեփանյանի հետ
Ղազախստանի ՆԳ նախկին նախարարը ձերբակալվել է
«Արևիք» ազգային պարկում տեսախցիկները կրկին ընձառյուծ են ֆիքսել
Լուրերի օրվա թողարկում 14։00
14:00
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
Իվանիշվիլին խոստանում է 2030թ. Վրաստանը դարձնել ԵՄ անդամ
Հետախուզվողը վերադարձել է բացատրական աշխատանքի արդյունքում
Եվրոպա Նոստրայի փոխնախագահը կայցելի Հայաստան
ԿԲ-ն վերաֆինանսավորման տոկոսադրույքն իջեցրել է 0.25 տոկոսային կետով
Ռեստորանում պատահաբար արձակված կրակոցից վիրավորում ստացած տղամարդը մահացել է
Քննարկվել է ընտրական հանցագործությունների և այլ խախտումների քննության ընթացքը
ՍԱՏՄ-ն կասեցրել է տոմատի մածուկի արտադրամասի գործունեությունը
Ձեր նման հակապետական ընդդիմություն գոյություն չունի
ՀՅԴ-ին ատում են Թուրքիայում, Ադրբեջանում և ՔՊ-ում

Հայը պիտի մեծ մտածի, պիտի լինի ճստիկ, բայց զորավոր, պիտի լինի ադամանդ. Գազազ (լուսանկարներ)

Վարդուհի Սիմոնյանի հարցազրույցը նշանավոր քանդակագործ և գեղանկարիչ, Լորենցո Մեդիչիի և Լորենցո Մադիֆիկոյի անվան մրցանակակիր Էմիլ Գազազի հետ.

-Հայաստանը դուրս է ընկնում նոր աշխարհակարգից. պարզվում է, որ աշխարհի ամենահին քաղաքակրթություններից մեկն այսօր դառնում է ընդամենը մի ավելորդ ուտող բերան և չի մասնակցում նոր քաղաքակրթական արժեքների ստեղծմանը: Դաժան չէ՞:

-Ինչո՞ւ եք կարծում, որ միայն Հայաստանում է այդ խնդիրը, կամ այդ ո՞ր մի երկում փայլուն քաղաքակրթություն կա: Ֆրանսիան, Անգլիան, Իտալիան, որ կոչվում են քաղաքակիրթ երկրներ, բախտավոր են, քանզի մեծ ժառանգություն ունեն թողած և այդ ժառանգությամբ են գոյատևում: Իսկ հիմա արժեքավոր ոչինչ չեն ստեղծում, ինչը հավասար կլինի անցյալի արժեքներին: Նախ, հիմա աշխարհում կամաց-կամաց միավորվում են, ազգերը վերանում են… Ինչպես Եվրոպայում միացան դարձան Եվրամիություն, դրամը դարձավ մեկ՝ եվրո միավոր, այնպես էլ ժողովուրդներն են դառնում մեկ միավոր: Եթե այսպես շարունակվեց, ապա կարծում եմ, որ հայերն էլ այս միավորման ճանապարհին են: Նախկինում այդ ազգային բաժանումները և սահմաններն ավելի ընդգծված էին: Հիմա թուլանում են ֆիզիկական և ազգային սահմանները: Հիմա հայը պիտի մտածի և գործի ոչ միայն հայի նման, այլև ֆրանսիացու նման, անգլիացու նման, ճապոնացու նման և այլն: Քիչ է զուտ ազգային մտածելակերպը:

-Այսինքն՝ ինքնություն ասվածի շուրջ ոչ մի աշխատանք էլ տանել պետք չէ՞: Դուք չե՞ք շեշտադրում ձեր ինքնությունը:

-Անշուշտ, պետք է: Շատ է պետք: Եթե մարդը կամ ազգը կորցնում է ինքնությունը, կորցնում է ամեն ինչ: Ես շեշտադրում եմ իմ ազգային պատկանելությունը, սակայն նախ մարդն է, հետո` ազգը: Եթե լավ մարդ ես, որևէ ազգի համար լավ ես: Եթե վատ մարդ ես, որևէ ազգի համար վատ ես: Չես կարող լավը լինել քո հայրենիքում ու վատը լինել Ֆրանսիայում կամ Անգլիայում: Լավը ուր էլ տանես` լավ է: Վատը ուր էլ լինի` վատ է:

-Երբ Հայաստան էիք եկել, ասացիք, թե սիրով տրակտորի տակ կտայիք Երևանի հուշարձանները…

-Այդքան ասածներիցս միայն դա ես լավ հիշում, որովհետև միշտ ճիշտն է խոսուն: Լավը անելու համար նախ մաքրվում է վատը:

-Ո՞ր ծայրից սկսենք:

– Նախ` ընդունում եք, որ վատ է: Հիվանդը մինչև չընդունի, որ հիվանդ է, ինչպե՞ս կբուժվի: Նախ` քաղաքը պիտի իր ճարտարապետն ունենա: Ճարտարապետ ասելով` հասկանում եմ Լորենցո Բեռնինիի նման մտածող, ոչ թե պատահական մարդ` ինչպես հայերն են միշտ անում: Միշտ մարդիկ են աշխատեցնում այնտեղ, որոնք այդ գործի հետ բոլորովին կապ չունեն: Ես նկատի չունեմ ոչ մեկին: Չեմ ուզում վիրավորել որևէ մեկին:

– Չե՞ք վախենում, որ ձեր հայրենիքը կարող են տանուլ տալ, որովհետև այստեղ մշակութային ողնաշարը ջարդվում է:

-Մոլախոտը միշտ ավելի զորավոր է: Ավելի շատ է աճում, ավելի արագ է աճում: Ավելի արագ է փաթաթվում և խեղդում գեղեցիկ ծաղիկներին ու բույսերին: Այդ գործում նաև Աստված պիտի օգնի: Իսկ Աստծո օգնությունը ստանալու համար պայքարողը պիտի հավատ ունենա և իմանա` իր ուժը գալիս է Աստծուց: Աստված ասում է. «Ո՞վ կարող է քո դեմ կանգնել, եթե ես քո կողմն եմ, և ո՞վ կարող է քեզ պաշտպանել, եթե ես քո դեմ եմ»:

-Հայաստանում շատ արվեստագետներ կիսաքաղց են, իրե՞նք են մեղավոր, թե՞…

– Իրենք ուղղակի գտնվում են սխալ ժամանակի մեջ և սխալ տեղում: Նախ` նրանք ձեռքները ծալած չպիտի նստեն, մինչև մեկն իրենց կերակրի: Իրենք պիտի պայքարեն կերակրվելու համար: Կերակրվելն, իհարկե, ուտելիքի մասին չէ միայն: Ոչ ոք սկուտեղի վրա ոչինչ չի մատուցելու: Եթե մեկը մի բան է ուզում, պիտի պայքարի դրա համար: Պիտի զատվի այդ իրավունքը: Հայերը պիտի այդ զավթողական պայքարի հատկությունը հետ բերեն: Չսպասեն, որ որևէ ժողովուրդ, որևէ պետություն իրենց մասին կմտածի և կբերի, իրենց ուզածն իրենց կտա: Նրանք պիտի իրենց գործերով ստիպեն ուրիշներին, որ տա իրենց ուզածը: Հայը չպիտի մտածի, թե ինքը քիչ է թվով` համեմատած մյուս ժողովուրդների հետ, որ ինքը փոքր ազգ է: Չէ՞ որ Դավիթը փոքր տղա էր, բայց սպանեց հսկա Գողիաթին:

– Օգնո՞ւմ եք Հայաստանի ձեր կոլեգաներին:

– Օգնում եմ, բայց ոչ ուղղակի: Երբ ես պայքարում եմ, երբ ես առաջին գծում կռվում եմ, դա նաև կռիվ է թիկունքում գտնվողների համար, ինչպես ինձնից առաջ նկարիչները կռվել են անուղղակիորեն, սակայն կռվել են նաև ինձ համար:

-Հրեական ազդեցիկ լոբբիի՞ դեմ:

-Ես ոչ հրեական, ոչ էլ մի այլ լոբբիի դեմ կռիվ չեմ տալիս: Իմ կռիվն ուրիշ է: Ինձ հետ է: Այսինքն` երբ դու կհաղթես ինքդ քեզ, դու կհաղթես աշխարհին: Հայը պիտի մեծ մտածի: Չպիտի մտածի միայն տեղական իմաստով: Ամեն գործի մեջ պիտի մտածի կամ գործի որպես համաշխարհային միավոր, որպես համաշխարհային պետությունների համազոր: Պիտի լինի ճստիկ, բայց զորավոր: Պիտի լինի ադամանդ։ Ադամանդն էլ է փոքր, բայց ամենաարժեքավորն է քարերի մեջ: Նախ` պիտի ազգը իրեն չթերագնահատի: Պիտի ճանաչի իր ուժը, իր ուզածը և այդպես գնա:

-Օրական քանի՞ ժամ եք աշխատում:

– Ժամերը չեն հաշվում: Աշխատում եմ միշտ: Քնած աշխատում եմ: Կանգնած աշխատում եմ: Ուտելով աշխատում եմ: Աշխատանքն այն չէ, որ դու աշխատում ես միայն ֆիզիկապես: Աշխատանքն այն է, որ դու անընդհատ մտորում ես քո անելիքների հետ: Աշխատանքն այն է, որ դու անընդհատ գտնվում ես գործնական վիճակի մեջ:

-Ձեր կարծիքով, եթե Հայաստանում ապրեիք, կարո՞ղ էիք դառնալ նույնքան հանրահռչակ:

– Չէ, չեմ կարծում: Որովհետև այնքան պիտի գոռգոռայի, որ կամ կխելագարվեի, կամ` կհուսահատվեի:

– Բա Մինասը, Հակոբ Հակոբյանը, մյուսներն ինչպե՞ս հանրահայտ դարձան այստեղ;

-Երբ մայրդ է քեզ սիրում, դա բնական է` քո մայրն է: Բայց երբ բոլոր մայրերն են քեզ սիրում, դու ինչ-որ բան ես նշանակում:

– Հնարավոր չէ՞ Հայաստանից զրուցել ֆրանսիացու կամ ճապոնացու հետ:

– Հնարավոր է, եթե չխանգարեն: Եթե անելիքներդ անընդհատ խառնում են, ինչպե՞ս կկապվես որևէ մեկի հետ: Տաղանդը նման է շատ զգայուն բույսի` պիտի պահես, պահպանես, խնամես: Պիտի ճիշտ ջերմության մեջ փայփայես: Այսինքն`պիտի աճեցնես: Թե չէ պատահական պայմանների մեջ հնարավոր է, որ կորցնես:

-Դուք մի անգամ ասել եք, որ ջահելներն արվեստում չպիտի փողին տրվեն: Օրինակ, գործը ստեղծելիս նրա կոմերցիոն էֆեկտի մասին չե՞ք մտածում:

-Ոչ, չեմ մտածում: Ի՞նչ է նշանակում` կոմերցիոն էֆեկտ: Փողը գործիք է քո ուզածն անելու համար: Փող չունես` չես կարող անել այն, ինչ ուզում ես: Երբ փողն ու տաղանդն իրար մոտ են գալիս, այդ ժամանակ վերածնունդ է ստեղծվում արվեստում` ինչպես 14-16-րդ դարերում` Իտալիայում, ինչպես 13-րդ դարում` Հայաստանում:

– Բայց մեր փոքրաթիվ ժողովուրդը ամեն մի ասպարեզում կարող է մի տասը տաղանդ ունենալ, եթե նրանց դուրս դնենք մեր լեռներից և նայենք աշխարհի լայնք ու երկայնքով: Թե՞ սխալվում եմ:

– Տասի փոխարեն էս ժողովուրդը հնարավոր է, որ ունենա 100 կամ 1000 տաղանդ: Սակայն կրիայի ձագերի նման: Ինչպես կրիան հազարավոր ձագեր է հանում, սակայն ձագերը մինչև ջուրը հասնելը ոչնչանում են: Մնում են միայն մի քանի հատ: Գոյատևում են մի քանիսը, որոնք հասնում են ջրին: Այնպես էլ` եթե մեր տաղանդները շատ են, ապա մինչև ջրին հասնելը ոչնչանում են: Հատուկենտ գոյատևող կա:

-Աշխարհն այսօր վայրկյան-վայրկյան արդիականանում է, ուրիշ է դառնում. Ի՞նչ անել, որ այդ ռիթմին համահունչ մշակույթ ստեղծվի:

-Մշակույթը ռիթմի հետ գործ չունի:

-Բայց գործ ունի այն մարդու հետ, ով արդեն այդ ռիթմով է ապրում, չէ՞:

-Մշակույթը նրա համար է, որ մարդուն հանի այդ կործանարար ռիթմերից: Եթե մշակույթն էլ ռիթմի հետևից ընկնի, ո՞վ պիտի փրկի մեզ:

-Կարծում եք՝ դեռևս հնարավո՞ր է ինչ-որ բան փրկել, առավելևս՝ մե՞զ:

-Մեզ ասելով՝ հայերի՞ն, թ՞ե մարդկությանը նկատի ունես:

-Իսկ հայը մարդու մի այ՞լ տեսակ է:

-Մարդկային ցեղատեսակի մի ազգային տեսակ է. ես քեզ հարցնում եմ՝ փրկել մարդո՞ւն, ցեղի՞ն, մարդ-հայի՞ն:

– Քանի որ ամենայն ինչ մինչև պռունկն աղտոտված է, իմ համեստ կարծիքով, ամբողջության մեջ պիտի գա փրկությունը կամ կործանումը:

– Աստված ասում է, որ եթե աշխարհի վրա մի հոգի էլ մնա, որին ես կհավանեմ, ապա այդ աշխարհը կպահեմ, չեմ կործանի: Ես կարծում եմ, դեռ այդ մարդը կա:

-Ով է՞:

-Աստված գիտի:

-Լավ վերջաբան է, շնորհակալ եմ զրույցի համար:

-Չեմ ուզում գնաս, էլի հարց տուր ինձ. ամերիակացիք ասում են՝ խոսելն էժան է:

-Ինչի՞ց եք վախենում:

-Անգետ մարդկանցից, անկիրթ կամ ավելի ճիշտ՝ տգետ:

-Բայց Հայաստանում այդ տեսակն այնպիսի կարողություններ ունի, որ նրանցից յուրաքանչյուրը մի գիշերվա մեջ կարող է գալ ու միանգամից գնել ձեր բոլոր գործերը, ձեր տարիների տքնանքը, գիտե՞ք:

-Նրանք այսօր կան, վաղը չկան: Իսկ ո՞ւմ կմնան իրենց գնած այդ գործերը: Սկզբում իրենց զավակներին, նրանից հետո մի հազար տարի էլ կմնան, կապրեն, չ՞է, որևէ տեղում:

-Բայց տեսնես ձեր հերոսներն ի՞նչ կխոսեին նրանց հետ:

-Իմ հերոսները նրանց հետ չեն խոսում, խռով են (ծիծաղում է-Վ.Ս.)։

-Բիենալեում Լորենցո Մեդիչի մրցանակ ստացաք, ինչպիսի՞ն էր կյանքն առանց մրցանակի և նրա հետ:

– Ամեն ինչ ունայն է: Սակայն ավելի լավ է մրցանակով, քան՝ առանց մրցանակի, ավելի լավ է խելոք, քան՝ հիմար, ավելի լավ է հարուստ, քան՝աղքատ:

-Առաջիկայում նախատեսո՞ւմ եք ցուցահանդես Երևանում:

_ Ես ոչ մի անգամ ոչինչ չեմ նախատեսում, ինչ հանգամանք գալիս է դիմացս, այդպես ընդունում եմ:

-Բայց համատարած էքսպրոմտի մեջ սխալվելու հավանականությունն ավելի մեծ չէ՞:

-Սխալվելով ես սովորում:

-Գիտեմ, որ լոսանջելեսյան Արտ-շոուն իր գոյության ընթացքում երբեք մեկ արտիստի մոնո ցուցադրություն չի կազմակերպել, բայց շուտով Դուք միայնակ բարձրանալու եք այդ հեղիանակավոր բեմ. դրան է՞լ չեք նախապատրաստվել:

-Նախապատրաստվել եմ ամբողջ ապրածս կյանքում, այսինքն` ամեն մի գործ, որ անում եմ, ամեն մի քանդակ, ամեն մի արձան, ամեն մի նկար` լինի ցուցահանդես, թե` ոչ, ես նախապատրաստվում եմ ինչ-որ բանի: Այսինքն` դու սուրդ չես սրում, երբ պատերազմ կա: Պիտի սրես միշտ, որովհետև այդ պատերազմը կարող է լինել ցանկացած պահի:

-Ամենաթանկ գործը, որ վաճառել եք, որքա՞ն արժեր:

– Արվեստը չեն գնում: Արվեստը սիրում են: Եվ սիրո համար են վճարում: Արվեստը կոշիկ չէ կամ մեքենա: Արվեստ գնողներ չկան: Արվեստ սիրողներ կան:

– Նեղացա՞ք հարցից:

-Գնելը մի քիչ կոպիտ էր:

-Կներեք, բայց կոշիկն ու մեքենան էլ է, չէ՞, արվեստ, մշակույթ:

– Այսօրվա մեքենաների ո՞ր մասն է արվեստ, կամ այսօրվա կարած կոշիկների ո՞ր մասն է արվեստ: Հայրս կոշկակար էր: Գիտեմ, թե ինչպես է կոշիկն արվեստ դառնում:

-Երբ վերջին անգամ գնացիք Գյումրի, ի՞նչը Ձեզ զարմացրեց:

– Ինձ զարմացրեց, թե ինչպես ես իմ ծննդավայրը կարող եմ գալ որպես զբոսաշրջիկ:

-Ձեր ընտրությունը չէ՞ր:

– Իմ և վերևի՝ ինձնից զորավոր Ուժի:

-Եվ նորից նույն հարցը՝ ինչո՞ւ չկարողացանք նորմալ երկիր ստեղծել, ինչո՛ւ:

– Որովհետև… Իսկ ին՞չ է նորմալ երկիրը:

-Օրինավոր, տանելի, որտեղից մարդիկ չեն փախչում:

-Իսկ ինչո՞ւ չես մնում այդ օրինավոր ու տանելի երկրներում և Հայաստանում ես:

-Ներողություն, բայց թույլ տվեք ես Ձեզ հարցեր տամ:

-Ես իրավունք չունե՞մ քեզ հարցեր տալու:

-Իհարկե, ունեք, սակայն հանրությանն ավելի հետաքրքիր կլինեն Գազազի մտքերը, ոչ թե նվաստինս:

-Նվաստիդ պատասխաններն ինձ են հետաքրքիր:
_….

-Նորից եմ կրկնում՝ ես հանրության հետ գործ չունեմ, քո պատասխանն է ինձ հետաքրքիր:

-Պատասխան. ես անպետք եմ այդ կողմերում, նրանց տալու բան չունեմ: Բայց Դուք ունեք: Համաձայն չե՞ք:

– Ես միշտ համաձայն չեմ: Այստեղ՝ Ամերիկայում, կիսավայրենի ժողովուրդներ են ապրում, հետո էլ՝ ես մարդկանց համար չեմ անում իմ գործերը:

– Բա ինչո՞ւ եք ցուցահանդեսներ անում:

-Ես չեմ անում, բոսս՝ Մանեն է անում:

-Բայց մինչև օրս չեք սպառնացել նրան դատարանով, կնշանակի դեմ չեք:

– Հա, դեմ էլ չեմ, մանավանդ որ ուզածիս պես է անում: Չնայած՝ շատ հաճախ չեմ էլ գնում իմ ցուցահանդեսներին:

-Երևի ամեն լավ բան հենց երկուսի վայելք է, չէ՞:

-Ո՞ր երկուսի:

– Քո և ամենաբարձրում նստածի:

– Այո, լավն էր (ծիծաղում է Վ.Ս.): Դու մի ասա, դու ավելի շատ բան ես հասկանում:

– Եթե մի բան արդեն հասկանում ես, ուրեմն եկել է մեռնելու ժամը, չ՞է (ծիծաղում եմ- Վ.Ս.):

-Մեռնելու՝ չգիտեմ, բայց քնելու ժամն է:

-Բայց այսօր ձեր ծննդյան վաթսունամյակը չ՞է…

-Այո, բայց տանն եմ եղել, տնից լավ տեղ չկա:

– Հրաշալի վարպետ… Չգիտեմ էլ Ձեզ ոնց շնորհավորեմ, բայց մի բառ կա, որն, անպայման, կլիներ խոսքիս մեջ՝ Ազնիվ:

– Հրաշալին դու ես, Վարդ արարած, որովհետև ազնիվ լինելու համար պիտի խելոք լինել, իսկ խելոք լինելու համար՝ ազնիվ: Վերջ, բարի գիշեր:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում