Wednesday, 01 05 2024
Ադրբեջանը կանգնած է պատերազմի շեմին, դու ինչո՞ւ ես առաջնագիծը խաթարում
Լևոն Քոչարյանը պետք է ներողություն հայցի, այլապես նշանակում է՝ ինքը համաձայն է տեղի ունեցածի հետ
Վրաստանի խորհրդարանը 2-րդ ընթերցմամբ ընդունել է «օտարերկրյա ազդեցության թափանցիկության մասին» օրինագիծը
Հունաստանի ԱԳՆ-ն ընդգծում է հայ-ադրբեջանական սահմանին էսկալացիայից խուսափելու կարևորությունը
Մասիսում վիճաբանությունը վերածվել է ծեծկռտուքի․ կան վիրավորներ
Պատահաբար մահացու կրակել է Արցախի նախագահի պարգևատրած ատրճանակով
Ղազախական հարթակը մերժելու հիմքեր այլևս չկան. գործընթացը սինքրոնիզացված է ԱՄՆ-ի հետ
Ինչ է սովորեցնելու Իրանը Հայաստանին. ու՞ր են տապալման պատասխանատուները
20:50
Բաքուն, Աստանան և Տաշքենդը համագործակցության հուշագիր են ստորագրել
Ադրբեջանի պաշտպանության նախարարն ուսումնամարզական հավաք է հայտարարել
Լևոն Քոչարյանի օգնական Արթուր Սուքոյանը ձերբակալվել է
Կոթի գյուղում 2 դիրք հանձնելու մասին տեղեկությունները չեն համապատասխանում իրականությանը. ՊՆ
20:10
Վարշավայում անհայտ անձինք Մոլոտովի կոկտեյլ են նետել սինագոգի շենքի վրա
20:00
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
Գործարկվել են մայրաքաղաքի շատրվանները
Ջրառատ գյուղում հրդեհ է բռնկվել. այրվածքներ ստացած քաղաքացուն տեղափոխվել են հիվանդանոց
Թուրքիան որոշել է միանալ Իսրայելի դեմ Հարավաֆրիկյան Հանրապետության հայցին
19:20
Գերմանիայում բոլոր ատոմակայանների փակումն անվանել են ճիշտ քայլ
ՊՆ բժշկական գումարտակը Հունգարիայում մասնակցում է «Քաջարի մարտիկ-2024» բազմազգ զորավարժությանը
Կայացել են ՀՀ ՊՆ-ի և ՆԱՏՕ-ի Պաշտպանական կրթության զարգացման հայաստանյան ծրագրի քննարկումները
Հայաստանի՝ հունգարա-ադրբեջանական վետոյի հաղթահարման ճանապարհը
ԱՄՆ-ն փոխարինել է Թուրքիային
Ի՞նչ ապագա ենք ուզում․ պատմությունը՝ բեռ
ՊՆ բժշկական գումարտակը Հունգարիայում մասնակցում է «Քաջարի մարտիկ-2024» բազմազգ զորավարժությանը
«Շարունակում է խնդրահարույց մնալ նաև աշխատաշուկայում խտրականության բացառման հարցը». ՄԻՊ
Երևանի շատրվանները գործարկվեցին
Իրանը պատրաստ է ընդլայնել առևտուրն Իրաքի հետ
Մի շարք բնակավայրերում կփորձարկվեն էլեկտրական շչակներ
Երեւանը, Բաքուն ու Աստանան. Տոկաեւի բազմիմաստ ակնարկը
Իրանի քաղավիացիայի պաշտոնյաները հայ գործընկերներին հրավերել են Իրան

Թավշյա հեղափոխությունը բարեսիրտ եղավ հին ռեժիմի հետ, երբ տրամաբանությունն այլ բան էր հուշում

«Առաջին լրատվական»-ի զրուցակիցն է քաղաքագետ Կայծ Մինասյանը (Ֆրանսիա, Փարիզ):

– Մայիսի 28-ին տոնում ենք առաջին հանրապետության օրը: Ի՞նչ պետություն ունեինք այն ժամանակ, ի՞նչ ունենք այսօր։

– Համեմատության համար ես առաջարկում եմ չորս բնութագիր: Համատեքստը, քաղաքական նախագիծը, իշխանության գաղափարը, քաղաքական ղեկավարների պրոֆիլը։

1/ Համատեքստը․ հայերին հաջողվեց բացառիկ պայմաններում 1918 թ. հիմնել ազգային պետության հիմքերը: Հատուկ համատեքստում (Ցեղասպանությունից հետո և Առաջին համաշխարհային պատերազմի ընթացքում) Հայաստանը գտավ իր տեղը աշխարհաքաղաքական քարտեզի վրա: Հայաստանի 1-ին հանրապետությունը երկարատև գործընթացի արդյունք է, որի ծագումը սկսվում է 18-19-րդ դարերից: Իրենց պատմության մեջ առաջին անգամ հայերը վերածվել են հանրապետության: Դա միապետություն կամ կայսրություն չէ, այլ ազգային պետություն: 1991 թվականին ծնված հայկական պետությունը առաջին հանրապետության և Խորհրդային Հայաստանի ժառանգորդն է: Նա ծնվել է պատերազմի համատեքստում, բայց, ի տարբերություն 1918 թվականի հանրապետության, 1991 թվականի հանրապետությունը ուներ իրական քաղաքական կենտրոն և ինստիտուտների փորձ:

2/Քաղաքական նախագիծը․ 1918 թվականի հանրապետությունը հիմնադրվել է պետության քաղաքական և ազգային վերածննդի նախագծի վրա: Ծրագիրը բաղկացած էր տնտեսական զարգացմանը սոցիալական և մշակութային վերածննդի հետ կապելուց: Պատահական չէ, որ Քաջազնունու և Խատիսյանի կառավարությունները պնդում էին մշակութային կյանքը և ստեղծեցին առաջին համալսարանը Երևանում, երբ հայերը մեծ ցավի մեջ էին: 1991 թվականից մինչև 2018 թվականը Հայաստանի ղեկավարները չեն պաշտպանել որևէ խոշոր նախագիծ: Ոչ մի ազգային ամբիցիաների նախագիծ: Եթե կար մեկը, թույլ տվեք դա ցույց տալ: Ոչինչ չի արվել պետությունը վերակառուցելու տերմինի ժամանակակից իմաստով: Ո՞րն էր Հայաստանի ազգային նախագիծը: Չկար:

3/ Իշխանության գաղափարը․ Հայաստանը 1918-ին ստեղծեց ինքնիշխան, ինստիտուցիոնալացված պետական իշխանություն՝ իշխանությունը տարանջատելու և՛ կառավարության, և՛ հասարակության միջև սոցիալական պայմանագիր կնքելու գաղափարով: 1991 թվականից մինչև 2018 թվականը Հայաստանը շարունակեց ռեժիմի, այլ ոչ թե պետության գաղափարը: Երեք նախագահները (Լևոն Տեր Պետրոսյան, Ռոբերտ Քոչարյան և Սերժ Սարգսյան) իրենց պահում էին որպես Խորհրդային Հայաստանի իշխանության ժառանգներ, և ոչ թե նման էին 1918 թ. պետության: Հայ կոմունիստների և գոյություն ունեցող երեք ռեժիմների միջև ուժի գործելակերպի խզում չեղավ: Մինչդեռ անհրաժեշտ կլիներ վերամիավորվել 1918-1920 թվականների առաջնորդների ոգով: Հետևաբար՝ վերջին բնութագիրը:

4/ Քաղաքական ղեկավարների պրոֆիլը․ 1918-ից առաջնորդների սերունդը շինարարներ էին, մինչդեռ 1991 թվականից մինչև 2018 թվականը կործանիչներ էին: 1918-ից դաշնակցականների և այլոց առաջնորդները տիտաններ էին, հին ռեժիմի առաջնորդները 1991-ից 2018 թվականներին թալանչիներ էին:

Մարդիկ, որոնք ստեղծեցին այս առաջին հայկական պետությունը 1918-ին, շինարարներ էին (Մանուկյան, Վրացյան, Դրո, Խատիսյան, Ահարոնյան, Կուլթաթանյան և այլն): Նրանք ծառայեցին ազգին և իրենք հասանելի դարձան պետությանը: Նրանք բոլորն էլ ստեղծեցին պայմաններ ինքնիշխան պետության համար՝ վարչակազմ, տարածք, սահմաններ, քաղաքական կենտրոն, հարկաբյուջետային, տնտեսական, մշակութային և կրթական քաղաքականություն: Խնդրում եմ, մի՛ համեմատեք 1918 թվականի դաշնակցականներին 1998-2018 թվականների հետ, նրանք ունեն նույն անունը, բայց նույն կազմակերպությունում չեն: 1918-ի դաշնակցականների առաջնորդները երբեք չէին համագործակցելու կոռումպացված անձանց հետ, մինչդեռ, Հայաստանի ՀՅԴ-ն հին ռեժիմի մաս է կազմում և պատասխանատվություն է կրում Հայաստանի թալանի մեջ: Կրկնում եմ. Հայաստանի ՀՅԴ-ն չի պարունակում դաշնակցականներ, այլ կուսակցականներ: Հրավիրում եմ ձեզ կարդալ Անդրանիկ Պողոսյանի նամակը՝ պահանջելով լուծարել ՀՅԴ-ն Հայաստանում:

Հաճախ է նշվում, որ հեղափոխությունը փակեց նաև երրորդ հանրապետության էջը, արդյոք այդպե՞ս է, թե՞ նախկին բարքերով շարունակում ենք ապրել։

– Թույլ տվեք ուղղել մի կարևոր բան: Հաճախ Հայաստանում հայկական պետությունը ներկայացված է հետևյալ կերպ. առաջին հանրապետություն (1918-1920), երկրորդ հանրապետություն (1920-1991), երրորդ հանրապետություն (1991-2015), չորրորդ հանրապետություն 2015 թվականից: Սա լուրջ սխալ է, այս սխալն ահռելի հետևանքներ է ունենում անհատների վարքի վրա: Ինքնիշխանության չափանիշն ամենակարևորն է՝ հաշվի առնել հանրապետության թիվը Հայաստանի պատմության մեջ. առաջին հանրապետություն (1918-1920), երկրորդ հանրապետություն (1991-2015), երրորդ հանրապետություն 2015 թվականից: Խորհրդային Հայաստանը ինքնիշխան պետություն չէր: Այն չպետք է համարվի երկրորդ հանրապետություն, որովհետև պետությունը սովետական էր, ոչ թե անկախ: Քանի դեռ ջանք չի գործադրվում ԽՍՀՄ-ից հեռանալու համար, քաղաքական պրակտիկան և հավաքական մտայնությունը չեն փոխվի: Սա թավշյա հեղափոխության ցցի է: Մենք պետք է դուրս գանք հետխորհրդայնությունից: Զարմանալի է տեսնել, որ սովետականության դեմ պայքարող ՀՅԴ-ն Հայաստանում կազմակերպություն է, որը ցանկանում է պահպանել հետխորհրդային համակարգը, մինչ նոր Հայաստանը ցանկանում է լքել այն: Թավշյա հեղափոխությունը բարեսիրտ եղավ հին ռեժիմի ուժերի հետ, երբ տրամաբանությունը կցանկանար լուծարել Հայաստանի թալանի համար պատասխանատու բոլոր կողմերին՝ նոր հիմքեր դնելու համար։

Որովհետև, ևս մեկ անգամ մենք պետք է ունենանք այն իրազեկությունը, որը պատասխանատվություն կբերի Հայաստանի թալանի համար 1991 թվականից մինչև 2018 թվականը: Նախկին երեք նախագահները պատասխանատու են. Լևոնը ժառանգեց կոռուպցիայի համակարգը սովետական դարաշրջանից, Ռոբերտը դա արդյունաբերացրեց, Սերժը՝ նորմալացրեց: Բարեբախտաբար, թավշյա հեղափոխությունն ուներ STOP ասելու արժանապատվության այս քաջությունը:

Արդյոք այսօր Հայաստանն ինքնիշխա՞ն երկիր է, ի՞նչ է պակասում լիարժեք ինքնիշխանության հաստատման համար:

– Երկու մեկնաբանություն ունեմ։

1/ Պետություն ստեղծելու համար կարևոր է հարկ ստեղծել: Ոչ հարկ, ոչ պետություն: Դա սոցիալական պայմանագրի հիմքն է: 1918-1920 թվականներին Հայաստանը ձեռնամուխ էր եղել պետությունը կառուցելու հարկաբյուջետային քաղաքականության նախագծին: Բայց հին ռեժիմը (Հանրապետական կուսակցություն և ՀՅԴ) հարկայինի համար բացարձակապես ոչինչ չի արել: Արդյունք. պետություն չկար, բայց միջնադարյան ռեժիմի ժառանգորդ էր հայկական նախարարների համակարգը: Անթույլատրելի վերադարձ:

2/ Հայաստանի քաղաքական զարգացումը հիմնված է ինքնիշխանության երկու տրամաբանության վրա՝ մի կողմից Հայաստանում Ռուսաստանի շարունակականության տրամաբանություն: Այն ֆունկցիոնալ տրամաբանություն է, որտեղ Հայաստանը դառնում է գործիք, որը ձեռնտու է Հայաստանում ռեժիմին (Լևոն, Ռոբերտ, Սերժ)՝ Ռուսաստանի տրամադրության տակ:

Մյուս կողմից՝ Հայաստանի հզորացման տրամաբանություն: Դա կառուցվածքային տրամաբանություն է, որտեղ Հայաստանը հիմք է դառնում մի ռեժիմի (Նիկոլի) ձեռքին, որը ծառայում է հայկական պետության: Առաջին դեպքում Հայաստանը նեոհովանավորչական, ավանդական և հիշատակի ռեժիմ է, բայց ոչ պետություն: Երկրորդ դեպքում՝ Հայաստանը ինքնիշխան, ժամանակակից և օրինական պետություն է: Թող հայերն ընտրեն իրենց ուզածը. Ըստ երևույթին, նրանք ասում էին՝ այո, ինքնիշխան Հայաստանին: Մտավորության փոփոխությունը անդառնալի է և դա լավ է, հատկապես երիտասարդների շրջանում։

– Ո՞րն է Սփյուռքի դերակատարությունը, պետության կայացման համար ինչքանո՞վ է օգնել Սփյուռքը, արդյոք հեղափոխությունից հետո տեսնո՞ւմ են Սփյուռքի գործուն աջակցությունը։

– Ամեն ինչ կա վերանայման, ամեն ինչ վերափոխելու համար Հայաստան-Սփյուռք հարաբերություններում: Կովկասահայության և Օսմանյան կայսրության, Հայաստանի և Սփյուռքի հայերի պատմությունները պետք է միավորվեն: Սա պահանջում է խոշոր բարեփոխումներ և ուժեղ ժեստեր:

Ես տալիս եմ հինգ օրինակ.

ա) 2020 թվականի մայիսի 28-ին կամ օգոստոսի 10-ին (Սևրի պայմանագրի հարյուրամյակ) Երևանը պետք է պահանջի վերադարձնել արտերկրում թաղված 1918 թվականի առաջին հանրապետության բոլոր առաջնորդներին՝ Ահարոնյան, Խադիսյան, Վարանդյան, Վրացյան, Կուլխաթանյան, Տեր-Մինասյան և այլն: Սա կամրապնդի հայկական պետության ազգային հիմքերը և կապը առաջին հանրապետության և ներկայիս հանրապետության միջև:

բ) Դեռևս մայիսի 28-ին կամ օգոստոսի 10-ին, Երևանը պետք է ուղղակիորեն և անվերապահորեն տրամադրի Հայաստանի քաղաքացիությունը Սփյուռքի բոլոր հայերի համար: Դա ուժեղ ժեստ կլիներ՝ ի նպաստ Նիկոլ Փաշինյանի համահայկական նախագծի:

գ) Ժամանակն է ստեղծելու հայատյացության կազմակերպություն՝ միաժամանակ ոգեշնչվելով Ֆրանկոֆոնիայի կողմից: Այս նոր լեզվական կազմակերպությունում կլիներ նախագիծ`մեր հայերենը վերափոխելու և երկու բարբառներից (արևելյան և արևմտյան) հայերենը հարստացնելու, նույնիսկ եթե անհրաժեշտ լինի դրանք խառնել: Ժամանակակից պատմության մեջ Սիմոն Զավարյանը հաճույքով խառնեց երկու լեզուներն իր գրություններում և միջամտություններում, քանի որ լեզվական միասնությունը ազգային ինքնության վերածննդի հիմքն է:

դ) Հրատապ է ստեղծել Հայաստանում 2-րդ պալատ (Սենատ), ստեղծել Սփյուռքի համաշխարհային կոնգրես և Հայաստան վերադարձի ազգային գործակալություն (դեպի Հայաստան)։

ե) Ժամանակն է, որ հայերը պատասխանատվության ենթարկեն միջազգային հանրությանը: Աշխարհը ստիպված է վճարել իր պարտքը հայերի առջև: Քանի որ միջազգային հանրությունը պատասխանատվություն է կրում մեր ողբերգության մեջ 1915-1923 թվականների միջև: Աշխարհը պետք է վճարի:

Սրանք Հայաստան-Սփյուռք կապի նորացման որոշ օրինակներ են: Նախագծերի պակաս չկա, և ոչ էլ գաղափարներ: Դեռ պետք է ունենանք ժողովրդավարական, արդար և միացյալ հայկական պետություն ստեղծելու կամք:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում