Thursday, 16 05 2024
Բատկան «կկոտրի՞» Ալիեւին
Լոնդոնի ֆոնդային բորսայում վրացական բանկերի բաժնետոմսերի գները կտրուկ նվազել են
14:45
Պուտինը և Սի Ծինփինը ստորագրել են հայտարարություն հարաբերությունների խորացման մասին
«Մանրամասներ»․ Դավիթ Ստեփանյանի հետ
Վրաստանում բողոքի ակցիայի մասնակցած ԵՄ երկրների ԱԳ նախարարներին մեղադրել են իշխանությունը տապալելու փորձին աջակցելու մեջ
Վարչապետը հետաքրքրվել է Հայրենադարձության կենտրոնի գործունեությամբ
ՀՀ ԱԳ նախարարը Ստրասբուրգում ստորագրել է Օվիեդոյի կոնվենցիան
Ադրբեջանից Հայաստան տրանսֆերներ կամ առկա չեն, կամ էական ծավալ չեն կազմում․ Կենտրոնական բանկ
Առաքանուց հայտնաբերել է «ամֆետամին» տեսակի 90 հաբ
Լուրերի օրվա թողարկում 14։00
14:00
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
13:45
Հունգարիան և Սլովակիան արգելափակել են ԵՄ-ի պատասխանը Վրաստանի կողմից «օտարերկրյա գործակալների» մասին օրենքի ընդունմանը
Հիմնանորոգվում է Նորակերտ – Փոքր Մասրիկ ավտոճանապարհը
ԼՂ-ից բռնի տեղահանվածները որքան գումար են ստանալու բնակարան ձեռք բերելու համար. Նարեկ Մկրտչյան
Այդ հատվածներում սահմանը համարվում է դելիմիտացված. ստորագրված արձանագրությունը մեծ հաջողություն է
Հայաստանի ԱԽ քարտուղարն ու Բոգդան Կլիխը քննարկել են տարածաշրջանային և արտատարածաշրջանային զարգացումները
Հարցազրույց Գագիկ Մելքոնյանի հետ
12:45
Նավթի գներն աճել են- 15-05-24
12:30
Ուկրաինայում ավելի քան 4000 ՏՏ մասնագետ բանակից տարկետում ունի
Սահմանազատված հատվածը 1979թ. դե յուրե հաստատված քարտեզներով են՝ վերջինն են ԽՍՀՄ օրոք. Փաշինյան
Բողոքի ակցիայի հավաքին մասնակցելու նպատակով համաքաղաքացիներին նյութապես շահագրգռելու համար մեղադրվող երիտասարդը կալանավորվել է
Ադրբեջանի դատախազությունը դիմել է երկարաձգելու Ռուբեն Վարդանյանի կալանքը
Սահմանազատված հատվածը 1979թ. դե յուրե հաստատված քարտեզներով են՝ վերջինն են ԽՍՀՄ օրոք. Փաշինյան
Ադրբեջանական կողմը ևս հակված է սահմանազատման գործընթացը շարունակել նույն ձևաչափով. Մհեր Գրիգորյան
Բաղանիս-Ոսկեպարի հատվածում «հին ճանապարհը» և Սուրբ Աստվածածին եկեղեցին ՀՀ ինքնիշխան տարածքում են
Լուրերի օրվա թողարկում 12։00
Կառավարության մոտից 3 անձ բերվել է ոստիկանություն
Կառավարության կեսգիշերային հաղորդագրությունը
Մեկնարկել է Լուկաշենկո-Ալիև հանդիպումը
Լուկաշենկոն Բաքվում է

Հայաստանը և տրանսպորտային աշխարհաքաղաքականությունը ռեգիոնում

Հոկտեմբերի 30-ին պաշտոնապես գործարկված Կարս-Ախալքալաք-Բաքու երկաթուղու (հայտնի է նաև որպես Բաքու-Թբիլիսի-Կարս երկաթուղի, այսուհետ՝ ԲԹԿ) միջոցով Թուրքիայի հետ ցամաքային կապերն ամրապնդելուց հետո, Ադրբեջանը փորձում է զարգացնել տրանսպորտային հաղորդակցությունն ու առևտրատնտեսական համագործակցությունը հարևան երկրների հետ նաև այլ ձևաչափերում՝ միաժամանակ փորձելով ծառայեցնել բոլոր այս ծրագրերը Հայաստանի տնտեսական շրջափակումն ու մեկուսացումը տարածաշրջանում խորացնելու իր նպատակին:

Ընդհանրապես կան տրանսպորտային միջանցքների կառուցման և տնտեսական համագործակցության մի քանի կարևոր ռեգիոնալ և գլոբալ ծրագրեր, մասնավորապես ԲԹԿ-ն, Հյուսիս-Հարավ տրանսպորտային միջանցքի նախագիծը, Պարսից ծոց-Սև ծով տրանսպորտային միջանցքի նախագիծը (որի գլխավոր ջատագովը Իրանն է), Չինաստանի նախաձեռնած «մեկ ճանապարհ, մեկ գոտի» կամ «նոր մետաքսի ճանապարհ» տնտեսական խոշոր ծրագիրը: Այս ծրագրերն ու գաղափարները ոչ միայն սերտորեն փոխկապակցված են կամ առնվազն ինչ-որ չափով առնչվում են միմյանց, այլև ուղղակիորեն ազդում են Հայաստանի տնտեսության և անվտանգության միջավայրի վրա: Հետևաբար, ընդհանուր իրավիճակն ավելի լավ պատկերացնելու համար առանձին-առանձին կանդրադառնանք այս նախագծերից մի քանիսին:

Բաքու-Թբիլիսի-Կարս

Բաքու-Թբիլիսի-Կարս երկաթուղու բացման պաշտոնական արարողությունը տեղի է ունեցել 2017թ. հոկտեմբերի 30-ին Բաքվում՝ Ադրբեջանի և Թուրքիայի նախագահների, Վրաստանի, Ղազախստանի և Ուզբեկստանի վարչապետերի մասնակցությամբ: 826 կմ երկարությամբ երկաթուղու կառուցման գաղափարն առաջին անգամ առաջ է քաշվել 1993թ., երբ Հայաստանի և Թուրքիայի հարաբերությունների վատթարացման ու սահմանի փակման պատճառով դադարեց գործել Կարս-Գյումրի-Թբիլիսի երկաթուղին: Գաղափարն այն էր, որ Թուրքիայի, Վրաստանի ու Ադրբեջանի միջև նոր երկաթուղին պիտի դառնա Կարս-Գյումրի-Թբիլիսի երկաթուղու այլընտրանքը: Ադրբեջանի, Վրաստանի ու Թուրքիայի նախագահները կրկին բարձրացրել են երկաթուղու կառուցման հարցը 2005թ. մայիսին՝ Բաքու-Թբիլիսի-Ջեյհան նավթամուղի գործարկման պաշտոնական արարողության ժամանակ:

2007թ. նոյեմբերին Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը, Վրաստանի նախագահ Միխեիլ Սահակաշվիլին և Թուրքիայի նախագահ Աբդուլլահ Գյուլը Թբիլիսիում հայտարարել են նախագծի մեկնարկի մասին: Երկաթգծի շինարարությունը սկսվել է 2008թ. հուլիսին Կարս քաղաքից: Սկզբնապես նախագիծը գնահատվում էր 422 միլիոն ԱՄՆ դոլար, հետո այդ թիվը հասել է 600 միլիոնի: Այն հավասարապես ֆինանսավորել են Ադրբեջանը, որը վարկ է տրամադրել Վրաստանին, և Թուրքիան: Եվրոպական միությունը և Միացյալ Նահանգները հրաժարվել են ֆինանսավորել կամ որևէ կերպ աջակցել այս նախագծի իրականացմանը՝ հայտարարելով, որ այն ծրագրված է շրջանցելու Հայաստանը: Արևմուտքն աջակցում էր Կարս-Գյումրի-Թբիլիսի երկաթուղիների վերաբացմանը, որին էլ միտված էր հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման միջազգային նախաձեռնությունը 2008 թվականին:

ԲԹԿ-ի տնտեսական ներուժը

Պարզ է, որ այս նախագիծն ավելի արդյունավետ դարձնելու համար ԲԹԿ-ի նախաձեռնողները պիտի ձգտեն այն դարձնել ավելի մեծ ծրագրի մի մաս: Թուրքիայի նախագահը երկաթուղու գործարկման օրը հայտարարել է, թե երկաթուղու բացումով իրենք հայտարարում են Լոնդոնից մինչև Չինաստան ուղիղ հաղորդակցություն ստեղծելու մասին: Էրդողանն ասել է, որ եթե Չինաստանից դեպի եվրոպական երկրներ բեռների տեղափոխումը Հյուսիսային և Հարավային միջանցքներով տևում է 45-62 օր, ապա Բաքու-Թբիլիսի-Կարս երկաթգծի շահագործմամբ այդ թիվը կկրճատվի մինչև 12-15 օր:

Նշենք, որ 2017թ. հոկտեմբերի 23-ին Ղազախստանի Կոկչետավ քաղաքից մեկնարկած առաջին բեռնատար գնացքը ԲԹԿ երթուղիով թուրքական Մերսին է հասել մոտ 10 օր անց՝ հաղթահարելով 5435 կմ տարածություն: Մասնակից երկրները հույս ունեն, որ այս երկաթուղով տարեկան կփոխադրվի 17 միլիոն տոննա բեռ և մինչև մեկ միլիոն ուղևոր և բացի այդ այն կդառնա Չինաստանից մինչև Եվրոպա ձգվող «նոր մետաքսի ճանապարհի» կարևոր բաղադրիչներից մեկը: ԲԹԿ-ի տնտեսական արդյունավետության և չինական «մետաքսի ճանապարհի» կարևոր օղակներից մեկը դառնալու հեռանկարները, սակայն այդքան էլ ակնհայտ չեն:

Իրանը և Հյուսիս-Հարավ ծրագիրը

Իրանի ճանապարհների և քաղաքային զարգացման նախարար Աբբաս Ահմադ Ախունդին ադրբեջանական «ԱՊԱ» գործակալության հետ հարցազրույցում ասել է, թե Իրանն առաջարկում է ԲԹԿ երկաթուղին հասցնել մինչև Թավրիզ: Նա նշել է, որ այս հարցի կապակցությամբ քննարկումներ են եղել թուրքական կողմի հետ և ստորագրվել է համապատասխան հուշագիր: Այս հեռանկարը չափազանց ուշագրավ է մեզ համար մի պարզ պատճառով, որ Ադրբեջանն իր հակահայաստանյան քաղաքականության համատեքստում փորձում է իրանական կողմին ևս ներգրավել իր դաշնակից Թուրքիայի հետ նախաձեռնած ծրագրին՝ խորացնելով Հայաստանի մեկուսացումը տարածաշրջանի տնտեսական գործընթացներից:

Թեև Իրանն իր հերթին այլ կերպ է մոտենում հարցին: Իրանցի պաշտոնյաները, խոսելով Պարսից ծոցի Սև ծովի շրջանները տնտեսապես իրար կապելու գաղափարի իրականացման մասին, մշտապես շեշտել են, որ ծրագրին պետք է մասնակցեն և՛ Ադրբեջանը, և՛ Հայաստանը, և՛ Վրաստանը: Հոկտեմբեր ամսին Հայաստանի վարչապետի՝ Իրան կատարած պաշտոնական այցի ընթացքում Իսլամական Հանրապետության փոխնախագահ Էսհաղ Ջահանգիրին հայտարարել է, որ Պարսից ծոցից դեպի Սև ծով անցնող տրանսպորտային միջանցքներից մեկը կարող է լինել Հայաստանը: Հենց այս գաղափարի շրջանակներում էլ Հայաստանն իրականացնում է «Հյուսիս-Հարավ ճանապարհային միջանցքի ներդրումային ծրագիրը», որի կատարման ընթացքը, սակայն, մեղմ ասած՝ դանդաղում է: 556 կմ ընդհանուր երկարությամբ Մեղրի-Երևան-Բավրա ավտոճանապարհի շինարարությունը նախատեսվում է ավարտին հասցնել 2019-ին, այնինչ աժմ կառուցված է դրա միայն մի շատ փոքր մասը:

Ղազվին-Ռեշդ-Աստարա

Իրանի և Ադրբեջանի միջև երկաթուղային կապ հաստատելու հարցը քննարկվում է ոչ միայն ԲԹԿ-ին Իրանի հնարավոր մասնակցության, այլև Ռուսաստան-Ադրբեջան-Իրան համագործակցության համատեքստում: Թեհրանը և Բաքուն վաղուց են ծրագրում Ղազվին-Ռեշդ-Աստարա երկաթուղու կառուցման միջոցով Ադրբեջանի հարավը միացնել Իրանի հյուսիսին:

Այս երկաթգիծը ծրագրվում է իրագործել Հյուսիս-Հարավ տրանսպորտային միջանցքի կառուցման շրջանակներում: Ռուսաստանը, Իրանը և Ադրբեջանը համապատասխան համաձայնություն են ստորագրել դեռևս 2005թ.: Իսկ այս տարվա նոյեմբերի 1-ին Թեհրանում կայացել է այս երեք երկրների նախագահների հերթական հանդիպումը, որի ընթացքում քննարկված հիմնական հարցերից մեկը եղել է հենց Բալթիկան Հնդկաստանի հետ կապող «Հյուսիս-Հարավ» տրանսպորտային ծրագրի իրագործումը: Եվ ըստ երևույթին, նախագահների հանդիպումը զգալիորեն ազդել է Իրան-Ադրբեջան երկաթուղու կառուցման մասին վերջին հայտարարությունների վրա:
Սակայն խնդիրն այն է, որ չնայած այս հայտարարություններին՝ ակտիվ գործնական քայլեր առայժմ չեն նկատվում: Իրանի նախագահ Հասան Ռոհանին դեռ նախորդ տարվա փետրվարին Ադրբեջանի նախագահի հետ հանդիպման ընթացքում հայտարարել էր, որ մինչ տարեվերջ նշանակալի առաջընթաց կլինի այս ուղղությամբ: Այս տարվա մայիսին նախագահի պաշտոնում վերընտրվելուց հետո, Ռոհանին ասել է, որ Ադրբեջանի հետ երկաթուղային նախագիծը կյանքի կկոչվի Իրանի 12-րդ կառավարության աշխատանքի ընթացքում՝ հավելելով, որ շարունակվում է երկաթուղու շինարարությունը Ադրբեջանի հարավային Աստարայից մինչև Իրանի սահմանամերձ Գիլանի շրջանի Աստարա քաղաքը, իսկ ինչ վերաբերում է երկաթգիծը մինչև Ռեշդ հասցնելուն, ապա այս նախագծի առնչությամբ նախատեսվում է ստորագրել պայմանագիր, որից հետո Ադրբեջանը կմասնակցի նախագծի զարգացմանը:

Իրան-Հայաստան երկաթուղու չկայացած նախագիծը

Հայաստանը ևս ցանկություն ուներ երկաթուղային կապ հաստատել հարևան Իրանի հետ, սակայն Իրան-Հայաստան երկաթուղու կառուցման գործը շուրջ 9 տարվա ընթացքում խոսակցությունների մակարդակից առաջ չի գնացել: Իսկ Նախիջևանի տարածքով անցնող երկաթուղին հասկանալի պատճառներով առայժմ հնարավոր չէ գործարկել: Հայաստանի նախագահ Սերժ Սարգսյանը 2008թ. հոկտեմբերին հայտարարել էր, որ «առաջիկա ամիսներին սկսվելու է Հայաստան-Իրան երկաթուղու կառուցումը»։ Հարցին անդրադարձել է Հայաստանում Իրանի դեսպանը՝ ասելով, որ Իրանից Հայաստան են գալու մասնագետներ ծրագիրն ուսումնասիրելու նպատակով: Տեսական մակարդակում քննարկվել է նաև այն հարցը, որ Իրան-Հայաստան երկաթուղու շինարարությունը կարող է ֆինանսավորել Չինաստանը: Հայաստանում Չինաստանի դեսպանը հայտարարեց, թե չինական ընկերություններն ուսումնասիրում են Իրան-Հայաստան երկաթգծի ֆինանսավորման հնարավորությունը:

Բայց որևէ առաջընթաց ծրագրի կենսագործման ուղղությամբ առայժմ չկա: Ավելին, ՀՀ կառավարությունը 2017թ. հունվարին որոշում է ընդունել լուծարել հայ-իրանական երկաթուղու կառուցման նպատակով 2009թ. հիմնված «Երկաթուղու շինարարության տնօրինություն» ընկերությունը: Ավելին, Իրան-Ադրբեջան երկաթուղու կառուցումը իմաստազրկում է Իրան-Հայաստան երկաթգիծը, քանի որ առաջինն արդեն կապահովի Իրանի կապը ոչ միայն Վրաստանի ու Սև ծովի, այլև Ադրբեջանի, Ռուսաստանի և Բալթիկ ծովի հետ:

Պաշտոնական Երևանը, սակայն, չի հրաժարվում դեպի Իրան երկաթուղի կառուցելու գաղափարից: 2017թ. նոյեմբերի 9-ին Հայաստանի տրանսպորտի, կապի և տեղեկատվական տեխնոլոգիաների նախարարությունը տարածել է հայտարարություն՝ տեղեկացնելով, որ երկաթուղու կառուցման կոնցեսիոն կառավարիչ «Ռասիա ՖԶԵ» ընկերությունը խախտել է պայմանավորվածությունները, ժամկետները, ուստի Հայաստանը պատրաստվում է կառուցել երկաթուղին՝ անկախ այդ ընկերությունից:

Արամ Սարգսյան

«Իրազեկ քաղաքացիների միավորում»

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում