Thursday, 25 04 2024
Կամո գյուղում ավտոտնակ է այրվել
Աշխարհի առաջին մասոնական կառույցը այստեղ է՝ ոգեկոչելու ցեղասպանության զոհերի հիշատակը
Տեղումներ չեն սպասվում
«Աշխարհի մեջ երկու հայ հանդիպեն, փոքրիկ Հայաստան դուրս կգա»
«Տարածվել ա, կարդացվել ա, բավարար ա, էլի». ո՞ւմ հորդորով են «զադնի դրել». «Հրապարակ»
Դեսպան չնշանակվեց, կուսակցությունն էլ, փաստացի, գոյություն չունի. «Ժողովուրդ»
«Քարֆուրի» տերերը հեռանում են Հայաստանից. «Հրապարակ»
08:30
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
ԱՄՆ պետքարտուղարությունը դատապարտել է դատական համակարգում առկա վիճակը. «Ժողովուրդ»
Գերիների հարցով կակտիվանան. «Հրապարակ»
Հանիրավի տուգանք գրելու համար՝ պարեկային ծառայութան ղեկավարը պարտվել է դատարանում. «Ժողովուրդ»
Ալիեւը փրկե՞լ է Աղալարովներին Պուտինից. ի՞նչ գնով
Թուրքիայի ԱԳՆ-ն մեղադրել է միջազգային հանրությանը ցեղասպանության հարցում կողմնակալ լինելու մեջ
Ոստիկանության օրինական պահանջը չկատարելու համար բերման է ենթարկվել 96 ցուցարար
ՀՀ ՄԻՊ-ն անդրադարձել է սահմանամերձ բնակավայրերի բնակիչների պաշտպանությանը
00:15
Վիեննայում տեղի է ունեցել հիշատակի միջոցառում
00:00
ՄԻԵԴ-ը և ՄԱԿ-ը երբևէ չեն վճռել, որ Հայաստանն օկուպացրել է Լեռնային Ղարաբաղը․ Եղիշե Կիրակոսյանը հակադարձել է Ադրբեջանի ներկայացուցչին
23:45
Չիլիի Պատգամավորների պալատը ապրիլի 24-ը հայտարարել է Հայոց ցեղասպանության զոհերի հիշատակի ազգային օր
23:30
ԱՄՆ սենատորի կարծիքով՝ «Այլևս երբեք»-ը պարզապես դատարկ խոսքեր չեն կարող լինել
ՀԱՊԿ-ը անցել է անթաքույց սպառնալիքների
Գերեզմանատան մոտ պայթյուն է տեղի ունեցել․ փրկարարները պայթյունի վայրից հայտնաբերել են տղամարդու դի
Ինքնասպանություն գործած նորատուսցու որդուն սպանել էին 2019թ.
«Հայրենասե՞ր», թե՞ «խուլիգան». Տավուշում թեժ է եղել
ՄԱԿ-ի բանաձևերում ՀՀ-ն չի ճանաչվել օկուպանտ. Ադրբեջանը կեղծում է. Եղիշե Կիրակոսյան
Ինչպես խուսափել ցեղասպանության ռիսկից. կես-ճշմարտություններ՝ վարչապետի ուղերձում
Ինքնասպանություն գործած տղամարդը նախկինում ձերբակալվել է զոքանչին ծանր վնասվածք պատճառելու համար
Ռուսաստանը ապրում է անցյալի պատրանքների աշխարհում, Հայաստանը՝ չունի սեփական աշխարհի տեսլական
Արևմտյան Հայաստանից՝ Տավուշ. 109 տարի անց
Ադրբեջանի թուրքական ինքնությունը Միացյալ Նահանգներին մարտահրավե՞ր է
Ցեղասպանությունը փաստ է, բայց ոչ արգելք՝ հայ-թուրքական նոր հարաբերություւներում

Սա իշխանության կողմից ճարահատյալ սեր է (տեսագրություն)

ՍԻՐԱՆԿՅՈՒՆ ծրագրի զրուցակիցն է քաղաքական վերլուծաբան Անուշ Սեդրակյանը։


– Անուշ, քաղաքացիական հասարակության թեման վերջին տարիներին մեզանում առավել ակտուալ է դարձել: Ըստ Ձեզ` այս ընթացքում քաղաքացիական հասարակության անհրաժեշտ մակարդակի հասե՞լ ենք արդյոք:


– Առհասարակ հայերը շատ են սիրում խոսել այն բաներից, որոնք թեև բացակայում են իրենց մոտ, բայց ենթադրաբար ցանկանում են իրենց վերագրել: Դրանցից են` ա) ժողովրդավարությունը, բ) քաղաքացիական հասարակությունը, գ) քրիստոնեական մտածողությունը, դ) ազատությունը: Քաղաքացիական հասարակությունը պատմականորեն ձևավորվող երևույթ է: Իսկ մենք պատմականորեն քաղաքացիական հասարակության խնդիր չենք դրել, դրել ենք եկեղեցու դոմինանտության, ազգապահպանության, ռեսուրսների բաշխման և կարգավորման հարցեր:


– Այսինքն` մինչև մենք չդնենք քաղաքացիական հասարակության ձևավորման խնդիր, չե՞նք ունենա քաղաքացիական հասարակություն:


– Միանշանակ, դա կարող է լինել երկու տարբերակով. առաջին` կարող է ծագել տարերայնորեն ազգի ներսում սպոնտան քաղաքացիական հասարակություն (սա շատ տիպական է անգլո-սաքսոնական հանրության համար, որը միանշանակ կապվում է բողոքականության հետ): Երբ դու ընդվզում ես հիմնական կառույցի դեմ, նշանակում է` դու այն քաղաքացին ես, որը քննում է իր շուրջը եղած մթնոլորտը, իսկ երբ ամեն մի քաղաքացի սկսում է քննել իր շուրջը եղած մթնոլորտը, ձևավորվում է քաղաքացիական հասարակություն:


– Անուշ, արդյո՞ք վերջին տարվա ընթացքում չի նկատվում այդ քննող հասարակությունը, նկատի ունեմ թե՛ «Մոսկվա» կինոթատրոնի ամառային դահլիճի շուրջ բողոքը, որը ինչ-որ առումով եկեղեցու դեմ բողոք էր, թե՛ Սբ. Աննայի նախագծի դեմ, թե՛ մի շարք բնապահպանական խնդիրների դեմ ձևավորված նախաձեռնությունները:


– Միանշանակ ողջունելի են այս նախաձեռնությունները, այս «կղզյակները» և նրանց տարածած թեմատիկան` բնապահպանություն, քաղաքաշինություն, առողջապահություն, փողոցային առևտրով զբաղվողների խնդիրներ և այլն: Բայց պետք է հասկանալ, որ գործ ունենք քաղաքացիական մտածողության սաղմնային իրավիճակի հետ և դեռ չենք հասել քաղաքացիական մտածողության գլոբալ իրավիճակին, որովհետև քաղաքացիական մտածողության հիմքում ընկած է յուրաքանչյուր անհատի` իր առջև դրված խնդիրները լիովին գիտակցելը, իր սեփական անձին առնչվող իրավունքների և պատասխանատվությունների շրջանակը: Մեզ մոտ սրանք ընդամենը սաղմնային իրավիճակներ են, որովհետև Հայաստանում տարածված է ոչ թե քաղաքացիական, այլ խմբային մտածողության ձևը, երբ ինչ-որ լիդեր մի բան է արտասանում, և մի մեծ ստվար խումբ պաշտպանում է մի լիդերի, մի այլ խումբ էլ` այլ լիդերի: Մենք պետք է տարբերենք սեփական շահի և սեփական օգուտի մտածողությունները, սրանք երկու տարբեր բաներ են: Շահը մարդու բնականոն իրավիճակն է, իսկ օգուտն այն ակնկալիքն է, որ դու ունենում ես այս կամ այն խմբին պատկանելուց. դրանով հասարակություն չի կառուցվում:


– Մեզ մոտ հենց երկրո՞րդ տարբերակն է կիրառելի:


– Մեզ մոտ սեփական օգուտի մտածողությունն է կիրառելի: Սա «նաղդային» հասարակություն է, որտեղ «նաղդի» փիլիսոփայությունն է կիրառվում: Մենք երբեք չենք հասկացել` ի՞նչ ասել է գաղափարական շահ: Իսկ գաղափարական շահը մարդու` հասարակության մեջ նյութապես ավելի ապահովված լինելն է, ինչը, սակայն, մեր հասարակության մեջ դեռ չկա, իսկ դա քաղաքացիական հասարակության հենասյուներից մեկն է: Մենք մինչև հիմա չենք մտածել` որքանո՞վ է մարդու տնտեսական և նյութական կայացումն ազդում նրա քաղաքացի լինելու վրա, մինչդեռ դա ամենակարևոր գործոնն է: Մարդը պետք է կարողանա, իսկ պետությունն էլ պետք է տա նրան երաշխիքներ սեփական աշխատանքով սեփական անձը կայացնելու: Այստեղից սկսվում են նրա գիտակցության հետագա առաջխաղացումները` հավասար իրավունքներ, ժողովրդավարություն և այլն:


– Այսինքն` դեռ վա՞ղ է մեզանում քաղաքացիական հասարակության մասին խոսելը:


– Չէ՛, մեզ մոտ արդեն ուշ է: Շատ վատ է, որ մենք հիմա ենք բարձրացնում այս խնդիրը, բայց, միևնույն ժամանակ, լավ է, որ բարձրացնում ենք: Օրինակ` մինչ այժմ բոլոր շարժումները իշխանություն-ընդդիմություն` սևի և սպիտակի հակադրության վրա էին կառուցված (սևը` իշխանությունը, սպիտակը` ընդդիմությունը), բայց միևնույն ժամանակ, մենք հիմա ունենք ընդդիմության տարբերակումներ, իշխանության տիպեր: Հասարակությունն արդեն սկսում է տարբերակել պետական իշխանության լծակները քրեաօլիգարխիկ իշխանության լծակներից, արդեն սկսում է վիճարկել և քննարկել իշխանական կեցույթը այլ կերպ:


– Անուշ, քաղաքացիականից քաղաքականի անցում պե՞տք է լինի: Շատ քաղաքական վերլուծաբաններ ասում են, որ քաղաքացիականը չի կարող կայանալ առանց քաղաքականի: Համաձա՞յն եք:


– Պատմականորեն դա այդպես է: Եթե մենք նայենք մարդկության զարգացման պատմությունը, սկզբում միշտ առաջ են եկել քաղաքական ուժեր, որոնք անխուսափելիորեն իրենց գոյավարման ընթացքում հանգել են նրան, որ առանց քաղաքացիական աջակցության` նրանք չեն կարող գոյավարել: Այդ քաղաքացիական աջակցությունն` իբրև բաղադրիչ, Հայաստանում միշտ անտեսվել է: Մենք միշտ հանել ենք «քաղաքացու» բաղադրիչը, ընդ որում` մենք բացառել ենք կառավարման ե՛ւ տնտեսական, ե՛ւ քաղաքական օրակարգից: Ո՞վ է եղել քաղաքացին` արհամարհված, անտեսված, կաշառված (ավելի խոշոր արհամարհանք ես չեմ կարող պատկերացնել) և չսիրված: Գուցե աբստրակտ կատեգորիա թվա, բայց ենթադրաբար իշխանությունը պետք է սիրի իր ժողովրդին, որովհետև առանց ժողովրդի իշխանությունը չի կայանում, բայց այդ սերը մեզ մոտ ուղղակի բացակայում է: Մեր պատմության ընթացքում մարդուն ամեն ինչ ներշնչել են` սեր հայրենիքի հանդեպ, սեր եկեղեցու, հայոց լեզվի հանդեպ, և մի բան են միայն բաց թողել` չեն թողել, որ մարդը սիրի ինքն իրեն: Երբևէ որևէ հայի չեն ասել` դու մարդ ես և դու պետք է սիրես ինքդ քեզ, և եթե քո դիմացինը ինքն իրեն չի սիրում և միայն մտածում է գոյապահպանության մասին, հետևաբար իշխանությունը մտնում է նրա հետ այդ հարաբերությունների մեջ հենց այդ մարդու գծած շրջանակի սահմաններում:


– Դատելով պատկան մարմինների վերջին քայլերից` կարո՞ղ ենք ենթադրել, որ նրանք հանկարծ սկսել են սիրել սեփական ժողովրդին:


– Եթե պատկան մարմինների սիրո մասին խոսենք, ես կարող եմ ասել` սա ճարահատյալ սեր է (ժպտում է): Այսինքն` կան սիրո տարբեր տեսակներ: Հիշենք` ժողովուրդը եվրոպական երկրներում ինչպե՞ս էր պատկերացնում իրեն սիրելը. գնում էր թագավորի գլուխը կտրում: Հաջորդ թագավորն արդեն ինքնաբերաբար մի քիչ ավելի շատ էր սիրում իր ժողովրդին, որովհետև հասկանում էր, որ իր գլուխն էլ կկտրվի: Բայց քանի որ մենք սոցիալական բողոք չունեցող ժողովուրդ ենք, դրա համար սոցիալական գաղափարական բունտերի ականատես չենք լինում: Եվ այստեղ արդեն իշխանությունը ժողովրդից առաջ է գլխի ընկել, որ եթե հիմա ինքը չսկսի սիրել ժողովրդին, հաջորդ քայլն ամեն ինչի կործանումն է, ու դրա համար իշխանությունը չի հասկանում` ինչ է կատարվում, բայց ճարահատյալ այդ գործընթացը շարունակում է: Բայց պետությունը կայանում է, երբ ներքևի և վերևի կառուցվածքները կարողանում են մտնել զուգահեռ հարաբերությունների մեջ: Քանի դեռ ուղղաձիգ հարաբերություններ են, պետության ձևավորման մասին խոսք լինել չի կարող:


– Քաղաքացիական հասարակության ճնշման տակ ինչ-որ փոփոխություն նկատո՞ւմ եք: Մասնավորապես վերջին շրջանում տեղի ունեցող գործընթացները կարո՞ղ ենք, արդյոք, այդ փոփոխությունների արդյունք համարել:


– Իբրև վերլուծաբան կարող եմ ասել` եթե այս ամենում անգամ դրսի գործոններն ավելի ուժեղ են, քան ներսի գործոնները, մենք բոլորս չպետք է բացառենք և առավել պետք է կարևորենք ներքին գործոնի բաղադրիչը, որովհետև վերջապես մենք ունենում ենք «շարժում արձագանք», և առաջին անգամ այդ արձագանքը ռեպրեսիվ չէ: Այսինքն` մենք սովորել ենք, որ յուրաքանչյուր շարժում քաոտիկ բողոք է, քաոտիկ «պրոտեստ», որին հետևում է ռեպրեսիաների շարքը: Իհարկե ռեպրեսիաների դաշտի սահմանափակված լինելը պայմանավորված է միջազգային գործոնով, և այն, որ մենք ռեպրեսիաների ծայրահեղ ձևերի այլևս չենք հանդիպելու, ինչպես Մարտի 1-ի ժամանակ, դարձյալ պայմանավորված է միջազգային գործոնի ազդեցությամբ:


– Անուշ, ի՞նչ եք կարծում, հասարակության ճնշման ազդեցության տակ արդյո՞ք Նարեկ Սարգսյանը հրաժարական կտա: Facebook սոցիալական ցանցում շարունակվում է Նարեկ Սարգսյանի հրաժարականի պահանջը և ստորագրահավաքը:


– Քաղաքապետն ասում է, որ կանգնած է բարեփոխումների ճանապարհին: Բարեփոխումներ անում են մի քանի ուղղությամբ` գաղափարական, կատարողական և կադրային: Եթե դու միաժամանակ այդ երեքը չես միավորում, դու հաջողության չես հասնում այդ բարեփոխումների մեջ: Նարեկ Սարգսյանի դեմ բան չունեմ, բայց հնարավոր է այդ որոշումը, հին կապերը կործանարար լինեն շատ շահավետ գործունեության համար:


– Միացե՞լ եք նրա հրաժարականի ստորագրահավաքին:


– Այո, բայց Նարեկ Սարգսյանն ինձ համար չարյաց փոքրագույնն է, և ես նրան չեմ դիտարկում իբրև գերագույն չարիք:


Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում