Thursday, 06 06 2024
Երևան֊Սևան ճանապարհին տեղի ունեցած պայթյունի հետևանքով նախնական տվյալներով հոսպիտալացվել է 5 քաղաքացի․ Առողջապահության նախարարություն
Հայաստանը չի մասնակցում ՀԱՊԿ նիստին
Ռուսաստանը չափից շատ է մեր երկրում. պետք է վերանայել հարաբերությունները
Կաշառքը պատժելի չէ՞. Գալստանյանի աջակիցները «կարծրատիպեր են կոտրում»
Հրշեջները մարում են գազալցակայանում բռնկված հրդեհը
Ուժգին պայթյուն Է որոտացել գազալցակայանում՝ Երևան-Սևան ճանապարհին
Ինչպես Հոկտեմբերի 27 -ը «ծնեց» արևմտամետ ընդդիմությանը և Նիկոլ Փաշինյանին
«Սիներջիի» գործով 5 անձի, այդ թվում ԱԺ նախագահի եղբոր կնոջ հետապնդումը դադարեցվել է զղջման հիմքով
ՀՀ-ում անցումային արդարադատությունը և վեթինգը պետք է օրակարգում պահել.հասարակությունը պիտի պահանջի
Բաքուն Երևանին հրավիրել է համատեղ դիմել ԵԱՀԿ-ին
ՀՀ ՊՆ-ն հայտարարում է ԶՈւ պատվո պահակային վաշտում ծառայելու զորակոչիկների ընտրություն
23:00
Հինգ երկրներ ընտրվել են ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի նոր անդամներ
22:45
ՄԱԿ-ի արագ արձագանքը կօգնի ճշգրիտ գնահատել հեղեղումների հետևանքները. ՀՀ ՆԳ նախարարը՝ ՄԱԿ-ի մշտական համակարգողին
Գամբարին՝ Միլլի մեջլիս, նրա կուսակցին՝ բանտ
1976-ի և 1991-ի քարտեզները չեն համընկնում՝ ճանապարհները տարբեր են, Բերքաբերի ջրամբարը 1976-ում չկա
Այսքանից հետո միայն խենթը չի փորձի վերաիմաստավորել Հայաստանի քաղաքականությունը
ՀՀ ՄԻՊ-ն ընդունել է Եվրոպայի խորհրդի խտրականության դեմ պայքարի ոլորտի պատվիրակությանը
Ռուսաստանը Ուկրաինայից գրաված տարածքները կմիավորի նոր մարզի մեջ
Պեսկովը ներկայացրել է, թե ինչի շնորհիվ է զարգանում ռուսական տնտեսությունը
Մոսկվայում Ֆրանսիայի քաղաքացու են ձերբակալել
Մոսկվայի պահեստում հրդեհ է բռնկվել
Փաշինյանը չունի Բաքու գնալու պլան. ո՞ր դեպքում կփոխվի պլանը
Հայաստանի «Լազարևյան» բարեկամ-թշնամիները
Քաոսը, խեղճությունը Ռուսաստանի շահերից են բխում. «փրկվելու» ենթակա հայ ժողովրդի շահը ո՞րն է
Ավտորիտար ռեժիմները հիբրիդային հարձակումներ են գործում Հայաստանի ժողովրդավարության դեմ․ Սաֆարյան
Միրզոյանը Կասիսին շնորհակալություն է հայտնել հեղեղումների ստեղծած իրավիճակի հետ կապված Շվեյցարիայի աջակցության համար
Ուղիղ․ Վազգեն Գալստանյանն ամփոփում է օրը Սուրբ Աննա եկեղեցու բակում
20:00
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
H5N2 գրիպից մահվան առաջին դեպքն է գրանցվել
Հայաստանի և Հնդկաստանի վարչապետները կարևորել են երկու երկրների միջև համագործակցության հետագա զարգացումը

Հայաստանի փոփոխությունների գլխավոր խոչընդոտը

Ռուսաստանի հանդեպ Հայաստանի իշխանության հնազանդությունը արդարացնելու կամ հիմնավորելու, կամ թեկուզ բացատրելու համար հաճախ է բերվում այն փաստարկը, որ Հայաստանը տնտեսական և անվտանգության առումներով լիակատար կախվածություն ունի Ռուսաստանից:

Ռուսաստանում է ապրում մոտ երկու միլիոն հայ, որոնց մեծ մասը Հայաստանից արտագաղթած կամ արտագնա աշխատանքի մեկնածներ են, որոնք էլ պահում են իրենց ընտանիքները Հայաստանում կամ պահում են իրենց հարազատներին: Դա Հայաստանի տնտեսությունն ապահովում է գնողունակությամբ, քանի որ Հայաստան են գալիս միլիարդից ավելի տրանսֆերտներ, իսկ լավագույն ժամանակներում այն գրեթե երեք միլիարդի էր հասնում՝ մինչև 2008 թվականը: Հայաստանի էներգետիկ հզորություններն են Ռուսաստանի ձեռքին՝ մեկ-երկու բացառությամբ: Հայաստանի խոշոր ընկերությունների մեծ մասն է ռուսական կապիտալով, կամ իր արտադրանքը հիմնականում ռուսական շուկայում է իրացնում: Հայաստանի սահմանները ռուսներն են հսկում, ռուսներն են զենք տալիս, և այլն, և այլն:

Այս ամենը հասկանալի է, այս ամենը նույնիսկ տեսանելի է, էլ չասած անտեսանելիի՝ ռուսական գործակալական հսկա ցանցի մասին: Սակայն, այս ամենով հանդերձ, իրավիճակը Ռուսաստանի հանդեպ լիակատար հաճկատարության արդարացում կամ հիմնավորում չի կարող լինել, առավել ևս փաստարկ, որովհետև այդ ամենը ընդամենը հետևանք են, ոչ թե պատճառ: Այդ ամենը հետևանք են այն համակարգի, որը Հայաստանում սկսեց ազդեցություն ունենալ պատերազմը դեռևս չավարտած, իսկ հրադադարից հետո ընդհանրապես իրեն սկսեց զգալ դրության լիիրավ տերը:

Հայաստանում իշխանությունն աստիճանաբար լիովին սահմանազատվեց հանրային և պետական շահերից, իշխանությունը սկսեց հենվել նախ ռազմաֆեոդալների, իսկ հետո քրեաօլիգարխների վրա: Վերից վար կոռումպացվեց, համակարգում սկսեցին իրենց լավ զգալ բացառապես այդ տեսակի կրողները, իսկ որոշակի ժամանակահատվածից հետո էլ համակարգում «ֆիլտրացիան» լիովին ավարտվեց և սկսվեց ինստիտուցիոնալացումը: Դա 2000-ականներից: Այսինքն` 1990-ականների կեսից ավելի ու ավելի գերակշիռ դիրքերի գալով` այդ տեսակը լիովին հաստատվեց 2000-ականներին և ձեռնամուխ եղավ ինստիտուցիոնալացման՝ հետագայում այլ տեսակի հետ մրցակցային իրավիճակում չհայտնվելու, այլ տեսակների մուտքը կամ պայքարը իշխանության համար դեռևս խորքից, դեռ նույնիսկ հանրային արմատներից չորացնելու համար:

Ներկայիս համակարգի արմատները հասնում են մինչև հասարակության ամենաստորին շերտեր, որտեղ շատերը իրենք էլ չեն կարողանում հստակ պատկերացնել, թե ինչպես են նույնիսկ համակարգին ամենածայրահեղ քննադատության ենթարկելով` իրականում ակամա թելում նույն այդ համակարգի թելը: Ռուսաստանը, Ռուսաստանից կախվածությունը, էներգետիկ, ենթակառուցվածքային, ռազմական հզորությունների լիակատար հանձնումը Ռուսաստանին ընդամենը եղել է Հայաստանի պետական կառավարման համակարգի տրանսֆորմացիայի հետևանք: Հայաստանը գնար այլ ճանապարհով` կլիներ այլ վիճակ և չէր լինի ներկայիս կախվածությունը: Իսկ ինչպես հաղթահարել դա: Չէ՞ որ այն արդեն կա և հնարավոր չէ հաշվի չնստել դրա հետ: Հաշվի չնստել պետք չէ իհարկե: Հակառակը, պետք է շատ մանրամասն հաշվի նստել, որովհետև այդ իրավիճակը փոխելու համար պետք է մանրակրկիտ հասկանալ թե՛ դրա ակունքները, թե՛ դրա կենսագործունեության նրբերանգները, հյուսվածքները: Այդ ամենն անհրաժեշտ է հասկանալու համար, թե որտեղից է պետք սկսել փոփոխությունը, որպեսզի այն մի կողմից պետության և հասարակության համար ցավոտ և արկածախնդիր չլինի, իսկ մյուս կողմից` լինի արդյունավետ և արագ, քանի որ Հայաստանը բացարձակապես ևս 70 տարի ժամանակ չունի ազատագրվելու և անկախանալու համար:

Միևնույն ժամանակ, սակայն, պետք է հասկանալ, թե ինչ է արկածախնդրությունը: Հայաստանում այդպիսին առավելապես համարվում են Ռուսաստանի հետ կարևոր հարցերում հաշվի չնստելու փորձերը: Հարց է առաջանում՝ իսկ եթե մենք կարևոր հարցերում անընդհատ հաշվի ենք նստելու Ռուսաստանի հետ, ապա ինչո՞ւ է մեզ թվում, որ Ռուսաստանը այդ կարևոր հարցերում մեզ տալու է առաջադիմելու, փոխվելու, ժողովրդավարանալու, և այդպիսով ավելի ինքնուրույն դառնալու հնարավորություն: Կամ` ինչո՞ւ է մեզ թվում, որ Ռուսաստանը չի հասկանալու մեր այդ գողտրիկ նպատակները և տրվելու է մեր հավանական խորամանկություններին, ինչո՞ւ է մեզ թվում, որ Ռուսաստանի տակ կարող ենք փափուկ բարձ դնել: Չէ՞ որ Մոսկվայում շատ լավ են հասկանում, որ քաղաքականության մեջ բարեկամներ ու թշնամիներ չկան, կան հավերժական շահեր, և միայն վերջնական տգետներն են, որ այդ ամենը չեն հասկանա: Եվ լավ են պատկերացնում, որ եթե Հայաստանում տգիտության փոխարեն հաղթանակի լույսը, ապա դրանից հետո արդեն Հայաստանը աշխարհը չափելու է ոչ թե բարեկամության կենացներով կամ թշնամական ատելությամբ, այլ շահերով, պարզ ու բանական, սթափ հաշվարկներով: Իսկ դրանք Հայաստանին ցույց են տալու զարգացման լիովին այլ ճանապարհ, քան դեպի հյուսիս:

Ուրեմն` մի՞թե Ռուսաստանը մեզ թույլ կտա, շանս կտա գնալ դեպի այդ ինքնուրույնություն: Եվ հետևաբար` ինչպե՞ս կարող ենք մենք Հայաստան փոխել` կարևոր հարցերում հաշվի նստելով Մոսկվայի հետ: Կարևոր հարցերում մենք պետք է հաշվի նստենք մեր շահերի հետ, և ինչպես ցույց տվեցինք, մեր շահերի մեջ չի մտնում կարևոր բոլոր հարցերում Մոսկվայի հետ հաշվի նստելը, որովհետև Մոսկվայի շահերից չի բխում Հայաստանի հզորացումն ու ինքնուրույնացումը: Հետևաբար` կարևոր, առանցքային հարցերում Մոսկվայի հետ հաշվի չնստելը չի կարող դիտվել արկածախնդրություն, եթե խնդիրը Հայաստանի համար առաջադիմության, մոդեռնիզացիայի, ժողովրդավարական առաջընթացի հասնելն է:

Այլ հարց է, իսկ եթե Ռուսաստանը որոշի պատժել, Հայաստանը կկարողանա՞ դիմադրել: Եթե Հայաստանը չգտնի դիմադրության բանաձևը, ապա, մեղմ ասած, կասկածելի է, որ գտնի արագ փոխվելու բանաձևը: Որովհետև փոխվելու համար պետք է նախ դիմադրել մեր բովանդակային և համակարգային փոփոխության գլխավոր խոչընդոտին՝ ռուսական կայսերապաշտության հաղթարշավին Հայաստանում: Այդ կայսերապաշտությունը փոխում է միմիայն իր դեմքերը, իսկ բնույթն ու նպատակները մնում են նույնը:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում