Thursday, 06 06 2024
Իրանի «միջուկային ապագայի» հի՞ն, թե նոր հեռանկար
«Երևանի բալետ ֆեստ»-ը՝ քաղաքի մշակութային նոր խորհրդանիշ
Զարդերը գողացել է ու հաղորդում տվել ոստիկանություն
Գալստանյանը անեկդոտ պատմեց անորսալի Ջոյի մասին
Պուտինը բացատրել է, թե ինչ կլինի, եթե երկրները ներքաշվեն Ռուսաստանի հետ պատերազմի մեջ
«ԱՄՆ-ում ոչ ոք հետաքրքրված չէ Ուկրաինայով»․ Պուտին
«Հայաստանում շրջանառության հարկից պետք է ընդհանրապես հրաժարվել»․ վարչապետ
Սանահին կայարան բնակավայրի հետ հետիոտնային կապը վերականգնվել է
Երևանի քաղաքապետարանում անցկացվել է քիմիական օբյեկտների վթարից բնակչության պաշտպանության շտաբային ուսումնավարժություն
Դեռ երկխոսում ենք. Երևան-Անկարա կարգավորման նոր փուլը
Բագրատ Գալստանյանի հավաքին մասնակցելու համար 5.000 դրամ են տվել
Շարժումը ճաքեր է տալիս
Մոսկվան իր թողած փլատակների համար մեղավոր է գտել
Տարոն Մարգարյանից պահանջվում է բռնագանձել առանձնատներ, փող և այլ անշարժ գույք․ գործը դատարանում է
Կներե՛ք, Հայաստանն այլևս «գալուզինների» ողջ սուտը հալած յուղի տեղ չի ընդունում
ՀՀ ՊՆ-ն հայտարարում է մրցույթ
Վրաստանի վարչապետը խոստացել է թույլ չտալ երկրում ուկրաինական մայդանի կրկնությունը
2020-ից հետո բանակը վերակառուցելու համար ինտենսիվ պրոցես սկսվեց Ռուսաստանի հետ. ոչ մի արդյունք չեղավ
Ցավոք, չունենք ավելի գոհացուցիչ այլընտրանք. չարձագանքելը տարածաշրջանի զարգացումներին մահացու կլինի
Ադրբեջանն իր հողերն ազատագրել է Ռուսաստանի լուռ համաձայնությամբ․ այդ լռությունը գին ունի
«Երևանի գինու օրեր» փառատոնով պայմանավորված՝ մայրաքաղաքի կենտրոնի որոշ հատվածներ փակ կլինեն
Տեղի է ունեցել ՆԳՆ ձերբակալվածների պահման վայրերում փաստաթղթավորման վերաբերյալ աշխատաժողով
21:30
Սլովակիայի վարչապետը չի հավատում, որ իր դեմ մահափորձը միայնակ խելագարի ձեռքի գործն է
21:20
Բայդենը շնորհավորել է Մոդիին ընտրություններում հաղթանակի կապակցությամբ
Անցած 12 ամիսներն ամենաշոգն են դիտարկումների ողջ պատմության ընթացքում
Գալուզինի ձայնը Լավրովի «փլատակների» տակից
Ռուսաստանի «ջայլամի քաղաքականության» պատճառները
Ըստ ՀԿ-ի, Բաբկեն Շահումյանը կեղծել է և գրպանել 263 մլն դրամ, իսկ Գևորգ Սիմոնյանը պատշաճ չի վերահսկել
Հարցազրույց Ռուբեն Ռուբինյանի հետ
Ռուս սահմանապահները Գեղարքունիքից հեռացել են 2022 թվականի հարձակումից մի քանի օր առաջ. մարզպետ

Հարկաբյուջետային կոնսոլիդացիա, ծախսերի կրճատում․ Ինչ է նշանակում կառավարության նոր պարտավորությունը

Վարչապետ Կարեն Կարապետյանը շաբաթ օրը Դիլիջանում Արժույթի միջազգային հիմնադրամի և Համաշխարհային բանկի՝ Բելգիայի ու Նիդեռլանդների գլխավորած ենթախմբի երկրների տարեկան հանդիպման ժամանակ հայտարարել է, թե վերջին տարիներին Հայաստանում պետական պարտքի մակարդակի էական աճ է գրանցվել: Իսկ դա թելադրում է, որ այս և հետագա տարիներին իրականացվի հարկաբյուջետային կոնսոլիդացիա՝ նպատակ հետապնդելով պարտքը վերադարձնել կայուն միջավայր և չվտանգել մակրոտնտեսական կայունությունը, ինչը տնտեսվարողների կողմից ներդրումների իրականացման կարևոր նախապայման է:

Նախ մի կողմ թողնենք Կ. Կարապետյանի այն խոստովանությունը, որ պետական պարտքը արդեն վտանգավոր չափերի է հասել: Մինչև հիմա համապատասխան պաշտոնյաները հայտարարել են, որ ՀՀ-ն պարտքի ցածր մակարդակ ունեցող երկիր է:

Իմիջիայլոց նաև նշենք, որ ՀԲ-ի և ԱՄՀ-ի ներկայացուցիչները տուրիստական այց չեն կատարում մեր երկիր, նրանց այցելությունը վերահսկողական և ստուգողական բնույթ ունի: Բանն այն է, որ Հայաստանի արտաքին պարտքի գերակշիռ մասը հենց այդ կառույցներից վերցրած վարկերն են: Եվ ՀԲ-ն ու ԱՄՀ-ն ոչ միայն մեր երկրում իրենց ներկայացուցչությունների, այլև նման ավելի բարձր մակարդակի այցերի միջոցով փորձում են հասկանալ, թե ինչ վիճակում է մեր տնտեսությունը, և մեր իշխանություններն ինչպես են կատարում այդ կառույցների նկատմամբ ստանձնած պարտականությունները: Խոսքն այն մասին է, որ ՀԲ-ն ու ԱՄՀ-ն ունեն որոշակի խաղի կանոններ, և երկրները, ըստ այդ կանոնների, նրանցից վարկեր են վերցնում: Եվ այդպիսով այդ կառույցներին հետաքրքրում է, թե այդ պարտավորությունների կատարման շրջանակներում ՀՀ-ն ի վիճակի՞ է ապահովել իրենցից վերցրած վարկերի վերադարձելիությունը:

Իսկ հիմա անդրադառնանք այն խնդրին, թե ինչ է նշանակում «հարկաբյուջետային կոնսոլիդացիա»: «Դա նշանակում է, որ ավելորդ ծախսեր չեն անի, կմնան այդ 3 տոկոս դեֆիցիտի շրջանակներում: Եվ ընդհանրապես ծախսերի արդյունավետության հարց է դրվում: ՀԲ-ի պահանջը միշտ եղել է այդպիսին, որ երբևիցե այդ նորմատիվների շրջանակներից դուրս չպետք է գաք: Իշխանությունները միշտ ասել են, որ պարտքը կառավարելի է, անհանգստացնող չէ, բայց ՀԲ-ի անցած տարվա զեկույցներից մեկում անհանգստություն կար, որ ՀՀ պետական պարտքը վերջին 3 տարիների ընթացքում 30 տոկոսով աճել է, իսկ տնտեսության աճը 10 տոկոս էլ չի եղել, որ պետական պարտքը ավելացնում ենք, բայց արդյունքում տնտեսական աճ չենք ստանում: Եվ երկրորդ անհանգստությունը՝ որ եթե այս տեմպերով շարունակենք, մենք լուրջ խնդիր կունենանք պետական պարտքի սպասարկման առումով»,- ասում է տնտեսագետ Վահագն Խաչատրյանը:

ՀԲ-ն իր զեկույցներում նաև արձանագրել էր, որ մեր պետությունը 250 մլրդ դրամի ապառքներ ու գերավճարներ ունի բիզնեսի նկատմամբ, ինչն ըստ էության թաքնված պետական պարտք է: Բյուջեի կոնսոլիդացիա ասածը նաև դրան է վերաբերում, որ որպես պետություն՝ պետք է կատարվեն այդ պարտավորությունները: Վ. Խաչատրյանի խոսքով՝ մեր բյուջեն ամբողջապես չի սպասարկում տնտեսությանը՝ առողջապահության, կրթության, տրանսպորտի, կոմունալ ոլորտներին, ինչից այդ ծառայությունների որակն ընկնում է:

«Բայց այդ կոնսոլիդացիայի մեջ մի վտանգ կա՝ այդ դեպքում կարող է առողջապահության կամ կրթության ոլորտներում պլանավորած օպտիմալացումը խիստ անհրաժեշտ դառնալ: Կամ առանց այդ էլ նշված ոլորտների թերֆինանսավորումն էլ ավելի կրճատեն, ինչը նորից բացասաբար կանդրադառնա այդ ծառայությունների որակի վրա: Օրինակ՝ ճանապարհների վերանորոգման դեպքում մի կողմ դնենք, որ անորակ են անում, մյուս կողմից էլ՝ նորմալ ճանապարհ պահելու նորմատիվները չեն պահվում: Մեկ ամիս առաջ Վրաստան գնացողները զարմացած ասում էին, թե Մառնեուլի շրջանում նորմալ ասֆալտ է, ինչո՞ւ են նոր շերտ անում: Բայց կարգն է այդպես, դա ինչ-որ ժամանակ ծառայել է, և եթե նորից չանեն, կդառնա Հայաստանի ասֆալտի նման»,- ասում է տնտեսագետը:

Իսկ Կ. Կարապետյանի ասած հարկաբյուջետային կոնսոլիդացիան կառավարությունը վաղ թե ուշ պետք է աներ, քանի որ արտագաղթը ավելանում է, 18 տոկոս գործազրկություն և 30 տոկոս աղքատություն կա: Եվ տպավորություն է, թե այս վիճակը մեզ համար արդեն դարձել է կյանքի նորմ: Արտագաղթի խնդիրն այնքան է ահագնացել, որ փորձագետներն ասում են, թե եկող տարվանից Հայաստանում բնական աճ չի լինելու: Իսկ անցած տարիներին մեր երկրում աճել է միայն պետական պարտքը՝ 2008-ից հետո 4 անգամ է ավելացել ու 1,5 մլրդ դոլարից դարձել ավելի քան 6 մլրդ դոլար՝ այն դեպքում, երբ այդ ընթացքում տնտեսական աճը հազիվ 30 տոկոս լինի: ՀԲ-ն այս մասին էլ իր զեկույցներում անդրադարձել է:

Հիշեցնենք, որ մեր երկրի կողմից պետական պարտքը սպասարկելու կամ նոր վարկեր ներգրավելու պատճառով ՀԲ-ն ՀՀ իշխանությունների առաջ եկամուտներն ավելացնելու պայման դրեց՝ հատկապես, որ 2020թ. պետական պարտքի սպասարկման համար աննախադեպ գումար՝ 1 մլրդ դոլար է անհրաժեշտ: Իսկ եկամուտներն ավելացնելու երեք ուղղություն կա՝ տնտեսական աճ, կոռուպցիայի նվազեցում և մենաշնորհների վերացում ու հարկերի ավելացում: ՀՀ իշխանոււթյուններն ընտրեցին երրորդ տարբերակը և այդ նպատակով անցած տարի նոր Հարկային օրենսգիրք ընդունեցին, որն ամբողջությամբ ուժի մեջ կմտնի 2018թ.:

«Բայց բիզնեսի ներկայացուցիչները լռեցին ու ընդունեցին այդ օրենսգիրքը: Մեզ մոտ, որպես այդպիսին, նորմալ բիզնես-հարաբերություններ էլ չկան: Ես վտանգ եմ տեսնում, որ ՀՀ իշխանությունները ՀԲ-ի հետ իրենց գործընկերային պարտականությունները կատարելու պարտավորությունը չեն զգում: Եվ դա քաղաքական խնդիր է: Որքան ուզում ես՝ բարեփոխում արա, եթե երկրի ներսում մրցակցություն չկա, ոչ մի բարեփոխում, ոչ մի տնտեսական գաղափար արդյունք չի տալու: Մի քանի տարի առաջ ՀԲ-ն վերլուծություն էր արել, որ նախկին ԽՍՀՄ երկրների մեջ ՀՀ-ն գերմոնոպոլացված երկիր է: Հետո համապատասխան պաշտոնյաները բողոքեցին: Բայց մարդիկ օբյեկտիվ գնահատական էին տվել. եթե շաքարի կամ բանանի ներկրումը մոնոպոլիա է, ասեն՝ այդպես չէ՞: Կառավարությունը դա չի էլ ուզում ընդունել, բառախաղ են անում, թե գերիշխող դիրք ունեցողներ կան»,- ասում է Վ. Խաչատրյանը:

Պետական պարտքի ավելացման առումով նաև հիշեցնենք, որ 2016թ. բյուջեով նախատեսված 3 տոկոս դեֆիցիտը ավելի քան 2 տոկոսով ավելացվեց, և 190 մլրդ դրամը հասցվեց 278 մլրդ-ի: «ՀԲ-ն էլ նման բան թույլ չի տա, ի վերջո՝ ինքն է վարկ տալիս և մտահոգ է իր փողերի համար»,- եզրափակում է տնտեսագետը:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում