Thursday, 25 04 2024
10:15
ԱՄՆ-ն պատասխանատվություն ունի կանխելու ևս մեկ Հայոց ցեղասպանություն․ կոնգրեսականների ապրիլքսանչորսյան հայտարարությունները
10:01
Մենք սգում ենք նրանց, ովքեր սպանվեցին Հայոց ցեղասպանության ժամանակ․ Սամանթա Փաուեր
Անկարան կրկին առաջարկում է 1915-ը թողնել պատմաբանների դատին. նույն ժխտողական թեզերն են
Կամո գյուղում ավտոտնակ է այրվել
Աշխարհի առաջին մասոնական կառույցը այստեղ է՝ ոգեկոչելու ցեղասպանության զոհերի հիշատակը
Տեղումներ չեն սպասվում
«Աշխարհի մեջ երկու հայ հանդիպեն, փոքրիկ Հայաստան դուրս կգա»
«Տարածվել ա, կարդացվել ա, բավարար ա, էլի». ո՞ւմ հորդորով են «զադնի դրել». «Հրապարակ»
Դեսպան չնշանակվեց, կուսակցությունն էլ, փաստացի, գոյություն չունի. «Ժողովուրդ»
«Քարֆուրի» տերերը հեռանում են Հայաստանից. «Հրապարակ»
08:30
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
ԱՄՆ պետքարտուղարությունը դատապարտել է դատական համակարգում առկա վիճակը. «Ժողովուրդ»
Գերիների հարցով կակտիվանան. «Հրապարակ»
Հանիրավի տուգանք գրելու համար՝ պարեկային ծառայութան ղեկավարը պարտվել է դատարանում. «Ժողովուրդ»
Ալիեւը փրկե՞լ է Աղալարովներին Պուտինից. ի՞նչ գնով
Թուրքիայի ԱԳՆ-ն մեղադրել է միջազգային հանրությանը ցեղասպանության հարցում կողմնակալ լինելու մեջ
Ոստիկանության օրինական պահանջը չկատարելու համար բերման է ենթարկվել 96 ցուցարար
ՀՀ ՄԻՊ-ն անդրադարձել է սահմանամերձ բնակավայրերի բնակիչների պաշտպանությանը
00:15
Վիեննայում տեղի է ունեցել հիշատակի միջոցառում
00:00
ՄԻԵԴ-ը և ՄԱԿ-ը երբևէ չեն վճռել, որ Հայաստանն օկուպացրել է Լեռնային Ղարաբաղը․ Եղիշե Կիրակոսյանը հակադարձել է Ադրբեջանի ներկայացուցչին
23:45
Չիլիի Պատգամավորների պալատը ապրիլի 24-ը հայտարարել է Հայոց ցեղասպանության զոհերի հիշատակի ազգային օր
23:30
ԱՄՆ սենատորի կարծիքով՝ «Այլևս երբեք»-ը պարզապես դատարկ խոսքեր չեն կարող լինել
ՀԱՊԿ-ը անցել է անթաքույց սպառնալիքների
Գերեզմանատան մոտ պայթյուն է տեղի ունեցել․ փրկարարները պայթյունի վայրից հայտնաբերել են տղամարդու դի
Ինքնասպանություն գործած նորատուսցու որդուն սպանել էին 2019թ.
«Հայրենասե՞ր», թե՞ «խուլիգան». Տավուշում թեժ է եղել
ՄԱԿ-ի բանաձևերում ՀՀ-ն չի ճանաչվել օկուպանտ. Ադրբեջանը կեղծում է. Եղիշե Կիրակոսյան
Ինչպես խուսափել ցեղասպանության ռիսկից. կես-ճշմարտություններ՝ վարչապետի ուղերձում
Ինքնասպանություն գործած տղամարդը նախկինում ձերբակալվել է զոքանչին ծանր վնասվածք պատճառելու համար
Ռուսաստանը ապրում է անցյալի պատրանքների աշխարհում, Հայաստանը՝ չունի սեփական աշխարհի տեսլական

Օլիգարխիան և հեռուստատեսությունը

Հայտնի է, որ պետությունը բռնության իրավունքի մոնոպոլիա է: Բայց նաև մոնոպոլիա է լեզվի վրա: Քրեականները իրենց հատուկ լեզուն ունեն, որովհետև չեն ընդունում պետություն և հասարակություն, պետության և հասարակության թշնամին են:
Հայաստանը յուրահատուկ երկիր է. քրեականները մեր կինոնկարում խոսում են գրական՝ պետական գործավարության լեզվով: Երբեմն-երբեմն նրանք օգտագործում են իրենց միջավայրին հատուկ բառեր, բայց կա նաև գողական ժարգոնին հատուկ ինտոնացիա, խոսքի շարահյուսություն: Այսինքն` տեսնում ենք կոմպրոմիսային լուծում, ինչը նշանակում է, որ այն վերնախավային համաձայնության արտացոլանքն է: Մի կողմում քրեական բիզնեսմեններն են, մյուսում` սովետական-տոտալիտար աշխարհայացքը կրող բյուրոկրատիան: Վերջինս պակաս ագրեսիվ չէ և ձգտում է իր հսկողությունը մեծացնել լեզվական և գեղարվեստական միջոցներով: Կոմպրոմիսների միջոցով ձևավորվում է յուրօրինակ սիմբիոզ՝ սովետա-քրեական համակարգ:
Բալզակի վեպերում քաղաքական և բարոյական բախումը տեղի է ունենում հին արիստոկրատների և «փարվենյուների»՝ նորահարուստների միջև: Ֆրանսիայում այս երկու խավերի հակամարտությունը երկարատև բնույթ կրեց և ուղեկցվեց մի շարք հեղափոխություններով: Ինչպե՞ս լուծվեց այս թնջուկը Ֆրանսիայում: Պատմաբան-քաղաքագետների՝ Ռուայե-Կոլարի, Ռեմիզի, Բարանտի, Կոստանի, Թիերիի, Գիզոյի միջոցով, որոնց մենք պարտական ենք «դասակարգային պայքար» հղացքի հայտնագործությամբ: Այդ նրանք էին, որ կարողացան հայտնագործել պառլամենտարիզմի ներկա ձևը, երբ նախկին անզիջում հակառակորդները խորհրդարանական քաղաքական ձևի շնորհիվ կարող են գոյատևել կողք կողքի` առանց վտանգ զգալու, որ իշխանության փոփոխության արդյունքում կարող են հայտնվել «լուսանցքում»՝ բանտերում, կամ զրկվել տնտեսական ռեսուրսներից: Այդ լուծման առանցքը կազմում է juste milieu (ոսկե միջին) սկզբունքը, որը, փաստորեն, իր մեջ խտացված կրում է հետնապոլեոնյան եվրոպական մտածողությունը: 19-րդ դարի վերջին հզորանում է բանվորական շարժումը, և պահպանողականների-լիբերալների կոնսենսուսը վերափոխվում է սոցիալիստների կամ դեմոկրատների և լիբերալների համաձայնության: Ակնհայտ է, որ մենք «հետնապոլեոնյան» դարաշրջանին հատուկ խնդիրներ ունենք: «Մի վախեցիր» կինոնկարը նման բախումի վրա է կառուցված:
Եթե մի ինչ-որ անարժան, ամոթալի բարքերի տեր խավ զավթել է իշխանությունը, ապա նա առաջին հերթին վախենում է երևալ մարդկանց աչքին: Սա իշխանության յուրացման առաջին փուլն է, երբ նրանք նստած Պռոշյանի խորովածանոցներում խոզի նման խժռում են խաշը և քաբաբը, լակում լիտրերով օղի: Այդ նոր վերնախավը հսկայական միջոցներ է վատնում պոռնիկների վրա կամ մսխում կազինոներում: Նրանք վարագույրի հետևում են` աստղերի և աստղիկների «սպոնսորներ»: Համապատասխանաբար երգիչ-երգչուհիները վերցնում են իրենց «զենքերը», դառնում են վերնախավի գազազած մշակութային «սեքյուրիթին», նրա «բանակը» և պաշտպանը` պատրաստ արդարացնելու ամեն մի հանցագործություն: Հասարակությանը հիմարացնելու հիմնական միջոցը այս փուլում շոու-բիզնեսն է: Հետագայում այն չի անհետանում, բայց իր տեղը զիջում է ներկայացման այլ, ավելի նուրբ ձևերին:
Երկրորդ՝ հիստերիայի կամ ցուցադրականության փուլում վերնախավը փորձում է լեգալանալ, այսինքն` իր գործունեությունը դարձնել հրապարակային: Ոմանք կուսակցություններ են ստեղծում, դառնում սպորտային միությունների ղեկավարներ, փող բաժանում «մեծապատիվ մուրացկաններին»: Նրանց ուշադրությունը հատկապես գրավում են հեռուստաընկերությունները: Նրանք գտնում են մարդկանց` դերասանների, որոնք պետք է բացատրեն և արդարացնեն իրենց վարքը. ծնվում է սերիալներ նկարահանելու գաղափարը: Քրեական սերիալներում նրանք ներկայանում են հանդիսատեսին` ե՛ւ ինչպես որ կան, ե՛ւ «գեղեցկացված»՝ իդեալականացված դեմքով, բացատրելու համար, որ հեշտ կյանքից չէ, որ հասել են այս՝ միլիարդատիրոջ վիճակին: Դերասանը խաղում է օլիգարխի, օլիգարխը դերասանություն է անում. նրանց միջև առաջանում է համակրանք, որը նրանք հրապարակայնորեն ցուցադրում են:
Քննադատելով հայկական քրեական սերիալները` ասում են, որ այնտեղ, օրինակ, բռնությունը շատ է: Դա, իհարկե, սուտ է: Ռեմբոյի մասին ցանկացած կինոնկար ավելի շատ բռնություն է պարունակում: Գաղտնիքը այլ տեղ է. կա հասարակությունը պաշտպանող բռնություն, և կա հակահասարակական բռնություն: Ռուսական համանման սերիալը ներկայացնում է բռնության առաջին ձևը, հայկականը՝ երկրորդ: Ինչո՞ւ:
Գրականության տեսությունից և պատմությունից գիտենք, որ պատմել կարելի է միայն ազատ մարդու մասին, իր արարքների համար պատասխանատու մարդու մասին: Եվրոպայում բանվորների կամ գյուղացիների մասին սկսեցին գրել միայն 19-րդ դարի վերջին, երբ նրանք ազատ մարդ դարձան: Իսկ ազատ մարդ դարձան, որովհետև պատրաստ էին հեղափոխությունների ժամանակ թափել իրենց արյունը: Սա նշանակում է, որ Հայաստանում ազատ մարդիկ միայն քրեականներն են, որոնց պատասխանատու լինելու ձևը «ատվեչատն» է:
Քրեա-ֆեոդալական ազատությունը շատ պարզ բանաձև ունի. ազատ է նա, ով զենք է կրում: Եթե զենք է կրում, ուրեմն հարկատու չէ, որովհետև վճարում է արյունով: Ազատության գինը կյանքի գինն էր: Այժմ պարզ է դառնում, թե ինչու հեռուստատեսության առանցքային սերիալներից մեկը կրում է խորհրդանշական անուն՝ «Կյանքի գինը»: Այսինքն` Հայաստանում կան ազատ մարդիկ` օլիգարխները և նրանց «սեքյուրիթին», և անազատ՝ հարկատու մարդիկ, բնակչության 90 տոկոսը:
19-րդ դարի կեսերին եվրոպական գրականության մեջ ձևավորվում է մի նոր ժանր՝ դետեկտիվը: Ժանրի հայտնվելը անհնարին կլիներ, եթե Արևմուտքում պետությունը չդառնար մասնավոր սեփականության պաշտպանը և մասնավոր սեփականությունը չդառնար անհատական ազատության երաշխիքը: Դետեկտիվը և անհատականության գաղափարը միահյուսված են. լավ դետեկտիվներ ստեղծվում են այն երկրներում, որտեղ անհատականությունը առավել զարգացած է՝ անգլո-սաքսոնական երկրներում, Ֆրանսիայում և այլն: Խորհրդային տարիներին դետեկտիվ ժանրը գեղարվեստական բարձր մակարդակ ուներ Մերձբալթիկայի հանրապետություններում, ապա՝ Ռուսաստանում: Խորհրդային Հայաստանում այդ ժանրը չարմատավորվեց:
Գողի և ավազակի, գողի և խաբեբայի միջև հսկայական անդունդ կա: Գողը չի խաբում, գողը ձեռք չի բարձրացնում անհատի կյանքի և առողջության վրա. նա վերցնում է այն, ինչ վատ է պահպանվում. ասենք` բանկի փողերը: Զուր չէ, որ ամենամեծ «հարգանք» վայելողները գրպանահատներն են: Բայց դետեկտիվը գողերի մասին չէ. նրա սյուժեն կարելի է բնութագրել հայկական ասացվածքով. եթե գողը տնից եղավ, եզը երդիկից կտանեն: Այսինքն` ընտանեկան դրամա է, երբ մի ազգականը մյուսից փորձում է յուրացնել ժառանգությունը: Մեր սերիալները, ընդհակառակը, ընտանեկան էպոս են:
Այդ սերիալների բովանդակությունը պարզ է. ընտանիքի անդամներից մեկի կյանքը վտանգվում է. փրկել կարող է գողական «պապան» կամ քրեական ընկերը: Քրեական աշխարհը հիմնված է ընտանեկան արժեքների վրա. հիշենք իտալական մաֆիան՝ «Կոզա նոստրան»: Առաջին բառը թարգմանվում է որպես «մեր ընտանիքը», երկրորդը՝ «ընդհանուր գործ»: Իսկ ինչպե՞ս դրական երանգ տալ հերոսներին. հնարվում են «սխալ» գողականներ՝ «օտմորոզոկներ», որոնց դեմ պայքար են մղում «ճշտով» գողականները: «Միգրանտներ» սերիալում շեշտադրումը դրված է հենց այս պահի վրա: Այսպես արժևորվում են քրեական աշխարհը և ընտանեկան-կլանային արժեքները:
Բայց եթե համեմատեք Վիպոյանների ընտանիքի մասին շարքը սերիալների հետ, ապա առաջինի գեղարվեստական առավելությունն ակնհայտ է: Ռեալիստական` իրապաշտական, արվեստը հիմնվում է տիպականացման և անհատականացման սկզբունքների վրա, այսինքն` թաքնված պարոդիա է: Պարոդիան տիպականացնում է` առանց անհատականացման: Հայկական սերիալի քրեական բիզնեսմեն-օլիգարխ հերոսը ո՛չ տիպականացված է և ո՛չ էլ անհատականացված: Հերոսները այնտեղ իդեալականացված են, որը հատուկ է էպոսին: Այսինքն` զոռով մեր գլուխը ցանկանում են խոթել այն միտքը, որ քրեական-բիզնեսմենները «հերոս» են, որ նրանց արարքները «քաջագործություններ» են:
Բայց սերիալների դարաշրջանը հասնում է ավարտին: Կարծես այդ են մատնանշում վերջին «քննարկումները» հեռուստատեսության «չափանիշների» մասին: Ամեն մի նախորդ փուլ կապված էր քաղաքական զարգացումների հետ, հատկապես ընտրությունների: Առաջին փուլի ժամանակ հսկողության համակարգը ֆիզիկական էր, երգիչ-երգչուհիները «զենք» էին, պարզ գործիք: Երկրորդում նրանք գործում էին մշակութային և գեղագիտական վերահսկողության մեթոդներով, այժմ նրանք փորձում են բարոյական խրատ կարդալ, խոսել արժեքներից: Այսինքն` լեգալացվելուց հետո փորձում է նաև լեգիտիմ դառնալ, իրենց ներկայացնել որպես օրինավոր քաղքենի:
Նրանց պատվերը կատարող քաղքենի մտավորականությունը խոսում է «ազգային» արժեքներից: Երկրորդ փուլի «արժեքները» ընտանեկան-մաֆիոզային էին, ուրեմն այս փուլինը կլինի «ազգային մաիֆոզայինը»: Այն, ինչ նրանք պատրաստվում են անել` գուցե ավելի նողկալի է, քան մինչ այժմ արածը, քանզի պատրաստվում են բարոյախոսական դեմագոգիայի միջոցով իրենց արյունոտ ձեռքերով և կեղտոտ մտադրություններով խցկվել միամիտ մարդկանց հոգիները:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում