Friday, 19 04 2024
01:00
«G7-ին անհրաժեշտ է հնարամտություն և ճկունություն». Քեմերոն
00:45
Քենիայում վթարի է ենթարկվել ուղղաթիռ, որում գտնվել է երկրի պաշտպանության ուժերի պետը
00:30
Թեհրանի պատասխան գործողություններն ավարտվել են
00:15
ԱՄՆ-ն դեմ կքվեարկի ԱԽ առաջարկած բանաձևին
Սոչիի դատարանը կալանավորել է հումորիստ Ամիրան Գևորգյանի սպանության մեջ կասկածվողին
Քաշքշել, ոտքերով հարվածել և կոտրել են «Թաեքվենդոյի ֆեդերացիայի» նախագահի քիթը
Միակողմանի զիջումները դառնում են երկկողմանի՞. նոր սցենար է գործում
Երևանում ծեծի են ենթարկել բանկի կառավարչին և աշխատակցին
Ռուսները գնում են վերադառնալու համար. «Նոյեմբերի 9»-ի պատրվակը պետք է չեզոքացնել
Վթար, գազի արտահոսք. 29 հոգու մեղվի խայթոցից տեղափոխել են հիվանդանոց
ԵՄ դիտորդները մնացել են Մոսկվայի և Բաքվի կոկորդին
«Եկան, տվեցին, գնացին». ռուսական կողմը փորձում է լղոզել իր ձախողումը
Երևանից հստակ արձագանք ենք ակնկալում ԱՄՆ-ի և ԵՄ-ի հետ պայմանավորվածությունների մասին․ Զախարովա
«Ղարաբաղի հայերը պետք է վերադարձի հնարավորություն ունենան». Զախարովա
Տոբոլ գետի ջրի մակարդակը կրկին բարձրացել է. մի շարք բնակավայրերի բնակիչներ կտարհանվեն
Չզարմանաք, եթե ՌԴ բազան փոխարինվի ՆԱՏՕ-ի զորքով. Զախարովա
36 կգ. ոսկի, 293 մլն ռուբլի. ով է Ռուսաստանից ուղղորդել
23:30
Իրանը մտադիր է ամրապնդել Ռուսաստանի հետ ռազմական համագործակցությունը. դեսպան
ՀՀ ՄԻՊ-ը մասնակցել է Մարդու իրավունքների ազգային հաստատությունների եվրոպական ցանցի կառավարման խորհրդի առցանց նիստին
Թուրքիայում 5.6 մագնիտուդ ուժգնությամբ երկրաշարժ է տեղի ունեցել
Ստոլտենբերգը հայտարարել է՝ ՆԱՏՕ-ն աշխատում է ավելի շատ հակաօդային պաշտպանության համակարգեր ուղարկել Ուկրաինա
Բաքուն բացեց Քյուրեջիքի գաղտնիքը. Ռուսաստանը հեռանում է, որ մնա՞ Ադրբեջանում
Սահմանազատումը սառեցվում է. վճռորոշ կլինեն արտաքին ազդակները
Գեբելսի մակարդակի պրոպագանդա է Վրաստանում
21:50
Արքայազն Ուիլյամը կնոջ մոտ քաղցկեղի ախտորոշումից հետո վերադարձել է հանրային պարտականությունների կատարմանը
«Գարդման-Շիրվան-Նախիջևան համահայկական միությունն անդրադարձել է Ադրբեջանում Ֆրանսիայի դեսպանի հետկանչին
Բերդկունքի ամրոցը կվերականգնվի և կվերածվի արգելոց-թանգարանի
Շարժվել Արևմուտք առանց Վրաստանի Հայաստանը չի կարող
21:10
Իտալիայի ոստիկանությունը ձերբակալել է ամենափնտրվող ամերիկացի հանցագործներից մեկին
Դավիթ Տոնոյանը կմնա կալանքի տակ

Գերագույն դատարանի ստեղծումը մեզ տալու է իրավական անվտանգության ավելի բարձր մակարդակ․ Հովհաննես Մանուկյան

«Առաջին լրատվական»-ի զրուցակիցն է արդարադատության նախկին նախարար Հովհաննես Մանուկյանը:

– Պարոն Մանուկյան, Սահմանադրական բարեփոխումների մասնագիտական հանձնաժողովը հավանություն է տվել Սահմանադրական և Վճռաբեկ դատարանները միավորելու հիմքով Գերագույն դատարան ստեղծելու հարցին։ Ի՞նչ ենք ունենալու, եթե այս երկու դատարանները միավորվեն։ Ի՞նչ չէին անում ՍԴ-ն ու Վճռաբեկ դատարանը, որը կարող է անել Գերագույն դատարանը։   

– Նախ ասեմ, որ չկա բացարձակ և բացառիկ ճիշտ մոդել ապրիորի։ Որևէ համակարգ կոնկրետ երկրի համար կարող է լինել առավել կամ պակաս արդյունավետ՝ հաշվի առնելով իրավական մշակույթը, իրավական համակարգի առանձնահատկությունները, երկրի առանձնահատկությունները, որքան էլ տարօրինակ հնչի՝ մասնավորապես, ասենք, երկրի մեծությունը և բնակչության քանակը։ Մեր երկիրը տարբեր մոդելներ է ունեցել. խորհրդային շրջանում մենք ունեինք երկաստիճան դատական համակարգ՝ Գերագույն դատարանի գլխավորությամբ, այնուհետև ստեղծեցինք եռաստիճան համակարգ, միաժամանակ սկսեց գործել սահմանադրական արդարադատության համակարգը, այժմ դիսկուրսը կրկին համակարգային խնդրին է վերաբերում, և հիմնական հարցն է՝ ունենալ արդյոք երկրում մե՞կ բարձր դատարան, թե՞ սահմանադրական արդարադատությունը իրականացվի այլ կառուցակարգային համակարգով։ Գլոբալ առումով Գերագույն դատարանի վերստեղծումը և նրան նաև սահմանադրական արդարադատության գործառույթով օժտելը մեզ տալու են իրավական անվտանգության նոր, ավելի բարձր մակարդակ, իսկ բարձրագույն դատական ատյանի նախադեպային որոշումների որակապես այլ մակարդակն այս նոր համակարգում խոստանում է շատ ավելի կանխատեսելի դատարան ունենալու իրական շանս։

Ե՛վ Սահմանադրական դատարանը, և՛ Վճռաբեկ դատարանը Հայաստանում այսօր չեն վայելում հանրային վստահություն։ Կարո՞ղ ենք ակնկալել, որ սպասվող փոփոխության հիմքով ստեղծվող Գերագույն դատարանը կվայելի այդ վստահությունը։ Այդ հանգամանքը մեծապես ինչո՞վ է պայմանավորված։

– Առանց հանրային վստահության որևէ ինստիտուտ չի կարող լեգիտիմ լինել և լեգիտիմ որոշումներ կայացնել։ Այո, այսօր այս դատարանների հանրային վստահության մակարդակը չափազանց ցածր է, և ընդամենը կադրային փոփոխություններով դա շտկելն իրատեսական չէ։ Հանրային վստահության կարևորագույն չափորոշիչը արդարադատության որակն է, սակայն որակն էլ իր հերթին կախված է մի շարք հանգամանքներից։ Եվ ճիշտ դատարանակազմական լուծումներն այստեղ վերջին հանգամանքը չեն։ Մի կարևոր դրույթ ևս. որպեսզի դատարանի նկատմամբ հանրության վստահությունը բարձր լինի, անհրաժեշտ է նրա իրական անկախության ամրապնդում։

Իսկ միասնական բարձրագույն դատարանն այս ճանապարհին թերևս ամենակարևոր քայլերից է։ Նաև քաղաքական իշխանությունը պետք է դադարի դատական համակարգին վերաբերվել սպառողի տրամաբանությամբ, դատական իշխանությանը չպետք է վերաբերվի որպես հաշվետու համակարգ և դադարի քավության նոխազ դարձնել դատավորներին, որքան էլ դա շահեկան և գայթակղիչ լինի։ Աշխարհի որևէ երկրում գործադիր իշխանությունը հաճույք չի ստանում անկախ դատարանի գոյությունից, ընդհակառակը՝ դատարանները հաճախ իրենց բազմաթիվ որոշումներով գործադիրի համար «գլխացավանք» են ստեղծում։ Բայց կայացած իրավական համակարգով և ժողովրդավարական ավանդույթներով երկրներում նման դեպքերում չեն փորձում դատավորներին հանցագործ հռչակել և չեն հայհոյում բարձր ամբիոններից։

Տևական ժամանակ է՝ Սահմանադրական դատարանի դատավորի թեկնածու հնարավոր չի լինում գտնել, գտնվածներն էլ 100 տոկոսանոց վստահություն չեն վայելում կամ բարեվարքության տեսանկյունից խնդրահարույց են։ Ովքե՞ր պետք է և կարող են լինել Գերագույն դատարանի դատավորներ, որ այդ դատարանի հանդեպ վստահությունը, դատարանի անաչառությունը կասկածի տակ չդրվի։ 

– Իսկ միգուցե լավ չեն փնտրում կամ այնտեղ չեն փնտրում, ուր պետք է։ Բնականաբար, բարձրագույն դատարանի կազմում պետք է լինեն փորձառու, մեծ պրակտիկա ունեցող, բարոյական բարձր նկարագրով, հասարակությունում հեղինակություն վայելող դատավորներ, ճանաչված իրավաբաններ։ Բարդ, բայց միաժամանակ շատ պարզ խնդիր է այս ընտրությունը։ Բայց մի պայմանով՝ եթե ընտրությանդ չափորոշիչները վերը թվարկվածներն են, այլ ոչ լոյալությունը, հավատարմությունը, քաղաքական գաղափարակից լինել-չլինելու փաստը։

Ովքե՞ր կարող են դիմել Գերագույն դատարան, ի՞նչ խնդրով։ Ի՞նչ լիազորություններով պետք է օժտված լինի այդ դատարանը։

– Ըստ իս՝ Հայաստանում Գերագույն դատարանը պիտի իրականացնի սահմանադրական արդարադատության գործառույթները և, որպես իրավունքի դատարան, բացառիկ անհրաժեշտ դեպքերում պետք է վերանայի վերաքննիչ դատարանների դատական ակտերը՝ օրենքի միատեսակ կիրառություն ապահովելու և միասնական դատական պրակտիկա ձևավորելու չափորոշիչներից ելնելով։ Այս գործառույթից էլ, բնականաբար, կբխի դիմող սուբյեկտների ցանկը։

Եթե սահմանադրական բարեփոխումների շրջանակում Սահմանադրական դատարան չի լինելու, որքանո՞վ են նպատակահարմար Սահմանադրական դատարանի շուրջ ներկա զարգացումները, ՍԴ ճգնաժամի հանգուցալուծումը։ Ավելորդ և անտեղի չե՞ն այլևս այդ ջանքերը։

– Ավելորդ են և անտեղի։ Եթե իսկապես կա քաղաքական կամք՝ վերստեղծելու Գերագույն դատարանը, ապա Սահմանադրության ուժով կդադարեն թե՛ Սահմանադրական, թե՛ Վճռաբեկ դատարանների դատավորների լիազորությունները, և Սահմանադրությամբ սահմանված կարգով կձևավորվի նոր բարձրագույն դատարանի կազմը։ Լուծումը կլինի ավելի ֆունդամենտալ և իրավական տեսակետից՝ անթերի։

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում