Friday, 19 04 2024
Ուղիղ․ Հայաստանն ընդդեմ Ադրբեջանի գործով լսումներ Հաագայի դատարանում
«Բազմիցս զգուշացվել է՝ չի թույլատրվում փողոցային առևտուրը». Երևանի քաղաքապետարանը ստուգումներ է իրականացնում
12:15
Հարավային Կորեայի նավթի 60%-ը մատակարարվում է Հորմուզի նեղուցով
Լուրերի օրվա թողարկում 12։00
Հանրակրթության ոլորտում բարեփոխումները շարունակական են
«Կրոկուսի» ահաբեկիչներն այդքան հիմա՞ր էին
Կոտայքի մարզում գտնվող 1 հա հողամասը վերադարձվել է պետությանը
Կբացվի քանդակագործ Մկրտիչ Մազմանյանի ցուցահանդեսը՝ նվիրված Շառլ Ազնավուրին
11:30
Կիպրոսի Ներկայացուցիչների պալատը հարգանքի տուրք է մատուցել Հայոց ցեղասպանության զոհերի հիշատակին
11:15
Նավթի գներն աճել են – 18-04-24
11:00
Կայացել է «Բադալյան եղբայրներ» ընկերությունների խմբի մեջ մտնող ֆինանսական կազմակերպությունների տարեկան ժողովը
10:45
Իրանում տեղի ունեցած պայթյուններից հետո իրավիճակը կայուն է. ԶԼՄ-ներ
Մեքենան գլխիվայր շրջվել է․ կան վիրավորներ
10:15
Իրանը, Իրաքը և Սիրիան կպայքարեն ահաբեկչության դեմ
Ինչ է հայտնի Իսրայելի կողմից Իրանի հարվածի մասին
Լուրերի առավոտյան թողարկում 10:00
10:01
Սպահանում ավերածություններ կամ դժբախտ պատահարներ չենք ունեցել․ բանակի հրամանատար
Վատ նորություն՝ ռուսները հենց այնպես դուրս չեն գա, կտեղակայվեն սահմանին՝ միջանցքը հսկելու
Իսրայելը հարվածներ է հասցրել Իրանին
Թբիլիսիում ամեն վայրկյան իրավիճակը փոխվում է. նոր զարգացումներ
Սպասվում է կարճատև անձրև
Ռուսների պլան Բ-ն չաշխատեց. մենք դառնում ենք Արևելյան Եվրոպա
Ինչպե՞ս են այս տարի նշելու քաղաքացու օրը. «Հրապարակ»
Ինչո՞ւ ուղղաթիռով. «Հրապարակ»
ՊԵԿ նախկին փոխնախագահը հրավիրվել է դատախազություն. «Հրապարակ»
Օֆերտան պայթեց. Ավանեսյանի ձախողումը. «Ժողովուրդ»
08:30
Live. «Առաջին լրատվական» տեղեկատվական-վերլուծական կենտրոն
Մասնակցե՞լ, թե՞ չմասնակցել «պառադին». «Հրապարակ»
Ի՞նչ է փոխվել. Ինչո՞ւ Փաշինյանը հետողորմյա արեց. «Հրապարակ»
Հիվանդանոցներում պետպատվերով բուժումները կասեցվել են. քաոս. «Ժողովուրդ»

Սերժ Սարգսյանն իրավունք ունի՞ դառնալ ԱԺ նախագահ

«Առաջին լրատվական»-ի և «A1+»-ի հարցերին պատասխանում է սահմանադրական բարեփոխումների հանձնաժողովի անդամ Վարդան Պողոսյանը:

– Պարոն Պողոսյան, Դուք հայտարարեցիք, թե որոշակի պայման եք ներկայացրել սահմանադրական փոփոխությունների հանձնաժողովին անդամակցելու համար: ՍԴ նախագահ Գագիկ Հարությունյանն էլ նշեց, որ իր համար կարևոր է Հայաստանի ապագան, քանի որ այստեղ իր թոռնիկներն են ապրում: Նաև նշվեց, որ որոշ քաղաքական ուժեր ի սկզբանե մերժում էին սահմանադրական փոփոխություններն ու բովանդակային քննարկման չէին մտնում, մինչդեռ հետո նրանց դիրքորոշումը կտրուկ մեղմվեց: Դուք հետևում էիք քաղաքական զարգացումներին և տեսաք, թե այդ մեղմացումն ինչի արդյունքում տեղի ունեցավ: Չե՞ք կարծում, որ դա չնկատելը անվստահություն է առաջացնում թե՛ սահմանադրական գործընթացների և՛ թե Ձեր իսկ մեկնաբանությունների նկատմամբ:

– Կուսակցությունների դիրքորոշումները մեղմանում կամ խստանում են քաղաքական զարգացումների արդյունքում, և դա բնական է: Կարող է մեթոդները համարվեն ժողովրդավարական, ոչ ժողովրդավարական, բայց համեմատական քաղաքագիտության տեսանկյունից այդ պրոցեսներում ես որևէ արտառոց բան չեմ տեսել: Ինչ վերաբերում է իմ մասնակցությանը, ապա, իսկապես, ես սահմանադրական հանձնաժողովի անդամ դարձել եմ այն բանից հետո, երբ որոշակի հավաստիացումներ եմ ստացել, որ խոսքը չի գնում պարզապես կոսմետիկ փոփոխությունների մասին:

– Գ. Հարությունյանը նշեց, որ Հայաստանում կա սահմանադրականության խնդիր: Քաղաքական ուժերն էլ բարձրաձայնում են, որ Հայաստանում սահմանադրություն կիրառելու և ոչ թե այն փոփոխելու խնդիր կա: Այս նոր նախագծում լինելո՞ւ են ավելի հստակ մեխանիզմներ, որոնք Սահմանադրությունն ավելի կիրառելի կդարձնեն:

– Միամիտ մոտեցում է ասել, որ Սահմանադրությունը լավ է, կատարողներն են վատ: Այդպես չի լինում: 1995թ. Սահմանադրության մեջ հստակ ամրագրված է, որ ՀՀ նախագահը կարող է լուծարել Ազգային ժողովը, կարող է ազատել վարչապետին, հանրապետության նախագահը արդարադատության խորհրդի նախագահն է, և ինքն իրեն՝ որպես հանրապետության նախագահ, առաջարկ է  անում, թե ում նշանակել դատավոր, ում ազատել դատավորի պաշտոնից, ում կարգապահական պատասխանատվության ենթարկել: Դա սահմանադրության առանցքն էր, մնացածը ոչինչ էր: Մեխանիզմներն այնպես էին, որ ամբողջ իշխանությունը կենտրոնացած էր մեկ մարդու ձեռքում: Հիմա կարելի է պնդել, որ նման Սահմանադրությունը, եթե լինեն բարի մարդիկ ու բարի ուժեր, եթե բարեխիղճ կիրառեն, մենք լավ արդյունքի կհասնենք: Մենք տեսանք, որ մեր երկրում բարի արդյունքի չհասանք նույնիսկ 2005թ. փոփոխություններից հետո, որոնք առանձին թերություններ շտկեցին: Այս Սահմանադրությամբ քաղաքական ուժերի դերն Ազգային ժողովում որևէ կերպ չի արտահայտվում, եթե նրանք քաղաքական մեծամասնության մաս չեն կազմում, չունեն այնպիսի իրավունքներ, որոնցով կարողանան ուղղակի ազդել քաղաքական կամքի ձևավորման վրա: Ժողովուրդն ուղղակի օտարված է իշխանությունից ոչ միայն ընտրությունների ոչ ժողովրդավարական որակով, այլ այն հանգամանքով, որ ինքը որևէ բան նախաձեռնելու իրավունք չունի: Նա հանրաքվեին կարող է մասնակցել միայն «այո» կամ «ոչ» ասելով: Նման պայմաններում շատ դժվար է  ակնկալել, որ այդպիսի Սահմանադրությունը կգործի և կծառայի նույն Սահմանադրության առաջին և երկրորդ հոդվածներում ամրագրած նպատակներին:

– Ոչ լեգիտիմ իշխանությունը կարո՞ղ է իրականացնել սահմանադրական բարեփոխումներ:

– Եթե մենք դիտարկում ենք անկախ Հայաստանի պատմությունը, առնվազն 1995 թվականից սկսած բոլորս խոսում ենք ոչ լեգիտիմ իշխանությունների մասին: Եթե մենք արդեն 20 տարի խոսում ենք դրա մասին և եթե առաջնորդվում ենք միայն նրանով, որ ոչ լեգիտիմ իշխանությունը աքսիոմա է, ապա մենք ո՛չ պետություն ենք, ո՛չ ժողովուրդ ենք, ո՛չ օրենքներ ունենք, ո՛չ էլ Սահմանադրություն: Մենք իրավական վակուումի մեջ ենք ընկնում, եթե ձեր ասած թեզն ենք կրկնում: 1995 թվականից սկսած մեր բոլոր ընտրություններն ու սահմանադրությունները շատ խիստ քննադատվել են, բայց տեսեք դինամիկան՝ վերցրեք 95-96 թվականների ընտրությունների և հանրաքվեների վերաբերյալ ԵԱՀԿ դիտորդների գնահատականները և տեսեք, թե ինչպիսի մերժողական վերաբերմունք  է եղել: Նույնը 1998,  2003, 2008 թվականներին: Այդ գնահատականը մի փոքր մեղմվել է 2013-ին, բայց ընտրական պրոցեսների նկատմամբ հասարակական վստահություն գոյություն չունի: Ես կարող եմ մի քիչ մեղմ գնահատել, դուք՝ մի քիչ խիստ, բայց եկեք հաշվի առնենք, որ այս երկրում չկան սուրբ քաղաքական ուժեր, որոնք լուսնից գալու են մեր Հայաստան և արդար ու ժողովրդավարական կարգեր են նախաձեռնելու: Ունենք այն, ինչ ունենք:

– Ուրեմն ինչո՞ւ իշխանությունների այս նախաձեռնությունը չի կարող լինել հենց իր վերարտադրման համար:

– Շատ պարզ պատճառով: Այն Սահմանադրությունը, որ մենք այսօր ունենք, ժողովրդավարության մակարդակով մի քանի աստիճան ավելի ցածր է, քան այն, ինչ առաջարկվում է հայեցակարգով: Ես դեռ չեմ խոսում նախագծի մասին: Հետևաբար պնդել, որ ժողովրդավարական Սահմանադրության պայմաններում ավելի հեշտ է վերարտադրվել, իմ կարծիքով, այնքան էլ տրամաբանական չէ: Երկրորդը՝ դուք կարող եք ասել, որ գործող նախագահը սա նախաձեռնել է միայն այն պատճառով, որ ինքը երրորդ անգամ վերընտրվելու իրավունք չունի: Պատասխանեմ՝ գործող Սահմանադրությունը այնպես, ինչպես 2005-ից հետո, թույլ է տալիս, որ իշխանության կենտրոնը մի դեպքում լինի ՀՀ նախագահի ինստիտուտը, մյուս դեպքում՝ վարչապետի կառավարության ինստիտուտը: Եթե որևէ քաղաքական ուժ գործող Սահմանադրությամբ ունի պառլամենտական պատասխանատվություն, ապա ՀՀ նախագահը, եթե նույնիսկ լինի այլ քաղաքական ուժի կամ ընդդիմադիր քաղաքական ուժի ներկայացուցիչ, կարող է միայն խանգարել: Բայց նա չի կարող ո՛չ երկրի ներքին, ո՛չ էլ արտաքին քաղաքականությունը միայնակ որոշել:

– Եթե Սերժ Սարգսյանը սահմանադրական փոփոխություններից հետո զբաղեցրեց երեք պաշտոններից մեկը՝ նախագահ, վարչապետ կամ ԱԺ նախագահ, Դուք պատրա՞ստ եք դադարեցնել Ձեր՝ սահմանադրագետի գործունեությունը:

– Ո՛չ, ես պատրաստ չեմ դադարեցնել սահմանադրագետի իմ գործունեությունը, որովհետև ես քաղաքական գործիչ չեմ: Ես իմ մասնագիտական աշխատանքն եմ կատարում:

– Այսինքն՝ Ս. Սարգսյանը կարող է վերարտադրվել:

– Տրամաբանության շրջանակներից դուրս հարց եք տալիս, որովհետև ես չեմ Ս. Սարգսյանը, որ պատասխանեմ՝ ուզում եմ վերարտադրվել կամ ուզում եմ դառնալ նախագահ: Սահմանադրությունը չի գրվում առանձին մարդկանց համար, Սահմանադրությունը երբեք ադ նպատակին ծառայեցնել չի կարելի: Ես չեմ կարող կանխատեսել ո՛չ Ս. Սարգսյանի, ո՛չ ձեր հետագա գործողությունները: Ս. Սարգսյանը՝ առնվազն սահմանադրական հանձնաժողովի հետ հանդիպման ժամանակ ասել է, որ եթե մնում է գործող կառավարման համակարգը՝ ինքը չի խախտելու Սահմանադրությունը և երրորդ անգամ չի առաջադրվելու: Եթե ընտրվում է խորհրդարանական կառավարման համակարգը, նա չի դառնում վարչապետ:

– Բայց չի ասել, թե չի դառնալու Ազգային ժողովի նախագահ:

– Ըստ ձեզ՝  նա իրավունք ունի՞ դառնալ ԱԺ նախագահ, թե ոչ:

– Ունի, բայց այդ փաստն արդեն ենթադրում է, որ իշխանությունները վերարտադրվելու ցանկություն ունեն:

– Կան շատ ժողովրդավարական երկրներ, որտեղ վարչապետներն ու նախագահները 10-20 տարի են պաշտոնավարել: Այս պարագայում կարևոր է, թե որքան ժողովրդավարական կլինեն այդ ընտրությունները, որքան ժողովրդավարական կլինի սահմանադրական բարեփոխումների հանրաքվեն: Եթե այդ ընտրությունները լինեն ժողովրդավարական, դուք խնդիրնե՞ր եք ունենալու, որ Ս. Սարգսյանն առաջադրվի ԱԺ նախագահի պաշտոնում:

– Երբ Ս. Սարգսյանն այս գործընթացը նախաձեռնել և հանդիպում էր հանձնաժողովի անդամների հետ, ի՞նչ նպատակ էր կարևորում սահմանադրական փոփոխությունների արդյունքում:

– Հանրապետության նախագահը սահմանադրական բարեփոխումների ուղղության հետ կապված կոնկրետ խնդիրներ չի դրել:

– Այդ դեպքում ինչո՞ւ է նախաձեռնում այս գործընթացը, եթե դրանով չէր ցանկանում որևէ խնդիր լուծել:

– Եղել են քննարկումներ՝ առաջին հերթին ընդդիմության կողմից: Նախագահական ընտրություններից հետո եղել են որոշակի քննարկումներ նաև հանրապետական կուսակցության ներսում: Հավանաբար եղել են առաջարկներ, որ փոխվարչապետների թիվն ավելացվի, Սահմանադրության մեջ որոշակի կոսմետիկ փոփոխություններ մտցվեն: Երբ խնդիր առաջացավ հանձնաժողով ստեղծելու՝ հարց առաջացավ, թե ինչ ուղղություններով պետք է աշխատել: Հրամանագրի մեջ, սակայն, որևէ կոնկրետ խնդիր չի առաջարկվել, այնտեղ կան միայն ընդհանուր ձևակերպումներ՝ իրավական պետություն, դատական իշխանություն, կառավարման արդյունավետություն և այլն: Այս խնդիրները հնարավորինս լավ լուծելու համար ստեղծվեց հանձնաժողովը, որը պետք է ներկայացներ որոշակի առաջարկներ: Եվ եթե այդ առաջարկները ՀՀ նախագահի կողմից հավանության էին արժանանում, դրանք պետք է դառնային նախագիծ, որից հետո ՀՀ նախագահը դա պետք է ներկայացներ ԱԺ: Խոսքը միայն այս մասին է գնացել:

– Վենետիկի հանձնաժողովը տեղյա՞կ է, որ Հայաստանում մտահոգություն կա, թե ՀՀ իշխանություններն այս փոփոխություններով ցանկանում են վերարտադրվել:

– Վենետիկի հանձնաժողովն ամեն ինչից տեղյակ է, կարծում եմ՝ ձեզանից և մեզանից շատ ավելի լավատեղյակ է: Վենետիկի հանձնաժողովը Եվրոպայի խորհրդի մարմին է, բայց մշտական կոնտակտների մեջ է նախարարների կոմիտեի հետ, և նրանք ունեն շատ ամբողջական տեղեկատվություն, թե ինչ է կատարվում Հայաստանում: Ի տարբերություն Ձեր մտահոգությունների՝ իրենց տեսակետները շատ ավելի մոտ են իմ տեսակետներին: Այսինքն՝ ժողովրդավարական բարեփոխումները չեն կարող երկրի զարգացման համար խոչընդոտ լինել: Եվ այն քաղաքացիները, որոնք երկրի իրավական, ժողովրդավարական հիմնախնդիրների վերաբերյալ մտահոգություններ ունեն, հնարավոր է, իրենց կարծիքը փոխեն, երբ տեսնեն, որ կա նորմալ Սահմանադրություն, և որ այդ Սահմանադրությունը գործում է:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում