Thursday, 18 04 2024
Միակողմանի զիջումները դառնում են երկկողմանի՞. նոր սցենար է գործում
Ռուսները գնում են վերադառնալու համար. «Նոյեմբերի 9»-ի պատրվակը պետք է չեզոքացնել
Վթար, գազի արտահոսք. 29 հոգու մեղվի խայթոցից տեղափոխել են հիվանդանոց
ԵՄ դիտորդները մնացել են Մոսկվայի և Բաքվի կոկորդին
«Եկան, տվեցին, գնացին». ռուսական կողմը փորձում է լղոզել իր ձախողումը
Երևանից հստակ արձագանք ենք ակնկալում ԱՄՆ-ի և ԵՄ-ի հետ պայմանավորվածությունների մասին․ Զախարովա
«Ղարաբաղի հայերը պետք է վերադարձի հնարավորություն ունենան». Զախարովա
Տոբոլ գետի ջրի մակարդակը կրկին բարձրացել է. մի շարք բնակավայրերի բնակիչներ կտարհանվեն
Չզարմանաք, եթե ՌԴ բազան փոխարինվի ՆԱՏՕ-ի զորքով. Զախարովա
36 կգ. ոսկի, 293 մլն ռուբլի. ով է Ռուսաստանից ուղղորդել
23:30
Իրանը մտադիր է ամրապնդել Ռուսաստանի հետ ռազմական համագործակցությունը. դեսպան
ՀՀ ՄԻՊ-ը մասնակցել է Մարդու իրավունքների ազգային հաստատությունների եվրոպական ցանցի կառավարման խորհրդի առցանց նիստին
Թուրքիայում 5.6 մագնիտուդ ուժգնությամբ երկրաշարժ է տեղի ունեցել
Ստոլտենբերգը հայտարարել է՝ ՆԱՏՕ-ն աշխատում է ավելի շատ հակաօդային պաշտպանության համակարգեր ուղարկել Ուկրաինա
Բաքուն բացեց Քյուրեջիքի գաղտնիքը. Ռուսաստանը հեռանում է, որ մնա՞ Ադրբեջանում
Սահմանազատումը սառեցվում է. վճռորոշ կլինեն արտաքին ազդակները
Գեբելսի մակարդակի պրոպագանդա է Վրաստանում
21:50
Արքայազն Ուիլյամը կնոջ մոտ քաղցկեղի ախտորոշումից հետո վերադարձել է հանրային պարտականությունների կատարմանը
«Գարդման-Շիրվան-Նախիջևան համահայկական միությունն անդրադարձել է Ադրբեջանում Ֆրանսիայի դեսպանի հետկանչին
Բերդկունքի ամրոցը կվերականգնվի և կվերածվի արգելոց-թանգարանի
Շարժվել Արևմուտք առանց Վրաստանի Հայաստանը չի կարող
21:10
Իտալիայի ոստիկանությունը ձերբակալել է ամենափնտրվող ամերիկացի հանցագործներից մեկին
Դավիթ Տոնոյանը կմնա կալանքի տակ
Դեսպանը Բաքվից Փարիզ, իսկ Փարիզից դեսպան՝ Երեւան
ՀՀ ԱԽ քարտուղարը ԵԱՀԿ ՄԽ Ֆրանսիայի համանախագահին է ներկայացրել ՀՀ- Ադրբեջան բանակցային գործընթացի վերջին զարգացումները
«Գարդման-Շիրվան-Նախիջևան»-ն ակնկալում է, որ ԱՄՆ դեսպանը կնպաստի ԼՂ հայերի վերադարձի ժամկետների և միջոցների մատնանշմանը
Վարչապետը և Fichtner-ի պատվիրակությունը քննարկել են ՀՀ կառավարության և ընկերության միջև հետագա փոխգործակցության հարցեր
Լքելով Արցախը ռուսները խփեցին վերջին մեխը «Նոյեմբերի 9»-ի դագաղի վրա
20:30
Դուբայի օդանավակայանը աստիճանաբար վերաբացվում է
Վարչապետը և ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի Ֆրանսիայի համանախագահն անդրադարձել են տարածաշրջանային նշանակության հարցերի

Անձնական կյանքում ամեն ինչ մոխրագույնի ու սևի մեջ է. Տիգրան Համասյան

«Առաջին լրատվական»-ի «Սիրանկյուն» հաղորդաշարի հյուրն է աշխարհահռչակ դաշնակահար, կոմպոզիտոր Տիգրան Համասյանը:

Տիգրան, ի՞նչ դեր ունի Կոմիտասը Ձեր կյանքում:

-Կոմիտասը, տասներեք տարեկանից սկսած, ինձ հետ է՝ այն ժամանակվանից, երբ ես հասկացա, որ ունեմ հայկական ժողովրդական երաժշտություն, ի՛մ երաժշտությունը, իմ ազգի՛ երաժշտությունը: Մոտավորապես տասներեք տարեկան էի, երբ առաջին անգամ բացահայտեցի և հասկացա, որ ունեմ…

Եթե չեմ սխալվում, հորեղբայրդ էր բացահայտել Ձեր տաղանդը և այդ հարցում հետևողական եղավ:

-Այո´, հորեղբայրս միշտ իմ կողքին է եղել: Վաղ տարիքից ուսումնասիրում եմ Կոմիտաս, ընդհանրապես՝ հայկական ժողովրդական երաժշտություն և կուսումնասիրեմ մինչև վերջ:

Կպատմե՞ք Ձեր անցած՝ ոչ այդքան երկար, բայց շատ արագորեն բեմեր նվաճած ուղու մասին:

-Կոնկրետ այս պահին աշխատում եմ երկու սկավառակի վրա, երկուսն էլ մյուս տարի դուրս կգան.մեկը նվիրված է լինելու Եղեռնի 100-րդ տարելիցին:

Դա անձնակա՞ն նախաձեռնություն է:

-Անձնական, որն արդեն կապվել է ձայներիզների գերմանական ընկերության հետ, իրենք են թողարկելու այդ ալբոմը, և մենք անելու ենք հարյուր համերգ ամբողջ աշխարհով՝այն երկրներում, որտեղ Եղեռնից հետո հայ ժողովուրդը սփռվել է: Համերգները լինելու են եկեղեցում, որոնցումկներկայացվի 5-20-րդ դարերի հայկական հոգևոր երաժշտություն, լինելու են մշակումներ դաշնամուրի և երգչախմբի համար:

Մյուս ծրագիրն արդեն իմ խմբովէ՝կրկին թողարկելու ենք ձայնասկավառակ: Լույս է տեսնելու մի ձայնասկավառակ, որտեղ 99 տոկոսով ներգրավված կլինեն իմ ստեղծագործությունները և ժողովրդական մեկ-երկու մեղեդիների մշակումներ:

Այսինքն՝ սրանք 2014 թվականի Ձեր ծրագրերն են, նաև՝ 2015-ի:

– 2015 թվականին, հուսով եմ, այդ երկու ձայնասկավառակներն էլ լույս կտեսնեն:

Այսօր շատ է խոսվում ընդհանրապես մեր արվեստագետների արտագաղթի մասին: Շատերը չեն էլ դիտարկում սա որպես արտագաղթ, այլ դրսում իրենց ուժերը փորձելու, իրացնելու միջոց: Ինչպե՞ս եք վերաբերվում այս խնդրին, և եթե դրսում չիրացվեր Տիգրան Համասյանը, արդյոք այդքան մեծ հեղինակություն կկարողանա՞ր ձեռք բերել Հայաստանի փոքր սահմաններում:

-Ինձ համար շատ բնական երևույթ է: Կարծում եմ՝ արվեստագետի համար պարտադիր է դուրս գնալը, շփվելը տարբեր արվեստագետների հետ, տեսնել, թե ինչեր են անում, ինչ նորություններ կան: Հիմա այստեղից էլ կարելի է համացանցի միջոցով տեսնել, իմանալ, թե ինչ է կատարվում աշխարհի տարբեր ծայրերում, բայց համենայնդեպս՝ այդ շփումը կարևոր է: Ցանկացած երաժիշտ, ցանկացած երկրի ներկայացուցիչ պետք է դուրս գա, աշխարհ տեսնի, ծանոթանա:Կան երկրներ, կենտրոններ, որտեղ ինչ-որ ոճի երաժշտությունն ավելի շատ է զարգացած, պետք է գնալ այնտեղ, շփվել այդ մարդկանց հետ: Օրինակ՝ երբ ես 2003 թվականի վերջին գնացի Լոս Անջելես, ծանոթացա այնպիսի երաժիշտների հետ, որոնց հետ երազում էի ծանոթանալ, ծանոթացա նաև այնպիսիների հետ, որոնց չգիտեի:Մեկ տարի հետո ձայնագրեցինք մի ալբոմ՝ Արի Հենինգի, Ֆրանսուա Մոտենիև Ռուբեն Հարությունյանի հետ:Ես չէի պատկերացնում, որ կարող եմ գնալ այնտեղև մեկ տարի հետո այս մարդկանց հետ ալբոմ ձայնագրել: Եվ դա շատ կարևոր է ինձ համար. ինձ համար նախևառաջ երաժշտական նոր դռներ բացվեցին, և հետո այդ շփումը շատ կարևոր է:

Բայց ամեն դեպքում՝ Ձեր ապագան Հայաստանի տիրույթում, Հայաստանի սահմաններում պատկերացնո՞ւմէիք:

-Իմ գործի բնույթն այնպիսին է, որ ես տարվա կեսից ավելին ճանապարհորդում եմ, պարզապես տուն հասկացողությունը պետք է, համենայնդեպս, լինի: Իմ տունը Հայաստանն է, բայց եթե համեմատեմ, թե ինչքան եմ լինում Հայաստանում, կարելի է ասել՝ տուն էլ չէ, բայց, համենայնդեպս, այստեղ ինձ տանն եմ զգում:

Տանը ինչպե՞ս են գնահատում Ձեզ:

-Շատ լավ, բարյացակամ են վերաբերվում:

Բացի այդ երկու ձայնասկավառակներից՝ կյանքում ի՞նչ ծրագրեր ունեք, արդյոք կա՞ն անձնական փոփոխություններ Ձեր կյանքում, որոնց մասին առաջիկայում կլսենք:

-Անձնական կյանքում, կարելի է ասել, ամեն ինչ մոխրագույնի և սևի մեջ է:

Ինչո՞ւ:

-Պարզապես:

Գուցե Դո՞ւք եք մոխրագույնի և սևի մեջ տեսնում ամեն ինչ:

-Չէ, ես մոխրագույնի և սևի մեջ շատ գույներ եմ տեսնում:

Ի՞նչ նկատի ունեք՝ մոխրագույն և սև ասելով:

-Չեմ ուզում մանրամասնել…

Լավ, որպես ստեղծագործող` ի՞նչ է ազատությունը, ստեղծագործական ազատությունը Ձեզ համար:

-Ստեղծագործականազատությունը գիտելիքն է, նկատի ունեմ՝ այնքան գիտելիք ունենաս, որ դու կարողանաս քեզ սահմանափակել: Երբ դու շատ գիտելիք ունես և գիտես, թե ինչ ես ուզում անել, այդ ազատությունը պետք է սահմանափակել` հասնելու իսկական ազատությանը, որովհետև կա պարզապես ազատություն, երբ կարողանում ես ազատ մտածել, բայց երբ դու արդեն միտք ես արտահայտում, այդ դեպքում դու արդեն սահմանափակում ես այդ ազատությունը: Իմ կարծիքով՝ ազատությունն արվեստագետի համար այդ ազատությունը սահմանափակելն է:

Դուք ծնվել եք մի քաղաքում, որը շատ ցավ է տեսել և այսօր էլ փոխված է՝ Գյումրիում, եթե չեմ սխալվում: Գնո՞ւմ եք Գյումրի, քաղաքը Ձեզ փոխված թվո՞ւմ է:

-Գյումրի գնում եմ, բայց ոչ հաճախ: Անցած տարի ապրիլին Գյումրիում վարպետության դասեր անցկացրի, մեկ շաբաթ այնտեղ դասավանդել եմ, շփվել երեխաների հետ:

Կա՞ն տաղանդավոր երեխաներ, որոնց գտել եք, բացահայտել եք:

-Իհարկե, բնականաբար՝ կան, բոլոր տեղերումկան, ոչ միայն Գյումրիում: Չորս քաղաքներ եմ գնացել՝ Շուշի, Երևան, Գորիս և Գյումրի:

Մարզերն ի՞նչ տպավորություն են թողնում Ձեզ վրա, բա՞րդ է մարզում կյանքը, շփվել եք հասարակ գյուղացու հետ, քաղաքի բնակչի հետ, ի՞նչ հոգսեր ունեն: Երևանում ավելի շատ եք լինում, քան մարզում, ի՞նչ են ցույց տալիս մարզային շփումները, փոխվե՞լ է կյանքը մարզերում, թե՞ ոչ:

-Բնականաբար, փոփոխություններ կան: Յուրաքանչյուր բան տարբեր կերպ է փոփոխվել, բայց ինձ թվում է՝ երբ Երևանից դուրս ես գալիս, նոր ես հասկանում, թե Հայաստանն ինչ է, և ես կասեի, որ մարդկանց հետ շփումն այնտեղ ավելի պարզ է:Մինչդեռ Երևանում մարդիկ մոռացել են, թե ինչ են անում, ընկել են ուրիշ գայթակղությունների ետևից՝ լինի դա փողը, մեծ մեքենան, նյութական ինչ-ինչ բաներ: Ես կասեի, որ դա կամաց-կամաց ազդում է մարզերի ժողովրդի վրա, ինչը շատ վատ է, որովհետև իրենք պարզ են, բայց ինչ տեսնում են քաղաքում, կրկնում են, և դա չի նշանակում, որ լավ է: Նույնն էլ դրսից Երևանի կամ Հայաստանի համար կարելի է ասել: Դրսում ինչ նոր բան կատարվում է, անպայման այստեղ էլ պետք է կատարվի՝ առանց մտածելու, թե արդյոք դա լա՞վ է. չէ՞ որ դրսում կատարվող ամեն ինչը դեռ չի նշանակում, որ լավ է:

Այսինքն՝ մեզ մոտ շատ հաճախ այդ կրկնօրինակումը կապկելո՞ւ է նմանվում:

-Պարզապես ուզում են հավասար լինել մեծ երկրների հետ, բայց ես չեմ գտնում, որ դա ճիշտ մոտեցում է: Ամեն ինչ պետք է մեր ուղեղով հասկանալ՝ ինչն է ճիշտ, և տանել ճիշտը, ոչ թե պարզապես փակ աչքերով հետևել, թե Եվրոպայում կամ Ամերիկայում ինչ է կատարվում:

Այսինքն` հետևել, բայց ճիշտ եզրահանգումներ անել մեզ համար:

-Միանշանակ:

Ըստ Ձեզ՝ չե՞նք արել այդ եզրահանգումներն անկախության տարիներին, թացը չորից չե՞նք կարողանում տարբերել:

-Ինձ թվում է՝ ժամանակ է պետք, որ մարդիկ անցնեն այդ վատի, այդ նյութականի միջով, տեսնեն, որ վատն ազդեցություն թողեց, որ այն, ինչը ուրախ է, զվարճալի դրսում, մենք էլ պետք է կատարենք, և ժողովուրդը կտեսնի, որ սխալ ճանապարհով են իրենց տանում:Ժամանակի ընթացքում, ինձ թվում է, կհասկանան, որ պետք է ամեն ինչին մոտենալ մտածելով և զգալով:

Ազա՞տ է մեր հասարակությունն այսօր իր դրևորումներում, իր մտքով, իր կենցաղով, իր ապրելակերպով:

-Այո՛, ինձ թվում է՝ շատ ավելի ազատ է, քան ցանկացած ուրիշ երկրում: Պարզապես պետք է գիտակցել այդ ազատությունը, որ տրված է մեր ժողովրդին: Ես ի նկատի ունեմ գիտակցական և հոգևոր ազատությունը:

Տիգրա՛ն, առաջիկայում որտե՞ղ եք մեկնելու համերգների, կբացե՞ք փակագծերը:

– Ամառային շրջագայություն ենք գնալու Ամերիկա, Կանադա, Եվրոպա՝ Ֆրանսիա, Շվեյցարիա, Գերմանիա, Ավստրիա, Ֆինլանդիա, գուցե նաև Իտալիա, ինչպես նաև Լիբանան:

Հասցնո՞ւմ եք հետաքրքրվել Հայաստանում տեղի ունեցող զարգացումներով, Ձեզ այստեղի անցուդարձը հետաքրքրո՞ւմ է ընդհանրապես, թե՞ ժամանակ չի մնում հետևելու՝ ինչ է կատարվում երկրում:

-Ճիշտն ասած, ես այս վերջերս հասկացել եմ, որ ինչքան լուրերին չեմ հետևում, այնքան ավելի երջանիկ եմ ինձ զգում, ու ավելի լավ է ստացվում շփումը մարդկանց հետ:

Բացասականը շա՞տ է:

-Չեմ նայել, չգիտեմ, լուրերի ընդհանրապես չեմ հետևում:

Փաստորեն, գորշ է մեր իրականությունը, բացասական է, շատ անորոշ:

-Այդպես և աշխարհի իրականությունն է գորշ, մերը դեռ լավ է:

Ի՞նչ նպատակներ ունեք, որ դեռ իրականացված չեք համարում:

-Շատ գաղափարներ, մտահղացումներ կան՝ ձայնագրելու ալբոմներ նոր երաժիշտների կամ հին երաժիշտների հետ: Հիմա չեմ ուզում պարզապես ասել, որպեսզի հետո անակնկալ լինի: Չնայած ես չեմ սիրում անակնկալներ, բայց շատ-շատ ծրագրեր կան, կամաց-կամաց աշխատում ենք, և ինձ համար այդ ծրագրերից որը որ հասկանում եմ, որ այս պահին պետք է արվի՝ զգալով, որ այս պահին ես այս երաժշտությունն ուզում եմ նվագել և այս ծրագիրն եմ ուզում իրականացնել, զգալով եմ ես այդ ծրագիրն անում:

Ի՞նչ է ընտանիքը Ձեզ համար:

-Ընտանիք է:

Հայ, ավանդական ընտանիք՝ իր ավանդույթներո՞վ, թե՞ կա այլ բանաձև:

-Մեզ մոտ ընտանիքն ամենակարևոր բանն է: Ընդհանրապես երեխան, ընտանիքը, հարգանքը մեծերի հանդեպ, զարգացած ընտանիքը, օջախը մեզ մոտ ուրիշ մակարդակի վրա են, իսկ դրսում կամաց-կամաց մխտռվել են այդ հասկացությունները: Հույս ունեմ, որ մեզ մոտ դեռ կպահպանվի ընտանիքի այդ մոդելը:

Այսինքն` երբեք չե՞ք մտածում գնալու, այնտեղ մնալու մասին:

-Ես գնացել եմ, վեց տարի ապրել եմ Լոս Անջելեսում, Նյու Յորքում, Փարիզում ևս մի քիչ ապրել եմ, բայց այդ ամեն ինչն արվել է…

Որ հետո գաք այստեղ, շարունակեք…

-Այո՛, ես չեմ գնացել, որպեսզի պարզապես գնամ:

Տիգրա՛ն, հիմա բացառապես Երևանում եք, չէ՞, մնում:

-Երևանում և անընդհատ ճանապարհորդում եմ: Ծնողներս Լոս Անջելեսում են այս պահին, քույրս այնտեղ սովորում է, դրա համար էլ այնտեղի հետ կապը շատ է:

Այնտեղի հանդիսատեսն ինչպիսի՞ն է.նկատի չունեմ ԱՄՆ-ի, այլ կոնկերտ Լոս Անջելեսի, որը կարծես շատ տարբեր ոճերի խառնարան է: Գիտեմ, թե այնտեղ ռաբիս երգիչներն ինչպես են կարողանում իրացվել, ինչը խնդիր է: Ինչպե՞ս եք գնահատում այնտեղ իրական արվեստի, իրական մշակույթի վիճակը:

-Դե, այնտեղ լճացած վիճակ է: Լավ բաներ կատարվում են՝ բնականաբար, բայց այդ լճացած վիճակը շարունակվում է: Ինչ-որ վատ նոստալգիա կա, որ մարդիկ գնացել են, չեն ուզում գալ, բայց այնտեղ ինչ-որ անիմաստ կարոտ կա, ոչ թե կարոտ, այլ ինչ-որ վատ…

– Որը զայրույթի է վերածվում, ինչպես նաև «այդ ձեր Հայաստանում» արտահայտությունը:

– Վատ նոստալգիա է այնտեղ:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում