Saturday, 20 04 2024
16:15
ԱՄՆ Ներկայացուցիչների պալատը պատրաստվում է հաստատել Ուկրաինային շուրջ 61 մլրդ դոլարի ռազմական օգնության փաթեթը․ BBC
16:00
ԱՄԷ-ն կարծում է, որ Պաղեստինի անդամակցությունը ՄԱԿ-ին կնպաստի տարածաշրջանում խաղաղ գործընթացին
Դպրոցում աշակերտը պնևմատիկ ատրճանակով կրակոց է արձակել իր հետ վիճաբանողների ուղղությամբ
Գազայի հատվածում Իսրայելի օպերացիայի հետևանքով մեկ օրում 37 մարդ է զոհվել
Ժողովուրդ ջան, ձեզ խաբող չկա, ձեր հետևից սև գործ անող չկա. Վահե Ղազարյան
Պատրաստվում ենք դե յուրե հիմնավորել Արծվաշենի՝ Հայաստանի մաս լինելը. վարչապետ
Հայաստանի և Ադրբեջանի սահմանապահ ծառայությունների ղեկավարները պետք է պայմանավորվեն, թե ծառայությունը ոնց են իրականացնելու. Փաշինյան
Պետք է երկուստեք ապահովենք, որ սահմանի երկու կողմերում մարդիկ ապահով ապրեն. ՀՀ վարչապետ
Փաշինյանը վստահեցրեց՝ եթե սահմանազատման գործընթացում ինչ-որ տների հետ կապված խնդիր լինի, պետությունը նոր տներ կկառուցի
Կան ուժեր, որոնք ուզում են, որ Հայաստանի պետականությունը զարգանա ֆորպոստի տրամաբանությամբ․ Նիկոլ Փաշինյան
Փաշինյանը կարծում է, որ Հայաստանի ու Ադրբեջանի վերջին պայմանավորվածությունը նվազեցրել է անվտանգային ռիսկերը սահմանի երկայնքով
Սա ձեռքբերում է Ադրբեջանի համար, բայց սա էական ձեռքբերում է նաև Հայաստանի համար․ Նիկոլ Փաշինյան
Վրաստանում շարունակվում են բողոքի ակցիաներն՝ ընդդեմ «Օտարերկրյա ազդեցության թափանցիկության մասին» օրենքի
ԵՄ առաքելությունը քննադատողները աջակցում են Հայաստանի անվտանգության թշնամիներին
13:50
Ռուսաստանը հարվածներ է հասցրել Զապորոժիեի արդյունաբերական ենթակառուցվածքին
Անկասկած կարող ենք հավակնել շատ ավելի լուրջ գումարների. արդյունավետության ապացույց է պետք Արևմուտքին
Պատգամավորը կարևոր ձեռքբերում է համարում սահմանազատումն Ալմաթիի հռչակագրի հիման վրա իրականացնելու շուրջ Հայաստանի ու Ադրբեջանի պայմանավորվածությունը
Նման մեթոդներով խուլիգանության դեմ չեն պայքարում. բռնապետական համակարգին է բնորոշ
Հայաստանի տարածքներից զիջելու մասին ցանկացած խոսակցություն լկտի սուտ է. ԱԺ փոխնախագահ
Լավրովը դեմարշ է հայտարարել հա-ադրբեջանական «համաձայնությանը»
Բացահայտվել է «Սևան ազգային պարկ» ՊՈԱԿ-ում առանձնապես խոշոր չափերով հափշտակությունների և փողերի լվացման բազմադրվագ դեպքը
Հայաստանն ու Ադրբեջանն առաջին անգամ սեղանի շուրջ հարց են լուծել․ Փաշինյան
Տպավորություններս դրական են․ Նիկոլ Փաշինյանը Մեդովկայի նորակառույց դպրոցից գոհ է
12:00
Էկվադորում էներգետիկ ճգնաժամ է. 2 ամսով արտակարգ դրություն է հայտարարվել
11:45
Նավթի գները նվազել են – 19-04-24
Հատուկ տակտիկական ուսումնավարժություն՝ Սյունիքում
38-ամյա որդին դանակի մի քանի հարված է հասցրել հորը և սպանել նրան
Ապօրինի ընդերքօգտագործման հետևանքով պատճառված վնասն ամբողջությամբ վերականգնվել է
10:45
Գուտերեշը ողջունում է Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև ձեռք բերված համաձայնությունը
Եթե Երևանը Արցախի էթնիկ զտման հարցով չդիմի ՄՔԴ, կդառնա Բաքվի հանցակիցը

Հայի Աստվածը

«Հայի Աստվածը» թեման թվում է վրիպած. հասարակության երեք քառորդը իրեն համարում է աթեիստ, իսկ վերնախավի մեջ նրանց բաժինը ավելի մեծ է: Մեր առաջին երկու նախագահները աթեիստ են, երրորդը ժամանակ առ ժամանակ մասնակցում է որոշ արարողությունների և մոմ վառում:
Կարծում եմ, որ նրան ավելի շուտ հրապուրում է կրոնը` որպես իր անօրեն իշխանությունը օրինականացնող միջոց, այսինքն՝ որպես իշխանական լրացուցիչ ռեսուրս: Մյուս կողմից` արժե հիշել Նիլս Բորի մասին հայտնի անեկդոտը. ընկերները տեսնելով Բորի տան մուտքի դարպասի վրա պայտ, զարմանում են. մի՞թե նա հավատում է այդ սնահավատությանը: Հայտնի ֆիզիկոսը պատասխանում է. «Ասում են, որ չհավատացողներին էլ է օգնում»: Սա նշանակում է, որ մարդը հակված է որոշ պատկերացումներ ընդունելու անքննադատաբար` հավատալով դրանց, մյուսներին վերաբերվելով կասկածանքով:
Եթե կարդում եք եկեղեցու պաշտպանների գրվածքները, ապա առաջինը, որ աչքի է զարնում այն է, որ նրանք միօրինակորեն նույն սխեմայով են գրված: Հեղինակը հայտարարում է, որ Հայ Առաքելական եկեղեցին մեր ազգային ինքնության հիմքն է և սկսում է դատողություններ անել «ազգային ինքնության» մասին: Փաստորեն, նրանց հետաքրքրում է ոչ թե հավատը, այլ՝ «ազգայինը»:
Կրոնը և եկեղեցին միասին ռացիոնալ մտածող գիտնականների համար համարյա միշտ եղել են սնահավատության աղբյուր, միջնադարի ժառանգություն, առաջադիմությունը արգելափակող հաստատություն: Հեղափոխական մարքսիստների համար կղերը շահագործումը արդարացնող խավ է, իշխող դասակարգի գաղափարախոսական ապարատի մի մասը: Այս մոտեցումները, գոնե Հայաստանում, թվում են ճշմարտացի. կղերը պաշտպանում է բռնապետությանը, դեմ արտահայտվում դրական փոփոխություններին: Բայց հաշվի առնելով, որ այդ ամենը կատարվում է ազգայնական դրոշի ներքո, ապա մեղադրանքները պետք է ուղղվեն հիմնականում ազգայնականությանը: Ազգայնականության գաղափարների ազդեցության անկմանը զուգահեռ, անշուշտ, Հայ եկեղեցին կդառնա պակաս ազգային, բայց ավելի «առաքելական և ուղղափառ», ավելի քրիստոնեական:
Մյուս կողմից` հայերի մի զգալի մասը ընտրում է նոր քրիստոնեական դավանությունները, հատկապես նրանք, որոնք առավել խստակյաց են: Հավանաբար նրանք փնտրում են հենց այդ «ուղղափառը և առաքելականը», ինչը դժվար է գտնել Հայ Առաքելական եկեղեցում: Հայաստանցի հասարակ քաղաքացիները ավելի են պատրաստ գնալու զոհողությունների հանուն «հավերժական կյանքի և հոգու փրկության», քան թե մամոնային պաշտող քրեական և կիսաքրեական վերնախավը: Եվ դա չեն անում հանուն Արևմուտքի նյութական օգնության, ինչպես փորձում են զրպարտել իշխանամետ հրապարակախոսները: Սա անընդունելի է. հասարակ մարդիկ ձգտում են Քրիստոսին, իսկ վերնախավը, ձևականորեն պաշտպանելով Հայ Առաքելական եկեղեցուն, իրականում այլ աստված և այլ պաշտանմունք ունի՝ փողը: Մի շամշադինցի բժիշկ, որի պատմածին, կարծում եմ, կարելի է վստահել, պնդում էր, որ իրենց միլպետի մեքենայի համարանիշը 666 է: Ըստ նրա հավաստիացումների` Բերդի կղերը «ըմբռնումով» է վերաբերվել պաշտոնյայի այս «քմահաճույքին» և թույլատրել նրան մասնակցելու արարողություններին և սուրբ խորհուրդներին:
Ըստ իմ սեփական գնհատականների` Հայ Առաքելական եկեղեցին ունի մոտ 100 000 ակտիվ հետևորդ, մյուսները միասին՝ 200 000-ից 400 000: Մեր հավատը արդեն բողոքական է, և դրա պատճառը «հոգեորսների» ճարպկությունը չէ:
Արևմուտքում և երրորդ աշխարհում աշխատավորների և հասարակ մարդկանց բողոքի շարժումը մինչև 80-ականները ղեկավարում էին տարատեսակ մարքսիզմները և սոցիալիզմները: Այս գաղափարախոսության հեղինակության անկման հետ աճեց հոգեգալստական և խարիզմատիկ եկեղեցիների ազդեցությունը: Աշխարհում, հիմնականում երրորդ աշխարհում, նրանց թիվը մոտ 600 միլիոն է, որը, համաձայնեք, տպավորիչ թիվ է: Այդ դավանությունները դարձել են քաղաքային չքավորության ապավենը ողջ աշխարհում: Այդ նոր քրիստոնեական դավանությունները նրան օգնում են դիմագրավելու գլոբալացված աշխարհի և նեոլիբերալ գիշատիչ կապիտալիզմի մարտահրավերները: Եվ ընդհակառակը. առևտրականացված աշխարհում «ազգային ինքնատիպությունը» փաթեթավորվում է և վաճառվում որպես գլոբալ շուկայի ապրանք: «Առաջին քրիստոնեական երկիր», «Նոյը իջավ Արարատին», «դուդուկ» և այլ թեմաները արժեք ունեն այնքանով, որ կարող են դառնալ համաշխարհային բրենդ:
Կրոնը բանալի է սոցիալական համերաշխության համար, և կրոնը կարևոր է ոչ թե իր բովանդակության համար, որի մասին հետևորդները հաճախ աղոտ պատկերացում ունեն, այլ որպես սոցիալական խմբերի խորհրդանիշ: Կրոնը ապրում է մեր երևակայության մեջ. նրա խնդիրը աշխարհը տեսիլքներով լցնելն է: Այդպիսի երևակայական իր է նաև համայնքը կամ հասարակությունը: Աստված հասարակությանը հարաբերվում է ինչպես նշանակիչը նշանակումին: Հասարակության անդամներին իրար կապում են բարքերի ընդհանուր կանոնները. հասարակության անդամը իրեն համարում է բարոյապես արդար, անարդարը՝ մեղավորը, վռնդվում է հասարակությունից: Նա, ով տվել է արդարի և մեղավորի զգացումը, խումբը վերագրում է իր աստծուն. այս իմաստով իր հոգին պատկանում է նրան: Ով դեմ է գնացել բարքերի կանոններին դեմ է գնացել և իր աստծուն և հասարակությանը:
Եթե հասարակությունները տարբեր են, տարբեր է նաև նրանց ներկայացնող աստվածը: Ավստրալական աբորիգենների կրոնը տոտեմական է, քրիստոնյաների աստվածը՝ ունիվերսալիստական՝ ընդհանրական: Որքան հասարակությունը դառնում է բարդ, այնքան աստծու պատկերացումը դառնում է վերացական: Մաքս Վեբերը համարում էր, որ կապիտալիզմի ոգին ծագել է բողոքական էթիկայից: Էմիլ Դյուրկհեյմը համարում էր, որ ինդուստրիալ հասարակությունը այնքան բարդ է, որ նույնիսկ աստծու ամենավերացական գաղափարը հալվում է օդի մեջ. նրան փոխարինում է հումանիզմը:
Ընդհանրական կրոնները հակված են նույնանալու որոշակի պետական միավորի հետ և հալածել այլ կրոնական հարանվանությունները ու պատերազմել այլ պետությունների հետ: Բայց ժամանակի ընթացքում ընդհանրական կրոնները աստիճանաբար վերածվում են քաղաքական իդեալների: Երեք մեծ քաղաքական շարժումները՝ լիբերալիզմը, սոցիալիզմը և պահպանողականությունը ծագում են կրոնի անկման պատճառով: Գաղափարախոսությունները շարունակում են կրոնի գործը այլ ձևերի մեջ:
Եթե աստվածը հասարակության խորհրդանիշն է, ապա հայկական վերնախավի հավատի մասին պատկերացումները ուշադրության արժանի են: «Հանրապետական» կուսակցության անդամների մի մասը մասնակցում է Գառնիի հեթանոսական արարողություններին, ինչը ինքնին վրդովեցուցիչ է: Մյուս կողմից` կարելի է ենթադրել, որ այնտեղ նրանք ցանկանում են գտնել Արտաշեսյան կամ Արշակունիների դինաստիայի ոգին: Գտնում են վաղ ֆեոդալիզմ, երկիրը վերաձևում ֆեոդալիզմի տարազով, որը իր ցանկացած ձևի մեջ հանդիսանում է ավազակապետություն: Բայց ավելի հետաքրքիր է դիտարկել Տիգրան և Սերժ Սարգսյանների կրոնական ընկալումները: Դրանք բյուրեղացած են Ներսես Շնորհալուն վերագրվող «Ազատություն՝ երկրորդականում, միություն՝ կարևորում և սեր՝ ամենում» բանաձևի մեջ: Ավելի վաղ Տիգրան Սարգսյանը այս ասույթը վերագրում էր Օգոստինոս Երանելուն: Զանց առնենք, թե ինչպես են այս իդեալները իրագործում այս քաղաքական գործիչները: Ուշագրավը այլ է:
1990թ., երբ մեր հասարակությունը ընտրել էր անկախ պետականության ուղին, իշխողը այլ իդեալներ էին՝ ազատություն, հավասարություն և եղբայրություն՝ դեմոկրատական պետության իդեալները: Վազգեն Առաջին Կաթողիկոսը, օրհնելով նորընտիր խորհրդարանը, մասնավորապես ասել է. «Այսօր իմ բոլոր մտածումները, մաղթանքները և սպասումները ուզում եմ արտահայտել մեկ ամփոփ բանաձևումով, որ ընդունված է մեր եկեղեցու կյանքում: Այդ է «ազատութիւն յերկբայականս, միութիւն ի կարևորս և սեր յընդհանուրիս»»: Թվում է` նույն բանաձևն է, բայց հայոց հայրապետը այն մեկնաբանում է այլ՝ հակասարգսյանական իմաստով: Շարունակության մեջ նա ասում է. «Այսինքն՝ ազատություն բոլոր այն հարցերում, որոնք դրվում են ձեր առաջ ի քննություն, ազատություն մտածումի և արտահայտություն բոլոր հարցերում, որոնք քննարկելի են, որոնք կարիք ունեն լուսաբանվելու, որոնք վիճելի են նույնիսկ: Դա մեր եկեղեցու հին բանաձևումներից մեկն է, որ, ինչպես նկատեցիք, լիովին համապատասխանում է մեր օրերի ժողովրդավարական սկզբունքներին:
Երկրորդ՝ միութիւն ի կարևորս: …Ուրեմն բախտորոշ հարցերում պետք է ստեղծվի այդ միությունը, բախտորոշ մեր ազգի գոյատևման, մեր հայրենիքի պաշտպանության և անվտանգության տեսակետից, որովհետև մեր օրերում և նաև գալիք օրերում կարող ենք կանգնել վտանգի առաջ…
Եվ երրորդ՝ սեր: Սերը, որ մայրն է բոլոր բարիքների մարդկային կյանքում առհասարակ, նաև հասարակական կյանքում: Այս դեպքում սեր ասելով` պետք է հասկանանք հատկապես եղբայրությունը…»: Սոցիալական անարդարության, բևեռացվածության և իրավազրկության պայմաններում եղբայրության մասին խոսելը ավելորդ է: Վազգեն Առաջինը ժողովրդավարական արժեքների կրողն էր, իսկ սարգսյանները՝ ավատատիրական, այստեղից նրանց այս բանաձևը աղավաղելու ձգտումը:
Բայց ինչո՞ւ մեր հայրենակիցների մեծամասնությունը աթեիստ է: Ընկերներիցս մեկը այսպիսի դեպք է պատմել: Աշոցքի կաթոլիկ հիվանդանոցում հիվանդներից մեկին հաջորդ առավոտ սպասվում էր վիրահատություն: Աշխատակիցներից մեկը հարցնում է. կուզենա՞ր աղոթել հիվանդանոցին կից աղոթատանը, հավատո՞ւմ է Աստծուն: Հիվանդը պատասխանում է. հավատում եմ, ոնց չեմ հավատում, մեռնեմ Աստծու զորությանը, բայց ո՞ր Աստված չկա:
Իմաստը շատ պարզ է. Աստծու վրա հույս դնել չի կարելի, հույս չկա, վստահություն չկա: Եթե ճիշտ են սոցիոլոգները, որ հասարակությունն է ստեղծում Աստծուն, ապա մեր դեղատոմսը պարզ է. կլինի արդարություն, կլինի հասարակություն, կլինի նաև Աստված:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում