Saturday, 20 04 2024
Իրանը ռևերանս արեց ՌԴ-ին և Թուրքիային. ԵՄ ներկայության ընդլայնումը միանշանակ խնդիրներ է բերելու
ԵՄ անդամ դառնալու դեպքում Վրաստանը կվերանայի «օտարերկրյա գործակալների մասին» օրենքը
Արևմուտքը չի ուզում տեսնել փլուզվելու գնով շրջադարձ կատարող Հայաստան
Ապօրինի զենք-զինամթերքի կամավոր հանձնման միջոցառումները շարունակվում են
Ինչ հարց են լուծել Հայաստանն ու Ադրբեջանը
Թուրքիան և Եգիպտոսը համակարգում են Գազայի հատված օգնություն հասցնելու ջանքերը․ Հաքան Ֆիդան
Դելիմիտացիա Տավուշում. ռիսկեր և հնարավորություններ
16:15
ԱՄՆ Ներկայացուցիչների պալատը պատրաստվում է հաստատել Ուկրաինային շուրջ 61 մլրդ դոլարի ռազմական օգնության փաթեթը․ BBC
16:00
ԱՄԷ-ն կարծում է, որ Պաղեստինի անդամակցությունը ՄԱԿ-ին կնպաստի տարածաշրջանում խաղաղ գործընթացին
Դպրոցում աշակերտը պնևմատիկ ատրճանակով կրակոց է արձակել իր հետ վիճաբանողների ուղղությամբ
Գազայի հատվածում Իսրայելի օպերացիայի հետևանքով մեկ օրում 37 մարդ է զոհվել
Ժողովուրդ ջան, ձեզ խաբող չկա, ձեր հետևից սև գործ անող չկա. Վահե Ղազարյան
Պատրաստվում ենք դե յուրե հիմնավորել Արծվաշենի՝ Հայաստանի մաս լինելը. վարչապետ
Հայաստանի և Ադրբեջանի սահմանապահ ծառայությունների ղեկավարները պետք է պայմանավորվեն, թե ծառայությունը ոնց են իրականացնելու. Փաշինյան
Պետք է երկուստեք ապահովենք, որ սահմանի երկու կողմերում մարդիկ ապահով ապրեն. ՀՀ վարչապետ
Փաշինյանը վստահեցրեց՝ եթե սահմանազատման գործընթացում ինչ-որ տների հետ կապված խնդիր լինի, պետությունը նոր տներ կկառուցի
Կան ուժեր, որոնք ուզում են, որ Հայաստանի պետականությունը զարգանա ֆորպոստի տրամաբանությամբ․ Նիկոլ Փաշինյան
Փաշինյանը կարծում է, որ Հայաստանի ու Ադրբեջանի վերջին պայմանավորվածությունը նվազեցրել է անվտանգային ռիսկերը սահմանի երկայնքով
Սա ձեռքբերում է Ադրբեջանի համար, բայց սա էական ձեռքբերում է նաև Հայաստանի համար․ Նիկոլ Փաշինյան
Վրաստանում շարունակվում են բողոքի ակցիաներն՝ ընդդեմ «Օտարերկրյա ազդեցության թափանցիկության մասին» օրենքի
ԵՄ առաքելությունը քննադատողները աջակցում են Հայաստանի անվտանգության թշնամիներին
13:50
Ռուսաստանը հարվածներ է հասցրել Զապորոժիեի արդյունաբերական ենթակառուցվածքին
Անկասկած կարող ենք հավակնել շատ ավելի լուրջ գումարների. արդյունավետության ապացույց է պետք Արևմուտքին
Պատգամավորը կարևոր ձեռքբերում է համարում սահմանազատումն Ալմաթիի հռչակագրի հիման վրա իրականացնելու շուրջ Հայաստանի ու Ադրբեջանի պայմանավորվածությունը
Նման մեթոդներով խուլիգանության դեմ չեն պայքարում. բռնապետական համակարգին է բնորոշ
Հայաստանի տարածքներից զիջելու մասին ցանկացած խոսակցություն լկտի սուտ է. ԱԺ փոխնախագահ
Լավրովը դեմարշ է հայտարարել հա-ադրբեջանական «համաձայնությանը»
Բացահայտվել է «Սևան ազգային պարկ» ՊՈԱԿ-ում առանձնապես խոշոր չափերով հափշտակությունների և փողերի լվացման բազմադրվագ դեպքը
Հայաստանն ու Ադրբեջանն առաջին անգամ սեղանի շուրջ հարց են լուծել․ Փաշինյան
Տպավորություններս դրական են․ Նիկոլ Փաշինյանը Մեդովկայի նորակառույց դպրոցից գոհ է

Չեմ բացառում, որ նոր համակարգում Քոչարյանի համար տեղ գտնվի. Հայկ Ա. Մարտիրոսյան

«Առաջին լրատվական»-ի զրուցակիցն է Սորբոնի համալսարանի քաղաքագիտության դոկտոր Հայկ Ա. Մարտիրոսյանը:

– Պարոն Մարտիրոսյան, Հայաստանի ներքաղաքական կյանքում վերջին շրջանում քննարկվող թիվ մեկ թեման նոր Սահմանադրության նախագիծն է, Ձեր դիտարկմամբ՝ իսկապե՞ս այս նախաձեռնությունը, ինչպես ընդդիմադիրներն են նշում, իշխանության վերարտադրության նպատակ է հետապնդում, թե՞ հակառակը՝ ինչպես իշխանություններն են հակադարձում, առանց այս փոփոխությունների երկիրը հնարավոր չի լինի տանել զարգացման:

– Կարծում եմ՝ երկու կողմերն էլ ճիշտ են ասում: Գրեթե վստահ եմ, որ իշխանությունն իր առջև խնդիր է դրել նոր Սահմանադրությամբ իշխանության մնալը երկարաձգելու, բայց մյուս կողմից՝ նաև մյուս ճշմարտությունը կա, որ գործող Սահմանադրությամբ երկիրն առաջ տանել հնարավոր չէ, և դրա ապացույցը մենք ունենք անկախությունից ի վեր բոլոր այս տարիների ընթացքում:

– Ընդդիմադիր քաղաքական գործիչները և հասարակական կազմակերպությունները ընդհանրապես իշխանությունների գործողությունները ոչ լեգիտիմ են համարում: Ընդհուպ դնում են հանրաքվեի ոչ լեգիտիմության հարցը, նշում, որ Հայաստանում ընտրությունները չեն անցնում ժողովրդավարության սկզբունքներին համապատասխան, ազատ և արդար, հետևաբար՝ իշխանությունների նախաձեռնած բուն գործընթացը արդեն ոչ լեգիտիմ է համարվում: Արդյո՞ք պետք է լինեն այսպիսի ծայրահեղական մոտեցումներ:

– Ընդդիմության նման տեսակետը հասկանալի է, բայց արդարացված չէ, որովհետև ունենք այն, ինչ ունենք. ունենք իշխանություն, որը միջազգային պայմանագրեր է ստորագրում, որը կատարում է որոշակի պաշտոնական գործողություններ պետության անունից, և եթե մենք դրանք ճանաչում ենք լեգիտիմ, ապա սահմանադրական հանրաքվեի խնդիրը նույնպես պետք է դիտարկել նման համատեքստում: Ինչ վերաբերում է հանրաքվեին, ապա կարծում եմ, որ, այնուամենայնիվ, հասունացած է սահմանադրական փոփոխությունների իրականացումը. խնդիրն այն է, թե ինչպիսի նախագիծ է ներկայացվում: Խնդիրը ներկայացվող տարբերակի որակը և նպատակներն են, ոչ թե այն, թե հանրաքվեն լեգիտիմ է, թե ոչ, և պետք է տեղի ունենա, թե ոչ:

– Ձևավորվել են սահմանադրական փոփոխությունների դեմ պայքարող ճակատներ, շարժում, որոնցից մեկը նախընտրում է փակ համաժողովներում քննարկումներ անցկացնել, մյուսը փողոցային պայքարն է նախընտրում: Ձեր դիտարկմամբ՝ այս մեթոդները կարո՞ղ են աշխատող լինել և հանգեցնել հանրաքվեի ընթացքում նոր Սահմանադրության չեղարկման: Եվ արդյոք հասարակությունն ունի՞ այն գիտակցությունը և բավարար իրազեկվածությունը, թե ինչ են նախաձեռնել իշխանությունները:

– Չեմ կարող ասել՝ ինչի կհանգեցնեն «Ոչ»-ի ճակատները: 91-ից սկսած՝ մենք տեսել ենք, որ ամենաշատը, ինչի որ հասել են նման ճակատները՝ 95թ. ԱԺ շենքի գրոհումն էր: Դրանից հետո ընդդիմության գործողություններն այլ արդյունքներ դեռևս չեն գրանցել: Բայց քաղաքականության մեջ երբևէ չես կարող կռահել, թե ինչ կարող է տեղի ունենալ տվյալ պարագայում, որովհետև կարող է 40 տարի ընթանալ մի պրոցես, և 41-րդ տարվա առաջին օրը տեղի ունենա բոլորովին այլ, անսպասելի բան, և կտրուկ փոփոխություն: Ինչ վերաբերում է ժողովրդին, գրեթե վստահ եմ, որ ժողովրդի գերակշիռ մեծամասնությունը չի կարդացել Սահմանադրության նախագծի տարբերակը: Հենվում են իրենց հակակրած կամ համակրած ուժերի ելույթների և դիրքորոշումների վրա: Դա տխուր հանգամանք է, որովհետև նախքան դեմ կամ կողմ քվեարկելը անհրաժեշտ է ծանոթանալ նախագծին: Եվ եթե հենվում են այս կամ այն գործչի կամ մասնագետի խոսքի վրա, ապա դրանք կարող են լինել բավականին մանիպուլյատիվ: Վստահել երկրի ապագան որևէ քաղաքական գործչի կամ մասնագետի, կարծում եմ, այնքան էլ պատասխանատու չէ: Բայց անպատասխանատվության դեպքեր մենք հասարակության կողմից տեսել ենք բազմիցս, հատկապես ընտրությունների ժամանակ:

– Նշեցիք, որ հնարավոր է անսպասելի պարագայում բոլորովին այլ որոշում կայացվի և այլ իրադարձություն ծավալվի. ի՞նչը կարող է այս պարագայում լինել այդ ֆորս-մաժորը: Օրինակ՝ երկրորդ նախագահը հայտարարությամբ է հանդես եկել և հարցազրույցում քննադատել է նոր Սահմանադրության նախագիծը և նշել, որ դրա անհրաժեշտությունը չկա, և եթե այն անցկացվի, ապա երկիրը կտանի լճացման, արատավոր համակարգի սկիզբ կդրվի: Հնարավո՞ր է, որ երկրորդ նախագահը ունի այն ներուժը, որպեսզի կարողանա առաջացնել այդ ֆորս-մաժորը այս խնդրի շուրջ:

– Երկրորդ նախագահը բազում ներուժներ ունի, իր իշխանության տարիներին ցույց է տվել, իսկ թե ինչպիսի ներուժներ են՝ դա արդեն այլ խնդիր է: Բայց եթե նա խոսում է լճացումից, դա բավականին հետաքրքիր է, քանի որ լճացումը և արատավոր պետական համակարգը ամենաբուռն ծաղկումն ապրել են նրա իշխանության տարիներին, գոնե այս հարցում նա պետք է պատվավոր լռություն պահպաներ:

– Գուցե վերջին շա՞նսն է՝ ինչ-որ կերպ արտահայտվելու, որովհետև այս նոր Սահմանադրությամբ կանխվում է նրա վերադարձը՝ որպես նախագահ:

– Հայաստանը բավական հետաքրքիր և եզակի է այն առումով, որ շատ հաճախ տեղի են ունենում ամենաանսպասելի իրողություններ, ես չեմ բացառում, որ նոր համակարգում Ռոբերտ Քոչարյանի համար տեղ գտնվի: Կոչել դա վերջին շանս կամ փորձ՝ գոնե այս պահին ճիշտ չէ: Անշուշտ, իշխանության վերադառնալու բավականին հեշտ ճանապարհը Քոչարյանի համար փակվում է Սահմանադրության նոր նախագծով: Բայց մենք գիտենք, որ Հայաստանում իշխանությունը երբեմն գնում է հետաքրքիր կոնսենսուսների ճանապարհով, որոնք տալիս են անհավատալի արդյունքներ: Հետևաբար դատողություններ անելու համար վաղ է:

– Այսինքն՝ սուր հակասություն գործող և երկրորդ նախագահների միջև չկա՞, եթե հնարավոր եք համարում, որ նրա համար ևս այս նոր համակարգում տեղ կգտնվի:

– Այդ մասին գիտեն միայն երկրորդ և երրորդ նախագահները: Վստահ եմ, որ անգամ նրանց ամենամերձավոր շրջապատը չգիտի այդ մասին: Բայց խնդիրն այն է, որ անգամ թշնամի կողմերը հաճախ գալիս են կոնսենսուսի և կիսում են իշխանությունը համապատասխան պայմաններում, երբ որևէ մեկը միանձնյա չի կարող կառավարել կամ մյուսին դուրս թողնելը կարող է ապակայունացնող իրավիճակ ստեղծել:

– Պարբերաբար լարվում է հայ-ադրբեջանական շփման գծի իրադրությունը՝ մասնավորապես սեպտեմբերի 21-ից սկսած: Ինչի՞ է ձգտում հակառակորդը: Արդյո՞ք այս փուլում հնարավոր է լայնամասշտաբ պատերազմի վերսկսում:

– Ադրբեջանը ձգտում է ահաբեկել և ապակայունացնել Հայաստանը: Մենք փոքր երկիր ենք և ռեսուրսներ քիչ ունենք, նաև ֆինանսապես խոցելի վիճակում ենք: Ադրբեջանը փորձում է արնաքամող, համեմատաբար փոքր հարվածներով Հայաստանում պահել լարվածություն, և դրանով հնարավոր լայնամասշտաբ բախման պարագայում հակել ավելի պարտվողական դիրքորոշման: Մենք արդեն պատերազմի մեջ ենք, լայնամասշտաբ պատերազմ վաղ թե ուշ անպայմանորեն լինելու է, բոլոր հանգամանքները և տվյալները կան դրա համար: Ադրբեջանը երկար տարիներ աճեցրել է մի սերունդ, որը լցված է ատելությամբ Հայաստանի և հայերի հանդեպ, և որի համար ուղղակի անընդունելի է Հայաստանի գոյությունը: Եվ Հայաստանի տարածքի նկատմամբ Ադրբեջանի նախագահի նկրտումներն ապացուցում են դա: Հետևաբար այդ սերունդը չի կարող մնալ առանց իր նկրտումները բավարարելու ցանկության և առանց որոշակի ռեալ քայլերի: Մանավանդ որ՝ տարածաշրջանում Թուրքիան սկսել է մի քաղաքականություն, որը քաոս է ստեղծել: Դրա արդյունքում անգամ Ադրբեջանում կարող է անկայունություն առաջանալ, որը կա՛մ իշխանությունը կօգտագործի, կա՛մ անկայունություն առաջացնող ուժերը, և հարվածի սլաքը տրամաբանորեն կուղղվի Հայաստանի դեմ: Իսկ Թուրքիան հարմար պահի միշտ պատրաստ է առիթից օգտվել և իրագործել իր ազգային գաղափարախոսությունը, որի հիմնասյուներից մեկը «հայկական սեպի» վերացումն է և մնացած բոլոր էթնիկ միավորների վերացումը իր տարածքից:

– Հետաքրքիր է Ռուսաստանի դիրքորոշումն այս հարցում, քանի որ Ռուսաստանը Հայաստանի ռազմավարական դաշնակիցն է, բայց մենք բազմիցս Ռուսաստանին քննադատում ենք Ադրբեջանին զինելու համար և նաև այն բանի համար, որ Հայաստանը ՀԱՊԿ-ից աջակցություն չի ստանում: Ի՞նչ դիրքորոշում կունենա Ռուսաստանն այս հարցում:

– Ձեր հարցի միակ ճշգրիտ պատասխանը կարող է տալ Ռուսաստանի նախագահը: Սակայն, անշուշտ, Հայաստանի համար, որպես դաշնակից, անընդունելի է այն, որ Ռուսաստանը զինում է Ադրբեջանին: Ես չեմ ընդունում այն բացատրություները, որ դա բիզնես է, որ զսպման մեխանիզմ է և այլն: Կատարվում է անընդունելի մի բան, և Հայաստանն իր բողոքի ձայնը՝ ընդդեմ Ադրբեջանին զենք մատակարարելու պետք է մի քիչ ավելի բարձր հնչեցներ:

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում