Friday, 19 04 2024
00:45
Տղամարդն ինքնահրկիզվել է Նյու Յորքի դատարանի շենքի մոտ` Թրամփի գործով լսումների ժամանակ
Մայրաքաղաքում բացօթյա առևտուրն արգելվում է
ՀՀ և Ադրբեջանի պայմանավորվածությունների կյանքի կոչումը կբերի խաղաղություն նաև ողջ տարածաշրջանում. պատգամավոր Գրիգորյան
00:12
«Սահմանազատման գործընթացի վերաբերյալ հուսադրող լուրեր կան»․ Կլաար
Գավառում մոր կողմից երեխային բռնության ենթարկելու գործը նախաքննության փուլում է
Մայիսի 1-ից ուժի մեջ է մտնում ՃԵԿ խախտման Էլեկտրոնային ծանուցումը նախընտրելու դեպքում 20 տոկոս նվազ բոնուսը
Զառի դպրոցը «հազարապետ» Փաշինյանին հրավիրել է՝ դիտելու «Պապ թագավոր» ներկայացումը
«Սիրո սեղան». AMAA-ի «Հայասա» թատերախումբը փայլեց նորովի
Տավուշից ոչ մի միլիմետր չի հանձնվում. Լիլիթ Մինասյան
Ստեփանծմինդա-Լարս ավտոճանապարհը փակ է բոլոր տեսակի տրանսպորտային միջոցների համար
Երևանը պնդում է՝ Մինսկի խումբ գոյություն ունի
Ռուսաստանի հեռանալով Երևանն ու Բաքուն կարողանում են պայմանավորվել
Մի՛ դարձրեք հնարավորությունը մամլիչ
Ավանակով գնացել է Կապան՝ գնումներ կատարելու և չի վերադարձել
Մահացել է ԵԱՀԿ ՄԽ ՌԴ առաջին համանախագահ Վլադիմիր Կազիմիրովը
Արամ Ա Վեհափառ Հայրապետն ընդունել է Միջազգային քրեական դատարանի առաջին դատախազ Լուիս Մորենո Օկամպոյին
Իրանն աջակցում է ՀՀ տարածքային ամբողջականությանը և դեմ է միջազգային սահմանների որևէ փոփոխման․ ԻԻՀ դեսպան
Ռուս-ադրբեջանական «մաքուր էջի» աշխարհաքաղաքական սեւագիր կա՞
Ես ճիշտ էի, Փաշինյանին սատարող քաղաքացիական հասարակությունը սխալ
«Գարդման-Շիրվան-Նախիջևան»-ը ողջունում է «Մեծ յոթնյակի»՝ Ադրբեջանին և Հայաստանին ուղղված հայտարարությունը
Հայկազ Նասիբյանը նշանակվել է էկոնոմիկայի նախարարության գլխավոր քարտուղար
Գետնի վրա կվերարտադրվեն ԽՍՀՄ փլուզման պահին իրավաբանորեն հիմնավորված միջհանրապետական սահմանները․Եղոյան
Բաքուն փորձում է փաստերի խեղաթյուրմամբ հարցականի տակ դնել հայկական բազմադարյա ներկայությունը. ԼՂՓԻ միություն
Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև սահմանազատման ողջ գործընթացում հիմնվելու են Ալմա-Աթայի հռչակագրի վրա․ Խանդանյան
Հայ-ադրբեջանական նոր պայմանավորվածություն
Սահմանի հստակ ֆիքսումը դառնալու է ՀՀ տարածքային ամբողջականության պաշտպանությանը միտված լեգիտիմ գործոն․ Կոնջորյան
Փրկարարները Գորիսում իրականացրել են հարկադիր քարաթափում
ՀՀ ԿԳՄՍ փոխնախարարը և ԱԶԲ պատասխանատուները քննարկել են դպրոցների սեյսմակայունության հիմնախնդիրը
Հայաստանն էականորեն խորացնում է իր համագործակցությունը Եվրոպական միության և ԱՄՆ-ի հետ. ԱԳ նախարար
Արցախի ԱԺ-ն ՌԴ համապատասխան կառույցների հետ անհապաղ քննարկումներ է խնդրում սկսել

Արամ Ա․ «100 ամեակէն յետոյ մեր ազգային պահանջատիրութիւնը կը պահանջէ ռազմավարական ու մարտավարական նոր մօտեցում»

Ինչպէս մամուլով յայտարարուած էր, Ապրիլ 28ին, Մեծի Տանն Կիլիկիոյ Կաթողիկոսութիւնը Թուրքիոյ Սահմանադրական Դատարանին մօտ դատ բացաւ՝ պահանջելով Սիսի պատմական Կաթողիկոսարանի վերադարձը։ Նկատի ունենալով սոյն իրաւական քայլին պատմական նշանակութիւնը ու եզակի կարեւորութիւնը հայ ժողովուրդի պահանջատիրական պայքարի ծիրէն ներս, Կիլիկիոյ Կաթողիկոսութեան պաշտօնաթերթ «Հասկ»ը հարցազրոյց մը ունեցած է Վեհափառ Հայրապետին հետ, որ եղաւ նախաձեռնողը եւ մղիչ ուժը իրաւական այս աննախընթաց քայլին, որպէսզի մեր ժողովուրդի զաւակներուն աւելի լայն տեղեկութիւններ փոխանցէ դատին առընչուող հարցերուն ու աշխատանքներուն մասին։

Վե­հափառ Տէր, ի՞նչ էին դրդա­պատ­ճառնե­րը, որոնք մղե­ցին Մե­ծի Տանն Կի­լիկիոյ Կա­թողի­կոսու­թիւնը դա­տական նման յան­դուգն քայ­լի դի­մելու Թուրքիոյ Սահ­մա­նադ­րա­կան Դա­տարա­նին մօտ։

– Մե­ծի Տանն Կի­լիկիոյ կա­թողի­կոսու­թեան Դպրե­վան­քի Մեր աշակեր­տութեան օրե­րէն սկսեալ, Հա­յոց Ցե­ղաս­պա­նու­թիւնը ու հայ ժո­ղովուրդի բռնա­բարուած իրա­ւունքնե­րու վե­րատի­րացու­մը Մե­զի հա­մար, ինչպէս նաեւ Դպրե­վան­քի բո­վէն ան­ցած բո­լոր սա­ներուն հա­մար եղած է մեր ամէնօրեայ ապ­րումին, տագ­նա­պին, մտածողութեան ու երազ­նե­րուն անան­ջա­տելի մա­սը։ Այլ խօս­քով, Մեր հո­գեմ­տա­ւոր կազ­մա­ւոր­ման մէջ, մեր ազ­գա­յին պահաջատիրութիւնը միշտ եղած է կա­րեւոր գոր­ծօն։ Բնա­կանա­բար, եր­կու կա­րեւոր ազ­դակներ մղած են մեր ժո­ղովուրդի իրա­ւունքնե­րու վերականգնումը առանցքա­յին ներ­կա­յու­թիւն դարձնե­լու Մեր կեանքէն ներս. առաջին՝ սփիւռքեան իրա­կանու­թիւնը, որ պարտադրեալ իրա­վիճակ մըն է ցե­ղաս­պա­նին կող­մէ, եւ երկրորդ՝ Մե­ծի Տանն Կի­լիկիոյ Կաթողի­կոսու­թեան ար­տաքսու­մը Սի­սի իր դարաւոր Կաթողիկոսարանէն։ Մեր Ս. Աթո­ռը իր Հայ­րա­պետ­նե­րու, միաբաննե­րու, ժո­ղովա­կան կա­ռոյցնե­րու ու թե­մերու ճամ­բով առաջնա­հերթ կա­րեւո­րու­թիւն տուած է մեր ազ­գա­յին պահանջատիրու­թեան։ Չմոռ­նանք եր­բեք, որ մեր եկե­ղեցին ազ­գի՛ն եկե­ղեցին է եւ հո­գեւո­րի կող­քին նաեւ ու­նի ազ­գա­յին նկա­րագիր ու առա­քելու­թիւն։ Արդ, ազ­գին տագ­նա­պը նաեւ եկե­ղեց­ւոյ տագ­նապն է, ազ­գին պա­հանջքը՝ նաեւ եկե­ղեց­ւոյ պա­հանջքը։ Տա­կաւին կը յի­շենք 1965-ին, Հա­յոց Ցե­ղաս­պա­նու­թեան Յիս­նա­մեակին, որ­պէս պա­տանի Մեր ար­տա­սանած Դա­նիէլ Վա­րու­ժա­նի Կի­լիկեան ջար­դե­րու նուիրուած բա­նաս­տեղծու­թիւնը (ի դէպ յի­սուն տա­րիներ յե­տոյ, Հայոց Ցե­ղաս­պա­նու­թեան 100ամեակին, Մեր պատ­գա­մը սկսանք նոյն բա­ռերով.- «Պի­տի գայ հա­նուր կեան­քի ար­շա­լոյ­սը վառ հա­գած եւ մենք զա­ւակ­ներդ օգոս­տա­փառ, պի­տի կեր­տենք նո՜ր արշալոյս…»)։ Երբ սկսանք մօ­տե­նալ Հա­յոց Ցե­ղաս­պա­նու­թեան 100-ամեակին, մտա­ծեցինք թէ ինչ պէտք է ընել, որ մեր ժա­մանա­կակից պատ­մութեան այս կա­րեւոր հանգրուանը ըլ­լայ եզա­կի, պատ­մա­կան եւ մեր հա­րիւր տա­րինե­րու պա­հան­ջա­տիրա­կան պայ­քա­րին առ­ջեւ նոր հո­րիզոն­ներ բա­ցող եւ նոր ըն­թացք ճշդող։ Այս մտա­ծու­մը Մեզ մղեց կազ­մա­կեր­պե­լու 2012ին, Ան­թի­լիասի Մայ­րա­վան­քին մէջ, միջազ­գա­յին հա­մագու­մար մը «Ճա­նաչու­մէ դէ­պի Հա­տու­ցում» նիւթով։ Հա­մագու­մա­րին հրա­ւիրե­ցինք մի­ջազ­գա­յին օրէն­քի ու ցեղասպանութեան 30 օտար մաս­նա­գէտ­ներ։ Թէ՛ հրա­պարա­կային քննար­կումնե­րու եւ թէ՛ անոնց հետ Մեր ու­նե­ցած առան­ձին զրոյցներու ըն­թացքին ու­զե­ցինք իմա­նալ մեր պա­հան­ջա­տիրու­թիւնը իրա­ւական շրջա­գիծի մէջ դնե­լու կա­րելիու­թիւննե­րը։ Մասնագէտներու մօ­տեցումնե­րը ընդհան­րա­պէս երկդի­մի էին. սակայն ըսին, որ կ’ար­ժէ նման յան­դուգն քայ­լի մը դի­մել։ Մենք անձնա­պէս հա­մոզուած էինք, որ տաս­նա­մեակ­նե­րէ ի վեր Հա­յոց Ցեղաս­պա­նու­թեան ճա­նաչ­ման ուղղու­թեամբ կա­տարուող աշխատան­քը նոր ըն­թացք մը ստա­նար, շեշ­տը դնե­լով հա­տուցման վրայ։

Ար­դարեւ, մի­ջազ­գա­յին օրէն­քի հա­մաձայն, ճա­նաչում ու հա­տու­ցում իրա­րու հետ սեր­տօ­րէն առընչուած են։ Հե­տեւա­բար, ա՛յս մօտեցումով պէտք է շա­րու­նա­կենք մեր աշ­խա­տան­քը Հարիւրամեակէն անդին։

Վե­հափառ Տէր, ի՞նչ ձե­ւով սկիզբ առաւ դա­տի պատ­րաստու­թեան գոր­ծընթա­ցը, որուն ղե­կավա­րու­թիւնը դուք ստանձնած էիք։

– Ինչպէս քիչ առաջ ըսինք, մեր դա­տի իրա­ւական մար­զը քննար­կե­լու կո­չուած մի­ջազ­գա­յին հա­մագու­մար մը կազ­մա­կեր­պե­լու Կաթողիկոսու­թեան նպա­տակը յստա­կօրէն կը հե­տապնդէր մեր պահան­ջա­տիրու­թիւնը իրա­ւական տուեալ­նե­րով ու հիմնաւորումներով հե­տապնդե­լու ծրա­գիրը։ Անցնող տասնամեակնե­րուն Հայ Դա­տի աշ­խա­տան­քը առա­ւելա­բար կեդրոնացած էր Ցե­ղաս­պա­նու­թեան ճա­նաչ­ման վրայ եւ այս նպատակով կա­տարուած էր քա­ղաքա­կան, քա­րոզ­չա­կան, յարաբերական ու հրա­տարակ­չա­կան հսկայ աշ­խա­տանք։ Ճի՛շդ է, իրա­ւական գծով եւս որոշ հրա­տարա­կու­թիւններ կա­տարուած էին ան­ցեալին (օրի­նակ՝ Մու­սա Փրէն­սի, Un génocide impuni: l’Arménocide եւ Շա­ւարշ Թո­րիկեանի The Armenian Question and International Law)։
Սա­կայն իրա­ւական դաշ­տը կը կա­րօտէր հա­մապար­փակ ուսումնասիրու­թեան՝ մի­ջազ­գա­յին օրէնք­նե­րու ու համաձայնագրերու ինչ­պէս նաեւ թրքա­կան իրա­ւական օրէնքնե­րու լոյ­սին տակ։

Յի­շեալ հա­մագու­մա­րէն ան­մի­ջապէս յե­տոյ, որոշ կա­պեր հաստատեցինք մի­ջազ­գա­յին օրէն­քի կարգ մը մաս­նա­գէտ­նե­րու հետ, ունենալու նաեւ անոնց տե­սակէ­տը։ Այս խորհրդակ­ցութիւննե­րէն ետք կազ­մե­ցինք մաս­նա­գէտ­նե­րէ բաղ­կա­ցած փոքր խումբ մը եւ սկսանք աշ­խա­տան­քի՝ հե­ռու լու­սարձակ­նե­րէ։ Յի­շեալ խումբին մաս կազ­մե­ցին հե­տեւեալ ան­ձե­րը.- Դոկտ. Բա­յամ Ախա­ւան (Ցե­ղաս­պա­նու­թեան օրէն­քի դա­սա­խօս ՄըքԿիլ Հա­մալ­սա­րանի մէջ եւ Եւ­րո­պայի Մարդկա­յին Իրա­ւանց դա­տարա­նի մօտ փաս­տա­բան), Դոկտ. Թիմ Էյք (Մի­ջազ­գա­յին դա­տերու փաս­տա­բան Եւ­րո­պական Մարդկա­յին Իրա­ւանց Դա­տարա­նի մօտ), Ճէմ Մու­րատ Սո­ֆուօղ­լու (Իս­թանպու­լի Հա­մալ­սա­րանի դա­սախօս եւ կա­լուա­ծական ու մարդկա­յին իրա­ւանց հար­ցե­րու փաս­տա­բան), Դոկտ. Թա­նէր Աք­չամ (Հա­յոց Ցեղասպանութեան դա­սախօս Քլարք Հա­մալ­սա­րանին մէջ), Դոկտ. Իշ­թար Կէօզայ­տըն Սա­ւաշըր (Մի­ջազ­գա­յին եւ Թրքա­կան օրէնքներու դա­սախօս Իսթանպու­լի Հա­մալ­սա­րանին մէջ), Միջազգա­յին ու Թրքա­կան օրէնքնե­րու հա­մալ­սա­րանի այլ թուրք դասախօս մը եւ թուրք պատ­մա­բան մը (վեր­ջին եր­կու ան­ձե­րը հասկնա­լի պատճառնե­րով չու­զե­ցին իրենց անուննե­րը բա­ցայայ­տել հանրութեան), Թե­նի Բիր­րի Սի­մոնեան (Մարդկա­յին իրա­ւունքնե­րու դա­սախօս Ժընեւի Ուէպսթըր Հա­մալ­սա­րանին մէջ), Դոկտ. Նո­րա Պայրաքտարեան (Քա­ղաքա­գիտու­թեան եւ մի­ջազ­գա­յին օրէն­քի դասախօս Լի­բանա­նեան Հա­մալ­սա­րանին մէջ) եւ Ֆա­թիմա Սա­քայա (Անգլե­րէն ու Թրքե­րէն լե­զու­նե­րու դա­սախօս Միացեալ Նահանգներու մէջ)։

Մաս­նա­գէտ­նե­րու այս խումբը ճշդուած էր նկատի ունենալով մեր դա­տին պատ­մա­կան են­թա­հողը, թրքա­կան դատավա­րական օրէնքնե­րը եւ յատ­կա­պէս՝ ցե­ղաս­պա­նու­թեան ու մարդկա­յին իրաւանց առընչուած օրէնքնե­րը։ Մեր աշ­խա­տան­քը կազմակերպուեցաւ հե­տեւեալ կեր­պով.- անցնող շուրջ եր­կու տարինե­րու ըն­թացքին, չորս հան­դի­պումներ ու­նե­ցանք Ժը­նեւի մէջ եւ եր­կու մասնա­կի հան­դի­պումներ՝ Ան­թի­լիասի մէջ։

Աշ­խա­տան­քը կա­տարուեցաւ հա­ւաքա­կան կեր­պով. ան­ձի մը կող­մէ պատրաստուած աշ­խա­տան­քը յանձնա­խումբին կող­մէ քննարկուեցաւ եւ իր վերջնական ձե­ւը ստա­ցաւ։ Մա­կարը պատմական են­թա­հողը պատրաստեց, որով­հե­տեւ թրքա­կան դատարա­նը իր ներ­քին գործընթաց­նե­րուն համաձայն կրնայ պահան­ջել թուրք պատ­մա­բանի մը տե­սակէ­տը։

Բնա­կանա­բար Թուրքիոյ դա­տավա­րական օրէնքնե­րու առընչուած հար­ցե­րը պէտք է ու­սումնա­սիրուէին թուրք մաս­նա­գէտ­նե­րու կող­մէ։ Բա­յամ եւ Թիմ Եւ­րո­պայի Մարդկա­յին Իրա­ւանց Դա­տարա­նի առընչուած հար­ցե­րը քննար­կե­ցին։ Աք­չա­մը առա­ւե­լա­բար օգ­տա­կար եղաւ օս­մա­ն­եան ար­խիւնե­րու մէջ պրպտումներ կա­տարե­լու գծով։ Թե­նին, մարդկա­յին իրա­ւանց գծով իր ու­նե­ցած փոր­ձա­ռու­թեան առըն­թեր նաեւ հա­մադ­րումի աշ­խա­տան­քը կա­տարեց։ Նո­րան, որ­պէս մի­ջազ­գա­յին օրէն­քի դա­սախօս, իր մաս­նակցու­թիւնը բե­րաւ յատ­կա­պէս իրա­ւական հար­ցե­րու քննարկման։ Բո­լոր փաս­տա­թուղթե­րը նախ թրքե­րէնով պատ­րաստուեցան, ապա անգլե­րէնի թարգմա­նուե­ցան եւ թրքե­րէնով իրենց վերջնա­կան ձե­ւը ստա­ցան։ Պատ­րաստուեցան երեք թղթածրարներ.- պատ­մա­կան թղթած­րար (15 էջ), իրա­ւական թղթած­րար (60 էջ) եւ դա­տի դի­մումնագ­րի թղթած­րար (10 էջ)։ Յի­շեալ թղթածրարնե­րուն առըն­թեր, նաեւ պատրաստուեցան այլ փաս­տա­թուղթեր ու նկար­ներ Սի­սի Կաթողիկոսա­րանին իրա­ւատէ­րի հան­գա­ման­քը ճշդող, անոր պատմա­կան դե­րը պար­զող եւ Օս­մա­նեան Պե­տու­թեան կող­մէ անոր բռնագ­րա­ւու­մը եւ Կա­թողի­կոսա­րանին Ան­թի­լիաս հաս­տա­տուի­լը նկա­րագ­րող։

Այնպէս կը թուի, Վե­հափառ Տէր, որ Ձեր գլխա­ւորու­թեամբ կատարուած աշ­խա­տան­քը այնքան ալ դիւ­րին ու հե­զասահ չե­ղաւ։

– Բարդ ու դժուար աշ­խա­տանք մը կա­տարուեցաւ յանձնա­խումբին կող­մէ։ Բա­ցատ­րենք։ Առա­ջին հեր­թին, Սի­սի Կա­թողի­կոսա­րանը պահան­ջե­լու մեր դա­տական քայ­լին հա­մար հիմ­նա­կան էր Կաթողիկոսա­րանին սե­փակա­նու­թիւնը հաս­տա­տող փաս­տա­թուղթ մը, ինչ որ չու­նինք։ Որ­քան ալ նկար­ներ, վկա­յու­թիւններ ներկայացնենք դա­տարա­նին, դա­տական սկզբունքնե­րու եւ դատավա­րական օրէնքնե­րու հա­մաձայն սե­փակա­նու­թիւնը միայն կը փաս­տուի սեփակա­նաթուղթով (թա­փու)։ Մե­զի կը պակ­սէին նաեւ այնպի­սի փաս­տա­թուղթեր, որոնք կրնա­յին այ­լա­պէս օգ­տա­կար հան­դի­սանալ դա­տավա­րու­թեան ըն­թացքին (չմոռ­նանք եր­բեք թէ ի՜նչ ահա­ւոր ու սար­սա­փելի պայ­մաննե­րու մէջ ապ­րե­ցաւ մեր ժո­ղովուրդը ջար­դի ու ցե­ղաս­պա­նու­թեան օրե­րուն…)։

Փոր­ձե­ցինք Սի­սի քա­ղաքա­պետու­թե­նէն որոշ տե­ղեկու­թիւններ քաղել, ինչ որ կա­րելի չե­ղաւ։ Սի­սի կա­լուա­ծային գրա­սենեակը մերժեց որե­ւէ տե­ղեկու­թիւն ու հաս­տա­տագիր տալ մեր փաստաբանին։ Մե­զի հա­սած տե­ղեկու­թիւննե­րուն հա­մաձայն, Վարչա­պետա­րանէն շրջա­բերա­կան գա­ցած է բո­լոր շրջան­նե­րու կա­լուա­ծական գրա­սենեակ­նե­րուն, ոչ մէկ տե­ղեկու­թիւն կամ փաս­տա­թուղթ հայ­թայթե­լու բո­լոր անոնց, որոնք կը փոր­ձեն իրենց կալուածնե­րը պա­հան­ջել (այս խումբին մաս կը կազ­մեն Հա­յեր, Ասորիներ եւ Յոյ­ներ)։ Սա­կայն չմոռ­նանք, որ եթէ դա­տավա­րու­թեան առընչուած փաս­տա­թուղթեր կը պակ­սին մե­զի որով­հե­տեւ ո՛չ-բնականոն պայ­մաննե­րու մէջ Կա­թողի­կոսու­թիւնը հե­ռացաւ իր կայքէն, սա­կայն պատ­մութեան տուեալ­նե­րը աղա­ղակող փաս­տեր են Սի­սի Կա­թողի­կոսա­րանի ինչպէս նաեւ Կի­լիկիոյ ու Արեւմտեան Հայաս­տա­նի մէջ գտնուող վան­քե­րու ու եկե­ղեցի­ներու եւ ընդհանրապէս ազ­գա­պատ­կան կա­լուած­նե­րու ինքնու­թեան ու պատկա­նելիու­թեան մասին վկա­յող։ Ամէն պա­րագա­յի Թուրքիոյ դատարա­նը պատ­մա-իրա­ւական մօ­տեցու­մով չի կրնար մեր­ժել Սիսի Կա­թողի­կոսա­րանին հայ եկե­ղեց­ւոյ պատ­կա­նելիու­թիւնը։ Այս է նաեւ իրա­ւագէտ­նե­րու տե­սակէ­տը։

Ին­չո՞ւ Կա­թողի­կոսա­րանի վե­րադար­ձի դա­տական հայ­ցը ուղղա­կի կը ներ­կա­յացուի Թուրքիոյ Սահ­մա­նադ­րա­կան Դա­տարան։

– Որե­ւէ երկրի պա­րագա­յին, դա­տավա­րական կա­ռոյ­ցը կը բաղ­կա­նայ նա­խադատ, վե­րաքննիչ եւ վճռա­բեկ ատեան­նե­րէ։ Շարք մը եր­կիրներ ու­նին նաեւ սահ­մա­նադ­րա­կան դա­տարան։ Բնա­կանա­բար իւրաքանչիւր դա­տարան իր գոր­ծունէու­թեան ու իրա­ւասու­թեան սահ­մաննե­րը ու­նի։ Նկա­տի ու­նե­նալով, որ Սի­սի քաղաքապետարանը մեր­ժեց պարզ կա­լուա­ծաթուղթի մը պահանջքը, իրա­ւաբան­ներ անի­մաստ գտան դի­մելու տե­ղական դատարան եւ հայ­ցը ներ­կա­յացուեցաւ ուղղա­կի Սահ­մա­նադ­րա­կան Դա­տարան: Այս վեր­ջի­նէն մեր­ժուելու պա­րագա­յին, պի­տի դի­մենք Եւ­րո­պայի Մարդկա­յին Իրա­ւանց Ատեան: Մեր դա­տական բո­լոր փաս­տա­թուղթե­րը նաեւ այս հե­ռան­կա­րով պատ­րաստուեցան։

Վե­հափառ Տէր, ակ­նարկե­ցիք Եւ­րո­պայի Մարդկա­յին Իրա­ւանց Ատեա­նին։ Կրնա՞ք այս ուղղու­թեամբ որոշ լու­սա­բանու­թիւն­ներ տալ։

-Ինչպէս դա­տարա­նին անու­նը ցոյց կու տայ, մարդկա­յին իրա­ւանց առընչուած հար­ցե­րով կը զբա­ղի յի­շեալ դա­տարա­նը, որուն կեդրոնատե­ղին կը գտնուի Սթրազ­պուրկի (Ֆրան­սա) մէջ։ Դատական այս ատեանը սկսած է գոր­ծել 1959ին եւ ցարդ տա­սը հազարէ աւե­լի դա­տեր վճռած է։ Ներ­կա­յիս 47 պե­տու­թիւններ (ներառեալ Հա­յաս­տան եւ Թուրքիա) ան­դամ են յի­շեալ դա­տարա­նին։ Մարդկա­յին Իրա­ւանց Ատեան կրնան դի­մել պե­տու­թիւններ, համայնքներ, կազ­մա­կեր­պութիւններ ու նոյ­նիսկ ան­հատներ։ Դատարա­նին կող­մէ տրուած վճի­ռը պար­տա­դիր է։ Յի­շեալ դատարա­նը կրնայ զբա­ղիլ այն դա­տերով, որոնք տե­ղական դատարա­նին կող­մէ մեր­ժուած են եւ կը քննար­կէ թղթած­րարնե­րը այն եր­կիրնե­րուն, որոնք ան­դամ են Եւ­րո­պայի Մարդկա­յին Իրա­ւանց Ատեանին: Յի­շեց­նենք, որ վեր­ջերս Զուիցե­րիոյ առընչուած Փերինչէքի հար­ցով զբա­ղեցաւ Եւ­րո­պայի Մարդկա­յին Իրա­ւանց Ատեանը:

Ի՞նչ հա­կազ­դե­ցու­թիւն կրնայ ու­նե­նալ Թուրքիան Մե­ծի Տանն Կիլիկիոյ Կա­թողի­կոսու­թեան կող­մէ նա­խաձեռ­նուած այս դատավարական ըն­թաց­քին գծով։

– Առողջ մտա­ծողու­թիւն ու­նե­ցող ոեւէ անձ կամ որեւէ հաւաքականու­թիւն բնա­կան պի­տի տես­նէ մեր Ս. Աթո­ռին կող­մէ առնուած այս իրա­ւական քայ­լը։ Նախ դի­տենք պատ­մա­կան ենթահողը։ Հա­րիւր տա­րիներ առաջ, Սի­սի մեր պատ­մա­կան Կաթողիկոսա­րանը բռնագ­րա­ւուե­ցաւ Օս­մա­նեան-թուրք պետութեան կող­մէ, ինչպէս մեր բո­լոր եկե­ղեցա­պատ­կան ու ազգապատ­կան կա­լուած­ներն ու կա­ռոյցնե­րը։ Յա­ջոր­դող թուրք կառավա­րու­թիւննե­րը, այսպէս կո­չուած «լքեալ կա­լուած­նե­րու» գծով որո­շումներ առին ան­տե­սելով այդ կա­լուած­նե­րուն իրա­ւատէ­րերը եւ մի­ջազ­գա­յին օրէնքնե­րը ու փաս­տօ­րէն մեր ժո­ղովուրդին կալուածները աշ­խարհին դի­մաց սե­փակա­նացու­ցին։ Ո՞վ կրնայ ուրա­նալ այս իրո­ղու­թիւնը։ Մեր պա­հան­ջա­տիրու­թեան ան­բա­ժան մա­սը կը կազ­մէ մեր ժո­ղովուրդի սե­փակա­նու­թիւնը եղող՝ անհատական, ազ­գա­պատ­կան ու եկե­ղեցա­պատ­կան կա­լուած­նե­րու վե­րադար­ձը։ Եթէ այդ կա­լուած­նե­րուն կա­լուա­ծագ­րե­րը այ­սօր գոյութիւն չու­նին, հասկնա­լի պատ­ճառնե­րով, սա­կայն աղա­ղակող փաս­տեր կան անոնց ինքնու­թեան մասին վկա­յող։ Անցնող հա­րիւր տա­րինե­րուն, ճի՛շդ է, մեր պա­տաս­խա­նատու մար­միննե­րը այս հարցով չկրցան զբա­ղիլ, որով­հե­տեւ ջար­դէն ու աք­սո­րէն յե­տոյ, սփիւռք դար­ձած մեր ժո­ղովուրդի գո­յատե­ւու­մը ու կազ­մա­կեր­պումը մե­զի հա­մար առաջ­նա­հեր­թութիւն էր։ Այ­սօր, փա՜ռք Աս­տուծոյ, ազատ ու ան­կախ Հա­յաս­տան ու­նինք, կազ­մա­կեր­պուած ու պահանջա­տէր սփիւռք ու­նինք եւ հե­տեւա­բար Թուրքիոյ կ’ըսենք՝ մեր իրա­ւունքնե­րը կը պա­հան­ջենք. քու պա­պերուդ կող­մէ գոր­ծադրուած ցեղասպանութեան ճա­նաչում եւ հա­տու­ցում կը պա­հան­ջենք։

Այս առի­թով կ’ուզենք յի­շեց­նել, որ անցնող երեք տա­րինե­րու ընթացքին եր­կու նամակներ յղած ենք Թուրքիոյ այդ օրե­րու վարչապետ եւ այժմ նա­խագահ Էր­տո­ղանին. առա­ջին նա­մակը Մեր ստո­րագ­րութեամբ եւ երկրորդ նա­մակը Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Գա­րեգին Բ. Ամենայն Հա­յոց Կա­թողի­կոսին եւ Մեր միատեղ ստո­րագ­րութեամբ։ Եր­կու նա­մակ­նե­րուն մէջ ալ պա­հան­ջե­ցինք մեր եկե­ղեցա­պատա­կան ու ազ­գա­պատ­կան կա­լուած­նե­րու վե­րադար­ձը։ Ոչ մէկ պա­տաս­խան ստա­ցանք։ Թուրքիոյ այս ամ­բարտա­ւան կե­ցուած­քին դի­մաց մենք պէտք է ցու­ցա­բերենք ամուր կամք ու պա­հան­ջա­տիրա­կան ոգի։ Ինչ կը վե­րաբե­րի Թուրքիոյ հա­կազ­դե­ցու­թեան, վստա­հաբար կը հե­տեւիք մա­մու­լին։ Ան­ցեալ շա­բաթ Ուա­շիկ­թը­նի մէջ կազ­մա­կեր­պե­ցինք մամլոյ ասու­լիս. ար­դիւնքը դրա­կան էր։ Յատ­կա­պէս թրքա­կան հակազդեցու­թիւնը ան­մի­ջական էր ու յար­ձա­կողա­կան։ Պէտք է շարու­նա­կել նոյն ըն­թացքը։ Յա­ջոր­դա­բար մամ­լոյ ասու­լիսներ կը ծրագ­րենք կազմա­կեր­պել կա­րեւոր մայ­րա­քաղաք­նե­րէ ներս։

Ինչպէս ծա­նօթ է Ձե­զի, Հա­յոց Ցե­ղաս­պա­նու­թե­նէն յե­տոյ, յաջորդաբար եր­կու հա­մաժո­ղով­ներ տե­ղի ու­նե­ցան Սեւ­րի (1920) եւ Լօզանի (1923) մէջ, որոնք ան­մի­ջակա­նօրէն առընչուած էին Հայ Դատին։ Վեհափառ Տէր, ար­դեօ՞ք Կա­թողի­կոսա­րանի բա­ցած դա­տին մէջ որեւէ նշում պի­տի ըլ­լայ յի­շեալ հա­մաժո­ղով­նե­րուն մա­սին։

– Ան­կասկած, յի­շեալ եր­կու հա­մաժո­ղով­նե­րը քա­ղաքա­կան եւ իրաւական իմաս­տով յա­տուկ կա­րեւո­րու­թիւն կը ներ­կա­յաց­նեն մեր դա­տին։ Եթէ անոնց դաշ­նագրե­րուն հայ ժո­ղովուրդին հետ առընչուած յօ­դուած­նե­րը կար­դաք, պի­տի տես­նէք թէ լայն իրաւունքներ կը տրուին հայ ժո­ղովուրդին եւ թրքա­կան կառավարութիւնը յանձնա­ռու կ’ըլ­լայ Ազ­գե­րու Դաշ­նակցու­թեան Խոր­հուրդին (League of Nations) հետ հա­մախոր­հուրդ, անհրա­ժեշտ մի­ջոցնե­րու դի­մելու, գոր­ծադրե­լու հա­մար դաշ­նագրե­րու տրամարութիւննե­րը։ Հա­կառակ անոր որ Սեւ­րի դաշ­նա­գիրը չվաւերա­ցուե­ցաւ, նա­խագահ Ուիլ­սը­նի կող­մէ ճշդուած Հա­յաս­տա­նի սահ­մաննե­րը պատ­մա­կան կա­րեւո­րու­թիւն կը ներ­կա­յաց­նեն, որովհե­տեւ Ուիլ­սը­նի ծրա­գիրը Ցե­ղաս­պա­նու­թե­նէն յե­տոյ Թուրքիոյ կող­մէ կա­տարուելիք իրա­ւական, քա­ղաքա­կան ու հո­ղային հատուցման առա­ջին եւ հիմ­նա­կան քայլն էր մի­ջազ­գա­յին օրէն­քի ծիրէն ներս։ Սա­կայն դժբախ­տա­բար Սեւ­րը չգոր­ծադրուեցաւ. պատմութեան թան­գա­րանը նե­տուե­ցաւ, եւ Սեւ­րին յա­ջոր­դեց Լօզանի դաշ­նա­գիրը։ Ներ­կայ դա­տը հիմ­նուած է առա­ւելա­բար Լօզանի դաշ­նագրին վրայ, որով­հե­տեւ թրքա­կան պե­տու­թիւնը ճանչցաւ եւ յանձնա­ռու եղաւ գոր­ծադրե­լու Լօ­զանի Դաշ­նագրի բո­լոր պայմանները։ Լօ­զանի Դաշ­նագրի 37էն 45 յօ­դուած­նե­րուն մէջ կը պաշտպա­նուին փոք­րա­մաս­նութիւննե­րու՝ նե­րառեալ մեր ժողովուրդին շա­հերն ու իրա­ւունքնե­րը։ Բնա­կանա­բար Սեւ­րի Դաշնա­գիրը պէտք է նկա­տի ու­նե­նալ որ­պէս իրա­ւա-քա­ղաքա­կան կա­րեւոր մէկ­նա­կէտ, սա­կայն Լօ­զանի Դաշ­նագրի տրամադրութիւննե­րուն վրայ հարկ է յե­նիլ։ Այս է նաեւ մասնագէտնե­րու տե­սակէ­տը։ Կա­թողի­կոսու­թեան բա­ցած դա­տին մէջ Լօ­զանի դաշ­նա­գիրը կա­րեւոր տեղ է գրա­ւած։

Կ’ու­զենք նաեւ յի­շեց­նել, որ մի­ջազ­գա­յին օրէն­քին հա­մաձայն (տե՛ս. օրի­նակ, Basic Principles and Guidelines on the Right to Reparation for Victims of Gross Violation of Human Rights and International Humanitarian Law եւ, Basic Principles and Guidelines on the Right to a Remedy and Reparation for Victims of Gross Violation of International Human Rights Law and Serious Violations of International Humanitarian Law) զո­հուած­նե­րու ժա­ռան­գորդնե­րը, ան­հա­տապէս եւ հա­ւաքա­բար, իրա­ւունք ու­նին պա­հան­ջե­լու անոնց իրա­ւունքնե­րը։

Վե­հափառ Տէր, ար­դեօք Կի­լիկիոյ Կա­թողի­կոսու­թիւնը եկեղեցապատ­կան ու ազ­գա­պատ­կան կա­լուած­նե­րու ամ­բողջա­կան ցան­կը ու­նի՞։

– Կա­թողի­կոսա­րանի տրա­մադ­րութեան տակ կը գտնուին իրեն պատ­կա­նող ազ­գա­պատ­կան ու եկե­ղեցա­պատ­կան կա­լուած­նե­րու ամ­բողջա­կան ցան­կը։ Օս­մա­նեան կայսրու­թե­նէն ներս, կրօ­նական կա­ռոյցներ իրա­ւունք չու­նէին իրենց անու­նին ար­ձա­նագ­րելու կալուած­ներ։ Հե­տեւա­բար, անոնց կա­լուած­նե­րը կ’ար­ձա­նագ­րուէին կամ վստա­հելի ան­ձի մը եւ կամ սուրբի մը անու­նով։ 1912ին կա­րելի դար­ձաւ կրօ­նական կա­ռոյցնե­րու անու­նով կա­տարել արձանագրութիւ­նը։ 1912-13ին, պե­տու­թեան որո­շու­մով, փոքրամասնութիւններ, նե­րառեալ հայ հա­մայնքը, պատ­րաստե­ցին իրենց ազ­գա­պատ­կան ու եկե­ղեցա­պատ­կան կա­լուած­նե­րու ամբողջա­կան ցան­կը եւ փո­խան­ցե­ցին պե­տու­թեան։ (Մեր հա­մայնքին պատ­կա­նող կա­լուած­նե­րու ցան­կը տպուած է Խ. Սաֆ­րա­սեանի կողմէ «Էջ­միածին» ամ­սագրի 1965-6 տա­րուան յա­ջոր­դա­կան թիւերուն մէջ)։ 1921ին, Ֆրան­սան, որուն հո­վանա­ւորու­թեան տակ կը գտնուէին Սու­րիան, Լի­բանանն ու Կի­լիկիան, Սա­հակ Կաթողիկոսին առա­ջար­կեց պատ­րաստել Կի­լիկիոյ Կաթողիկոսարանի կա­լուած­նե­րու ցան­կը՝ անոր կցե­լով նաեւ կալուած­նե­րու ու շի­նու­թիւննե­րու նիւ­թա­կան ար­ժե­ւորու­մը։ Յի­շեալ ցան­կը պատ­րաստուեցաւ եւ փո­խան­ցուեցաւ Ֆրան­սա­յի պետութեան։ Անոր պատ­ճէ­նը կը գտնուի Կա­թողի­կոսա­րանի արխիւնե­րուն մէջ (տպուած է նաեւ Բ. Եղիայեան, Ատա­նայի Հա­յոց Պատ­մութիւն, Ան­թի­լիաս, 1970 էջ 871-891)։ Յե­տագա­յին, երբ Ֆրանսան հե­ռացաւ շրջա­նէն, ֆրան­սա­յի իշ­խա­նու­թիւնը Մե­ծի Տանն Կիլիկիոյ Սա­հակ Վե­հափա­ռին յայտնեց, թէ ինք իրա­ւունք չու­նի Թուրքիոյ ներ­քին հար­ցե­րուն մի­ջամուխ ըլ­լա­լու…։

Կա­լուած­նե­րու հար­ցին մա­սին անհրա­ժեշտ տե­ղեկու­թիւններ ունենալու հա­մար կրնաք նա­յիլ K.K. Baghdjian, The Confiscation of Armenian properties by the Turkish Government said to be Abandoned, Antelias, 2010 եւ Aram I, Issues and Perspectives, Antelias, 2013, pp. 78-92, 233-235։

Վե­հափառ Տէր, օրի­նական ի՞նչ հիմ­նա­ւորումնե­րով կը կար­ծէք որ այս դա­տը կրնայ իր դրա­կան ըն­թացքը ու­նե­նալ։

– Հար­ցումին պա­տաս­խա­նե­լէ առաջ կ’ու­զենք յայտնել որ յանձնախումբին հետ կա­տարուած աշ­խա­տան­քին մա­սին ամբողջական տեղեկա­գիր մը պատ­րաստած ենք, անոր կցե­լով մեր տրամադրութեան տակ գտնուող ար­խիւնե­րը։ Այս աշ­խա­տան­քը կատարե­ցինք պատմութեան հա­մար։ Վե­րադառ­նա­լով հար­ցումին, անհրա­ժեշտ է շեշ­տել պատ­մա­կան են­թա­հողը։ Ներ­կայ Թուրքիան Հա­յոց Ցե­ղաս­պա­նու­թիւնը ըն­դունի կամ ոչ, 1915ին Օս­մա­նեան կայսրու­թեան սահ­մաննե­րէն ներս ապ­րող Հա­յերու դէմ կա­տարուած ջար­դը ցե­ղաս­պա­նու­թիւն որա­կէ կամ ոչ, պատ­մա­կան ան­հերքե­լի իրո­ղու­թիւն մըն է, որ նոյ­նիսկ Թուրքիոյ բա­ցատ­րութեամբ «մեծ թիւով Հա­յեր սպան­նուեցան եւ մեծ թի­ւով Հա­յեր իրենց կա­լուած­նե­րը ետին լքե­լով հե­ռացան Թուրքիայէն»։ Թուրքիան քաջ գիտ­նա­լով իր ու­նե­ցած աշ­խարհա­քաղա­քական կա­րեւո­րու­թիւնը եւ հե­տեւա­բար մեծ ու­ժե­րու զգու­շա­ւոր մօ­տեցու­մը Հա­յոց Ցե­ղաս­պա­նու­թեան հարցին, հետզհե­տէ աւե­լի կ’ամ­րացնէ իր ժխտո­ղական քաղաքականու­թիւնը։ Արդ, Թուրքիան այս հանգրուանին կրնայ կատարուածը որ­պէս ցե­ղաս­պա­նու­թիւն չըն­դունիլ՝ հա­կառակ իր ժխտու­մը հիմ­նա­ւորող փաս­տե­րու բա­ցակա­յու­թեան։ Սա­կայն Թուրքիան չի կրնար ու­րա­նալ որ օս­մա­նահ­պա­տակ Հա­յեր հա­րիւր հա­զարա­ւոր կա­լուած­ներ պար­տադրա­բար ձգե­լով հե­ռացած են Թուրքիայէն։ Այս ան­կիւնէն մենք կը փոր­ձենք մօ­տենալ մեր դա­տին։ Մի­ջազ­գա­յին օրէն­քը յստակ կեր­պով կ’ըսէ, թէ պա­տերազ­մի եւ ոչ բնա­կանոն պայ­մաննե­րու տակ բռնագ­րա­ւուած կա­լուած­նե­րը պէտք է վե­րադար­ձուին իրենց սե­փակա­նատէ­րերուն եւ այս ուղղու­թեամբ պե­տու­թիւնը իր պա­տաս­խա­նատւու­թիւնը ու­նի։ Հե­տեւա­բար, նման մար­տա­վարա­կան մօ­տեցում մը ո՛չ միայն կրնայ դիւ­րացնել հատուցման գոր­ծընթա­ցը, այլ նաեւ կրնայ դէ­պի ճա­նաչում առաջնորդող ճամ­բան դարձնել աւե­լի հե­զասահ։ Ցե­ղաս­պա­նու­թեան ճանաչու­մը պէտք չէ դառ­նայ ինքնան­պա­տակ ու բարձրա­գոյն գագաթը մեր պա­հան­ջա­տիրա­կան պայ­քա­րին։ Առանց ան­տե­սելու ճա­նաչ­ման կա­րեւո­րու­թիւնը, անհրա­ժեշտ է 100ամեակէն յե­տոյ յատուկ շեշտ դնել, նոյ­նիսկ առաջ­նա­հերթ կա­րեւո­րու­թիւն ըն­ծա­յել, հա­տուցման եւ այդ ծի­րէն ներս` որ­պէս առա­ջին քայլ կա­լուած­նե­րու վե­րադար­ձին։ Ցե­ղաս­պա­նու­թեան հա­տու­ցումը հա­մապար­փակ գործընթաց­նե­րու ամ­բողջու­թիւն մը կ’են­թադրէ մի­ջազ­գա­յին օրէն­քի տուեալ­նե­րուն հա­մաձայն։ Այդ գոր­ծընթաց­նե­րուն մաս կը կազ­մեն նաեւ բռնագրաւուած հո­ղերու եւ ինչքե­րու վե­րադար­ձը ու անոնց ոչնչաց­ման պարագա­յին՝ նիւ­թա­կան հա­տու­ցումը։

Որ­պէս եզ­րա­կացու­թիւն, Վե­հափառ Տէր, ի՞նչ ու­նիք ըսե­լիք։

– Կի­լիկիոյ Կա­թողի­կոսա­րանի վե­րադար­ձի պա­հանջքը ներկայացնելով, Մեր նպա­տակը դու­ռը բա­նալն է մեր ազգապատկան ու եկե­ղեցա­պատ­կան բո­լոր կա­լուած­նե­րու վերադար­ձի թղթած­րա­րին։ Մար­տա­վարա­կան նոր մօ­տեցում մըն է սա, որ վստա­հաբար կ’ամ­բողջաց­նէ Ցե­ղաս­պա­նու­թեան ճա­նաչ­ման ուղղու­թեամբ տա­րուող աշ­խա­տանքնե­րը։ Բնա­կանա­բար հարկ է ըլլալ զգոյշ։ Հայ Դա­տը իր իրա­ւական ու քա­ղաքա­կան խոր­քէն պէտք չէ հե­ռաց­նել՝ զայն սոսկ նիւ­թա­կան հա­տուցման շրջագ­ծէն ներս դնելով։ Հարկ է մշա­կել լուրջ ռազ­մա­վարու­թիւն, նկա­տի ու­նե­նալով ներ­կայ աշ­խարհա­քաղա­քական պայ­մաննե­րը։ Երե­ւանի մէջ մեր հրա­պարա­կած հռչա­կագի­րը պէտք է մեկ­նա­կէտը դառ­նայ մեր պահան­ջա­տիրու­թեան, նաեւ ճշդե­լով հա­տուցման մեր համապարփակ մօ­տեցու­մը եւ ապա՝ թղթած­րա­րը։

Հա­յոց Ցեղասպանու­թեան 100ամեակի հիմ­նա­կան աշ­խա­տանքնե­րը պէտք է սկսին հա­րիւ­րա­մեակէն յե­տոյ, հա­մազ­գա­յին տարողութեամբ, միաս­նա­կան ոգիով ու ամ­բողջա­կան յանձնառութեամբ։ Այս գործընթա­ցին ղե­կավա­րու­թիւնը պէտք է ստանձնէ Հա­յաս­տա­նի պետու­թիւնը, յա­տուկ գրա­սենեակ մը, նոյնիսկ նա­խարա­րու­թեան հա­մազօր բա­ժան­մունք մը հաս­տա­տելով։ Յի­շեալ աշ­խա­տան­քին մաս պէտք է կազ­մեն մեր կրօ­նական ու կուսակցա­կան կա­ռոյցնե­րը եւ ցե­ղաս­պա­նու­թեան ու մի­ջազ­գա­յին օրէն­քի մաս­նա­գէտ­ներ։ Եթէ նման լուրջ քայ­լի չդի­մենք, եւ շու­տո՛վ, 100ամեակը պի­տի կորսնցնէ իր իմաս­տը, պատ­գա­մը ու մար­տահրաւէրը։

Բաժիններ
Ուղիղ
Լրահոս
Որոնում